Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Ny
Ny
Hej, är helt ny på detta.
Har tidigare pysslat med giftormar men vill nu lugna mig med ett stort fint vivarium med rinnande vatten, MASSA växter o en vattendel. Men vet inte alls hur jag ska göra o vad jag behöver.
Tänkte om ni ville vara så snälla o ge mig en så bra start som möjligt.
Mvh Kim.
Har tidigare pysslat med giftormar men vill nu lugna mig med ett stort fint vivarium med rinnande vatten, MASSA växter o en vattendel. Men vet inte alls hur jag ska göra o vad jag behöver.
Tänkte om ni ville vara så snälla o ge mig en så bra start som möjligt.
Mvh Kim.
1.2.0 Crotalus Atrox (1.0 Arizona lokalitet )
1.0.0 Sistrurus catenatus tergeminus
1.0.0 Iguana iguana
Har haft:
1.0.0 Bitis arietans
1.1.6 Cryptelytrops albolabris
0.0.5 Hottentotta tamulus
Samt det mesta av Poecilotheria släktet!
1.0.0 Iguana iguana
Har haft:
1.0.0 Bitis arietans
-
JMSvenungson
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
Re: Ny
Hallå Kimmen.
Jag är själv ny så jag tänker inte ge dig några praktiska tips men däremot tipsa om att du skall ta det lugnt. Själv kastade jag mig på det hela och det slutade med att jag redan innan jag skaffat grodor till mitt första terrarium började bygga mitt andra, jag hade helt inte enkelt inte tagit mig tid att tänka efter innan jag började.
Jag tycker du skall börja med att kolla vad andra har gjort. Du kan kolla bilder här, både på folks byggnationer men också på deras slutresultat. Sedan har du http://www.dendroboard.com/ och http://www.vivariumforum.com som är engelsk-språkiga forum. Dom har, liksom pilgift.se, bygg-trådar och trådar om färdiga byggen.
När du sedan betat av en hel hoper med andra personers terrarium, vivarium och paludarium har du förhoppningsvis fått dig en bild över hur du vill att ditt vivarium skall se ut och dessutom sett hur andra personer löser vissa problem vilket kommer hjälpa dig i ditt praktiska arbete när du väl sätter igång.
Jag är själv ny så jag tänker inte ge dig några praktiska tips men däremot tipsa om att du skall ta det lugnt. Själv kastade jag mig på det hela och det slutade med att jag redan innan jag skaffat grodor till mitt första terrarium började bygga mitt andra, jag hade helt inte enkelt inte tagit mig tid att tänka efter innan jag började.
Jag tycker du skall börja med att kolla vad andra har gjort. Du kan kolla bilder här, både på folks byggnationer men också på deras slutresultat. Sedan har du http://www.dendroboard.com/ och http://www.vivariumforum.com som är engelsk-språkiga forum. Dom har, liksom pilgift.se, bygg-trådar och trådar om färdiga byggen.
När du sedan betat av en hel hoper med andra personers terrarium, vivarium och paludarium har du förhoppningsvis fått dig en bild över hur du vill att ditt vivarium skall se ut och dessutom sett hur andra personer löser vissa problem vilket kommer hjälpa dig i ditt praktiska arbete när du väl sätter igång.
//JMS
Jo precis, men jag skulle vilja ha lite hjälp med att komma igång, har 2000kr att handla för o ett exo-terra 60x45x60cm. 
1.0.0 Iguana iguana
Har haft:
1.0.0 Bitis arietans
1.0.0 Iguana iguana
Har haft:
1.0.0 Bitis arietans
Såhär skulle jag vilja ha! http://www.youtube.com/watch?v=jaVyAc31I4Q
1.0.0 Iguana iguana
Har haft:
1.0.0 Bitis arietans
1.0.0 Iguana iguana
Har haft:
1.0.0 Bitis arietans
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2009
När jag började med regnskogsterrarier för ett par år sedan ägnade jag först c:a 2-3 månader åt att läsa in mig på Dendroboard och här. Sedan satte jag upp mitt första terrarium i ett gammalt 40-litersakvarium. Såhär i efterhand tycker jag att det blev ganska hyfsat för ett första försök men det behövde ändå rivas ut och göras om efter drygt 8 månader.
Alltså: jag kan bara instämma med JMS. Läs in dig på byggtrådar här, Pny:s artikel och på Dendroboard (för att nämna två ställen) under minst några veckor. Sen kan du börja på ditt nya projekt. Var dock beredd på att ditt första försök kan komma att behöva göras om.
