Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Lite små-frågor.

Övriga diskussioner.
JMSvenungson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

Lite små-frågor.

Inlägg av JMSvenungson »

God afton alla forums-besökare.

Jag tänkte ställa några frågor om både det ena och det andra så jag placerade tråden i "övrigt". Men först in liten presentation eftersom jag är nybliven medlem, både på forumet och i Svenska Dendrobatidsällskapet (betalningen har väl inte gått igenom än dock).

Jag heter Jan och är trettio år gammal. Till vardags jobbar jag som mekaniker i min hemstad Stenungsund. Eller ja, stad och stad... När jag inte jobbar eller sover är det musik och litteratur som gäller men jag har några "sovande" intressen som inte passar sig med tanke på hur jag bor för tillfället.
Jag snubblade in på grodor när jag satt och surfade runt bland folks udda husdjur. Det är fantastiskt vad mycket roliga krabater folk har i stugorna.
Efter lite dividerande kom jag fram till att detta är något jag vill satsa på. Jag tänkte dock börja "smått" och inte införskaffa några grodor än på länge.

Min plan är att först införskaffa ett terrarium och börja spåna på hur det skall se ut (jag vill ha det framför mig så jag kan laborera lite, rent fysiskt). Under tiden jag försöker vara kreativ blir det att köpa in lite foder och när jag känner att jag har hyfsad koll på detta tänkte jag inreda terrariet med mestadels vanliga växter men också ett par köttätande växter. När jag så har lyckats hålla mina växter nöjda med sin omgivning samt mätta och belåtna blir det att införskaffa grodorna.
Jag förmodar att detta är ett tämligen "cookie-cutter"-upplägg och något att rekommendera?

Så till mina funderingar. Jag har läst runt lite på internet men några saker har jag inte riktigt fått grepp om.

För det första, terrariet:

Ett Exo-terra, 45x45x60, (ett högt alltså) är vad jag tänkt att skaffa. Hur rymningssäkert är det? Det är svårt att se exakt hur dörrarna är konstruerade men nog ser det ut som att bananflugor skall kunna ta sig ut, även om dom inte är flygdugliga?
Själva terrariet tänkte jag inreda med leca-kulor i botten och med en "manuell" dränering i bakkant. Jag tänkte mig en genomföring med L-koppling så jag kan suga ut vattnet ifrån botten, jag antar att det är det bästa för att inte vattnet skall bli av dålig kvalitet. Är jag ute och cyklar?
Angående bakgrunden; jag har fått intrycket att fogskum (som verkar vara ett väldigt käckt material med tanke på att man kan forma det enkelt och så vidare) inte fastnar så bra på glaset men att silikon gör det. Vad tror ni om att ta små frigolit-bitar och fästa detta på glaset med silikon så man får lite struktur och sedan sätta fogskummet på detta? Man kanske till och med kan göra lite "armering" där man skall ha lite tjockare fogskum.

Rent allmänt, om någon har länktips på butiker som saluför torv, småkrukor, småväxter och så vidare (rena terrarium-butiker har jag hyfsad koll på dock) som passar i ett terrarium så emottages dessa tacksamt.

För det andra, fodret:

Behöver man ha så många olika sorters foder egentligen? Jag kanske har missuppfattat saker och ting men det känns som att hoppstjärtar är väldigt enkla att ha och göra med. Räcker det med hoppstjärtar eller bör man ha bananflugor, eller något annat, också?
Vad finns det för alternativ? Att det som säljs på Grodor & Foder funkar har jag räknat ut men hur är det med t.ex. Tropikhusets syrsor, mjölmaskar och kackerlackor?

För det tredje, växterna:

Kan man ha grodor och köttätande växter (jag har tänkt mig en http://brutalablommor.se/shop/item_show ... e_no=cap01 och en http://brutalablommor.se/shop/item_show ... e_no=den01 , om dessa trivs i ett så hett och fuktigt klimat vill säga) ihop eller kommer det bli problem?

