Jag tänkte ställa några frågor om både det ena och det andra så jag placerade tråden i "övrigt". Men först in liten presentation eftersom jag är nybliven medlem, både på forumet och i Svenska Dendrobatidsällskapet (betalningen har väl inte gått igenom än dock).
Jag heter Jan och är trettio år gammal. Till vardags jobbar jag som mekaniker i min hemstad Stenungsund. Eller ja, stad och stad... När jag inte jobbar eller sover är det musik och litteratur som gäller men jag har några "sovande" intressen som inte passar sig med tanke på hur jag bor för tillfället.
Jag snubblade in på grodor när jag satt och surfade runt bland folks udda husdjur. Det är fantastiskt vad mycket roliga krabater folk har i stugorna.
Efter lite dividerande kom jag fram till att detta är något jag vill satsa på. Jag tänkte dock börja "smått" och inte införskaffa några grodor än på länge.
Min plan är att först införskaffa ett terrarium och börja spåna på hur det skall se ut (jag vill ha det framför mig så jag kan laborera lite, rent fysiskt). Under tiden jag försöker vara kreativ blir det att köpa in lite foder och när jag känner att jag har hyfsad koll på detta tänkte jag inreda terrariet med mestadels vanliga växter men också ett par köttätande växter. När jag så har lyckats hålla mina växter nöjda med sin omgivning samt mätta och belåtna blir det att införskaffa grodorna.
Jag förmodar att detta är ett tämligen "cookie-cutter"-upplägg och något att rekommendera?
Så till mina funderingar. Jag har läst runt lite på internet men några saker har jag inte riktigt fått grepp om.
För det första, terrariet:
Ett Exo-terra, 45x45x60, (ett högt alltså) är vad jag tänkt att skaffa. Hur rymningssäkert är det? Det är svårt att se exakt hur dörrarna är konstruerade men nog ser det ut som att bananflugor skall kunna ta sig ut, även om dom inte är flygdugliga?
Själva terrariet tänkte jag inreda med leca-kulor i botten och med en "manuell" dränering i bakkant. Jag tänkte mig en genomföring med L-koppling så jag kan suga ut vattnet ifrån botten, jag antar att det är det bästa för att inte vattnet skall bli av dålig kvalitet. Är jag ute och cyklar?
Angående bakgrunden; jag har fått intrycket att fogskum (som verkar vara ett väldigt käckt material med tanke på att man kan forma det enkelt och så vidare) inte fastnar så bra på glaset men att silikon gör det. Vad tror ni om att ta små frigolit-bitar och fästa detta på glaset med silikon så man får lite struktur och sedan sätta fogskummet på detta? Man kanske till och med kan göra lite "armering" där man skall ha lite tjockare fogskum.
Rent allmänt, om någon har länktips på butiker som saluför torv, småkrukor, småväxter och så vidare (rena terrarium-butiker har jag hyfsad koll på dock) som passar i ett terrarium så emottages dessa tacksamt.
För det andra, fodret:
Behöver man ha så många olika sorters foder egentligen? Jag kanske har missuppfattat saker och ting men det känns som att hoppstjärtar är väldigt enkla att ha och göra med. Räcker det med hoppstjärtar eller bör man ha bananflugor, eller något annat, också?
Vad finns det för alternativ? Att det som säljs på Grodor & Foder funkar har jag räknat ut men hur är det med t.ex. Tropikhusets syrsor, mjölmaskar och kackerlackor?
För det tredje, växterna:
Kan man ha grodor och köttätande växter (jag har tänkt mig en http://brutalablommor.se/shop/item_show ... e_no=cap01 och en http://brutalablommor.se/shop/item_show ... e_no=den01 , om dessa trivs i ett så hett och fuktigt klimat vill säga) ihop eller kommer det bli problem?
För det fjärde:
Ursäkta den långa posten och dom, eventuellt, onödiga frågorna. Om något redan är utrett (och helst på en tolvårings nivå, tänk på att jag är helt färsk på det här området
Tack på förhand, JMSvenungson