Beroende på hur avancerad man vill bli så finns det massor att lära, det viktigaste (enligt mig) är dock att man förstår vikten av dränering och ett välkomponerat substrat, det är saker man inte med enkelhet kan åtgärda i efterhand.
Mitt råd är att börja med ett dräneringslager av Lecakulor och ett substrat bestående av ogödslad torv (finns att köpa i blomsterhandeln) och "orkidéjord" (en mix av torv, kokosfibrer och barkbitar). Mellan lecakulorna och substratet kan man använda några lager insektsnät, det håller länge. Undvik för allt i världen disktrasa, det bryts ner till en sörja efter några månader.
Vad har du för belysning?
Alltså: jag kan bara instämma med JMS. Läs in dig på byggtrådar här, Pny:s artikel och på Dendroboard (för att nämna två ställen) under minst några veckor. Sen kan du börja på ditt nya projekt. Var dock beredd på att ditt första försök kan komma att behöva göras om.
Beroende på hur avancerad man vill bli så finns det massor att lära, det viktigaste (enligt mig) är dock att man förstår vikten av dränering och ett välkomponerat substrat, det är saker man inte med enkelhet kan åtgärda i efterhand.
Mitt råd är att börja med ett dräneringslager av Lecakulor och ett substrat bestående av ogödslad torv (finns att köpa i blomsterhandeln) och "orkidéjord" (en mix av torv, kokosfibrer och barkbitar). Mellan lecakulorna och substratet kan man använda några lager insektsnät, det håller länge. Undvik för allt i världen disktrasa, det bryts ner till en sörja efter några månader.
Vad har du för belysning?
Tony
1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
Jo sitter o läser på som fan
Tack för din hjälp om substrat, men hur får man ihop en liten vattendel?
Just nu är det nåt lysrör som heter narva varmwhite.
Vill så gärna börja med det på en gång hehe.
Tack för din hjälp om substrat, men hur får man ihop en liten vattendel?
Just nu är det nåt lysrör som heter narva varmwhite.
Vill så gärna börja med det på en gång hehe.
1.0.0 Iguana iguana
Har haft:
1.0.0 Bitis arietans
1.0.0 Iguana iguana
Har haft:
1.0.0 Bitis arietans
Hej! ville mest bara säga att du har ett grymt användarnamn där...
har väl inte så mycket att tillägga, det är som sagt bara att läsa igenom så många byggtrådar som möjligt och se till att verkligen planera
se till att inte ha bråttom med bygget, se till att det blir bra! ^^ hej svejs!
har väl inte så mycket att tillägga, det är som sagt bara att läsa igenom så många byggtrådar som möjligt och se till att verkligen planera
0.0.3 Dendrobates Leucomelas
0.0.1 Dendrobates Azureus
1.2.0 Lygodactylus williamsi
0.0.1 Dendrobates Azureus
1.2.0 Lygodactylus williamsi
Hehe jo vanligaste smeknamnet så fick bli användarnamn! 
1.0.0 Iguana iguana
Har haft:
1.0.0 Bitis arietans
1.0.0 Iguana iguana
Har haft:
1.0.0 Bitis arietans
Någon i Dalarna som säljer Dendrobates azureus?
1.0.0 Iguana iguana
Har haft:
1.0.0 Bitis arietans
1.0.0 Iguana iguana
Har haft:
1.0.0 Bitis arietans
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Ta det lugnt och se till att du kan odla (flera olika typer) foder till dem innan du börjar leta grodor.
Just i Dalarna är det kanske svårt att hitta odlare av azureus (?), men med lite logistik kanske det går att få leverans till Stockholm? När det närmar sig inköpsdags så är nog lättaste sättet att slänga upp en köpesannons här och sedan sköta det praktiska via PM.....lycka till med planeringen, och lägg gärna upp en tråd så vi får följa planering och genomförande till färdigt terrarium komplett med grodor och allt.
Just i Dalarna är det kanske svårt att hitta odlare av azureus (?), men med lite logistik kanske det går att få leverans till Stockholm? När det närmar sig inköpsdags så är nog lättaste sättet att slänga upp en köpesannons här och sedan sköta det praktiska via PM.....lycka till med planeringen, och lägg gärna upp en tråd så vi får följa planering och genomförande till färdigt terrarium komplett med grodor och allt.
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.