För det fjärde:

Ursäkta den långa posten och dom, eventuellt, onödiga frågorna. Om något redan är utrett (och helst på en tolvårings nivå, tänk på att jag är helt färsk på det här området ;)) på forumet så tipsa gärna om den aktuella tråden.

Tack på förhand, JMSvenungson
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Har fått tack: 4 gånger

Re: Lite små-frågor.

Inlägg av PittoresktMangel »

Oj, oj.
Långt inlägg det där. Men jag hjälper gärna till.
Först så, hej och välkommen till denna underbara hobby/beroende. Hoppas du trivs bland alla "galna" grodmänniskor och alla vackra grodor. Haha.
Först till Exo-terrat. Flugor kan rymma ur det, ja. Men det händer inte så ofta. Jag har ett Exo-terra som det just nu huserar en liten gecko i, som enbart äter bananflugor. Jag har nästan aldrig rymmningar. Så det torde vara relativt lugnt.
Det ända negativa med Exo-terra terrarium, är ur min synpunkt, det helt nätbeklädda taket. Jag löste det med silikon och en glasskiva.

Sen till dräneringen, jag läser det så enkelt att jag har lecakulor och en tratt. I tratten kör jag ner en slang och suger ur vattnet, ala hävert.

Bakgrund, jag har tappat all tillit till fogskum. En trasig bakruta, två ihopsäckade bakgrunder och en försvunnen groda gör mig skeptisk till hela fogskumskonceptet. Dock har jag fortfarande fogskumsbakgrunder i två av mina terrarium, ett av dem anser jag att det är mitt snyggaste. Så det har ju sina fördelar.
Om du nu ska bygga med fogskum så se till att förankra bakgrunden väl. T.ex. med fast silikonade rötter eller liknande. Du vill inte att den ska säcka ihop efter några dagar.

Och så till foder, detso mer desto bättre. Så ser jag på det hela. Variation i fodret är alltid bra. Jag matar främst med vitaminpudrade bananflugor, men även med bönbaggar, bladlöss och diverse andra smådjur. Hoppstjärtar har jag i terrariumen hela tiden, som en markfauna. Ett lager löv fungerar fint som gömställen till dem.

Sist och kanske minst? Hah, dina köttätande växter som du har tänkt dig bör skapa några problem alls. Det är ingen risk för grodorna att fastna eller liknande i dem.

Hoppas det där hjälpte lite.

Med vänliga hälsningar
Ludvig.
Grodor och huggormar
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009

Inlägg av tony »

Bara ett tillägg ang. köttätande växter; en Venus flugfälla med stora fångst-"munnar" kan ta mindre grodor. Det finns belagt så inte min egen spekulation. En Venus flugfälla funkar inte i längden i ett terrarium ändå eftersom de behöver en flera månader lång viloperiod varje år under ganska kalla omständigheter.
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
JMSvenungson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av JMSvenungson »

PittoresktMangel skrev: Det ända negativa med Exo-terra terrarium, är ur min synpunkt, det helt nätbeklädda taket. Jag löste det med silikon och en glasskiva.
Är detta för att förhindra rymmande flugor, för att minska cirkulationen eller annan, slumpvis utvald, anledning?
PittoresktMangel skrev:Om du nu ska bygga med fogskum så se till att förankra bakgrunden väl. T.ex. med fast silikonade rötter eller liknande. Du vill inte att den ska säcka ihop efter några dagar.
Okej, tackar för tipset. En havererad bakgrund vill man helst undvika. :)
PittoresktMangel skrev:Och så till foder, detso mer desto bättre. Så ser jag på det hela. Variation i fodret är alltid bra. Jag matar främst med vitaminpudrade bananflugor, men även med bönbaggar, bladlöss och diverse andra smådjur. Hoppstjärtar har jag i terrariumen hela tiden, som en markfauna. Ett lager löv fungerar fint som gömställen till dem.
Det var det jag tänkte, att ju mer desto bättre. Finns det fler ställen att beställa, via postgång, på än Grodor & Foder?
PittoresktMangel skrev:Hoppas det där hjälpte lite.

