Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Ny
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2009
Re: Ny
Om du inte redan använt "disktraseduk" så avråder jag starkt från det! Det står (stod i alla fall när jag läste den) i Pny:s guide. Problemet med sådan disktraseduk är att den bryts ner till en slemmig gegga efter några månader och därmed inte längre kan fungera som barriär mellan substrat och dränering. Jag fick en hel del problem med mitt första terrarium p.g.a. det. I mitt nuvarande använder jag istället dubbelvikt insektsnät, det håller suveränt bra.
Tony
1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
-
Filip jakobsson
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 7 gånger
Mitt tips! Leta upp någon här som bor i närheten och fråga snällt om ett studiebesök. Ett besök säger mer än tusen ord.... 
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Det där med "disktrasa" är ett missförstånd/felskrivning.tony skrev:Om du inte redan använt "disktraseduk" så avråder jag starkt från det! Det står (stod i alla fall när jag läste den) i Pny:s guide. Problemet med sådan disktraseduk är att den bryts ner till en slemmig gegga efter några månader och därmed inte längre kan fungera som barriär mellan substrat och dränering. Jag fick en hel del problem med mitt första terrarium p.g.a. det. I mitt nuvarande använder jag istället dubbelvikt insektsnät, det håller suveränt bra.
Ett annat material man kan använda på samma sätt är så kallad "täckväv" eller "markduk" (finns fler namn på ungefär samma sak) som normalt används vid anläggning av vägar eller i trädgårdar.
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

Bara så att vi är på det klara med vad jag menar så är det den här meningen i Pny:s artikel;
Diskunderlägg kan säkert fungera. Markduk valde jag själv bort för att jag tyckte att den var för tät (i alla fall den jag provade släppte knappt genom vatten alls) och jag ville ha en ganska "snabb" barriär, alltså blev det insektsnät.Ovanpå makaronerna ligger ett lager lecakulor och mellan dessa två lager ligger en sån där "disktrasa" som man köper på rulle.
Tony
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Pny kanske uttryckte sig lite slarvigt, men han menade "diskunderlägg", det var därför jag förtydligade.tony skrev:Bara så att vi är på det klara med vad jag menar så är det den här meningen i Pny:s artikel;
Diskunderlägg kan säkert fungera. Markduk valde jag själv bort för att jag tyckte att den var för tät (i alla fall den jag provade släppte knappt genom vatten alls) och jag ville ha en ganska "snabb" barriär, alltså blev det insektsnät.Ovanpå makaronerna ligger ett lager lecakulor och mellan dessa två lager ligger en sån där "disktrasa" som man köper på rulle.
Thomas
Fick hem EpiWeb moduler, pump o mossblandning idag. Bara rötter, fogskum o silikon tills jag kan börja bygga! 
1.2.0 Crotalus Atrox (1.0 Arizona lokalitet )
1.0.0 Sistrurus catenatus tergeminus
1.0.0 Iguana iguana
Har haft:
1.0.0 Bitis arietans
1.1.6 Cryptelytrops albolabris
0.0.5 Hottentotta tamulus
Samt det mesta av Poecilotheria släktet!
1.0.0 Iguana iguana
Har haft:
1.0.0 Bitis arietans
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

Jord har jag inte i mitt terrarium så det kan jag inte uttala mig om. Finare partiklar tränger igenom, det har t.ex. bildats ett tunt lager (någon knapp millimeter) bottenslam från min lera på några ställen. Detta är dock inget bekymmer enligt min mening eftersom det rör sig om väldigt små mängder. Torv- och andra fibrer kommer inte igenom (mitt nät ligger i flera lager så det är inte så grovmaskigt).Pny kanske uttryckte sig lite slarvigt, men han menade "diskunderlägg", det var därför jag förtydligade.Ja smaken/det personliga valet av material varierar, men är det inte risk att jord/torvfibrer tränger igenom ett så "poröst" material som insektsnät, alternativt att det sätter igen med tiden? Ja ja, jag är bara en glad teoretiker än så länge, men berätta gärna hur det går....
Jag har använt den här lösningen i ett terrarium som varit igång i 11 månader utan problem.
Tony
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Hej på dig Kimmen och välkommen till SDS hemsida!
Jag heter Ricard och tänkte lägga upp några länkar du kan titta på.
Än en gång - varmt välkommen hit och lycka till i din nya hobby!
Sista tipset: gå med i SDS. För 150 spänn får du vår väldigt fina tidning och du får gå på våra medlemsmöten där vi har föredrag, byter/säljer djur/växter/tillbehör och förmodligen åker vi neråt Europa till hösten. 150 spänn.
Ricard Hulteke
ordf. SDS
Jag heter Ricard och tänkte lägga upp några länkar du kan titta på.
- Till att börja med skulle du kunna göra en presentation i denna tråd. Det är kul med ett ansikte!
- Ett "måste" tycker jag, är att spana i Carlsson. Han har två projekt. Han funderar fram och tillbaka på olika lösningar och genom att följa dessa samtal lär du dig massor! Börja med detta, och fortsätt sen med det här!
- Tycker du ExoTerra är intressant som plattform så kan du titta på min tråd där jag jobbar rätt mycket med teknik.
- Ett projekt som aldrig blev av är det här - men å andra sidan finns en del länkar och info du kan ha nytta av.
- Youtube is your friend!
Här har jag samlat en videokurs. En del av de metoder våra amerikanska kolegor använder vi inte här i Europa men kolla in och lär! - Till sist: du undrade om hoppstjärtar Kimmen ... Kolla här!
Än en gång - varmt välkommen hit och lycka till i din nya hobby!
Sista tipset: gå med i SDS. För 150 spänn får du vår väldigt fina tidning och du får gå på våra medlemsmöten där vi har föredrag, byter/säljer djur/växter/tillbehör och förmodligen åker vi neråt Europa till hösten. 150 spänn.
Ricard Hulteke
ordf. SDS
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Tack så mycket för tipsen!
Är det 150kr per år?
Nu ska jag blippa runt på dem länkarna du gav
Mvh Kim
Är det 150kr per år?
Mvh Kim
1.2.0 Crotalus Atrox (1.0 Arizona lokalitet )
1.0.0 Iguana iguana
Har haft:
1.0.0 Bitis arietans
1.0.0 Iguana iguana
Har haft:
1.0.0 Bitis arietans
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Japp/år.Kimmen skrev:Tack så mycket för tipsen!![]()
Är det 150kr per år?
Mvh Kim
Du får två sjukt fina magasin/år. Fyrfärg. Om du betalar nu får du de två nummer som kommit ut i år. Nästa nummer kommer ut i början av nästa år. Om du hellre vill, kan du låta ditt medlemsskap var från efter Nyår, så får du nästa års båda nummer. Ditt val.
Blippa på nu.
Mvh.
Ricard
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!