Med vänliga hälsningar
Ludvig.
Det gjorde det, jag bockar och bugar för all information jag kan få. :)
tony skrev:Bara ett tillägg ang. köttätande växter; en Venus flugfälla med stora fångst-"munnar" kan ta mindre grodor. Det finns belagt så inte min egen spekulation. En Venus flugfälla funkar inte i längden i ett terrarium ändå eftersom de behöver en flera månader lång viloperiod varje år under ganska kalla omständigheter.
Ah, det är sant. Jag får kolla upp lite bättre vilken typ av växter som kan tänkas trivas och som jag tycker ser schyssta ut.

Tack för hjälpen.
//JMS
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av PittoresktMangel »

Jag silikonade fast en glasskiva för att kunna hålla luftfuktigheten hög utan några problem. Jag tycker att ett helt tak ventilation blir alldeles för mycket.

Man kan ju alltid beställa insekter från Cricket Express och Springhalen. Men mitt tips är att fråga runt på forumet. Det är nog lättast att få billiga och vettiga insekter här.

Mvh, Ludvig.
Grodor och huggormar
tummen
Har gett tack: 5 gånger

Inlägg av tummen »

Jag har foderdjur om du vill ha, skicka ett PM så skall vi nog komma överens.... :mrgreen:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
JMSvenungson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av JMSvenungson »

PittoresktMangel skrev:Jag silikonade fast en glasskiva för att kunna hålla luftfuktigheten hög utan några problem. Jag tycker att ett helt tak ventilation blir alldeles för mycket.
Okej, jag får försöka lösa lite glas så jag kan täcka över mitt också då.
PittoresktMangel skrev:Man kan ju alltid beställa insekter från Cricket Express och Springhalen. Men mitt tips är att fråga runt på forumet. Det är nog lättast att få billiga och vettiga insekter här.
tummen skrev:Jag har foderdjur om du vill ha, skicka ett PM så skall vi nog komma överens.... :mrgreen:
Ah, perfekt. Jag tackar för Cricket Express (som ligger väldigt nära där jag bor) och erbjudandet att hjälpa till Tummen. Det lär dröja en stund innan jag börjar joxa med maten, först skall jag försöka få lite växter att trivas.

I övrigt så åkte jag på en shopping-spree idag så nu har jag terrarium, regn-system, leca-kulor och så vidare och så vidare. :)
Det enda som saknas är nog glasborr, lite "coco-husk" och slangar.
//JMS
tummen
Har gett tack: 5 gånger

Inlägg av tummen »

När du väl har börjat få lite saker och växter på plats så får du gärna ladda upp lite bilder...

Angående foder, t.ex. tropiska vita gråsuggor och hoppstjärtar tar lång tid på sig att komma igång, men därefter kräver de minimalt med skötsel,(du kan till och med odla dem direkt i terrariet, som så kallad microfauna....) så det KAN vara läge att börja med dessa fodersorter tidigare än du tror, men du gör naturligtvis som du vill. Mitt erbjudande kvarstår.... :mrgreen:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
JMSvenungson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av JMSvenungson »

tummen skrev:...det KAN vara läge att börja med dessa fodersorter tidigare än du tror...
Alright, jag tar dig på orden och skickar PM lite senare, jag är så ivrig att packa upp allt just nu.

En ny fråga dök upp. Jag har sett att folk "gjuter" in planterings-krukor i sin bakgrund och tänkte göra detsamma. Dock fick jag bara tag på keramik-krukor i lämplig storlek. Går dessa att använda eller skall jag ge dom till min kära mor?
//JMS
Thor L
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av Thor L »

Jag är också nybörjare, jag tog vanliga lerkrukor i min bakgrund och det har hittils gått bra. Jag tog en tunn plastslang och använde som drenering från botten på krukan, jag vet inte om det gör någon nytta men det kan aldrig stå kvar vatten i krukan i alla fall.
Skriv svar

Återgå till "Övrigt"