Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Ny entusiast!

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Dre
Började med grodor år: 2014

Ny entusiast!

Inlägg av Dre »

Hejsan alla!

Efter många års funderande gör ja nu slag i saken då tid och allt passar bra!

Länge varit intresserad av pilgiftsgrodor men aldrig haft allt på min sida!

Tänkte dra igång ett första "kar" men sålt av allt gammalt sen reptiler och spindlar.

Tanken är att starta med 2-3 individer(ej bestämt vilken art än) så skulle gärna ta lite fakta på om det är något rekommenderat? Storlek/märke på burken? Tänkte köra med manuell spruta före jag ger mig in på regnsystemen då jag vill få en fungerande rutin och burk med växter och vatten före det kommer någon groda i närheten! Funderat lite på att skaffa osmos filter och ha tank i annan del av huset för att få bättre vatten till eventuellt regnsystem mm. Gärna förslag på vilken som rekommenderas! Kort och gott, helt ny och har läst till och från på forumet i ett par år? För att göra det lätt så följer frågorna här!

;
Storlek/märke på burken?
Vilket osmos filter?
Epiweb eller göra naturlig bakgrund av rötter?
Substrat?
Rekommenderad belysning? ( vet lumen och så men kanske fanns någon som rekomenderas)

Vill helt enkelt få igång ett väldigt basic kar för att komma igång då jag vet att det kommer sluta med att de första individerna hamnar i centrum i något gigantiskt regnskogsbygge senare!

om ni tycker det finns svar på alla mina frågor nånstans får ni jätte gärna skriva länk helt utan sura miner, men personliga svar är dock roligare ;)

Tack på förhand mvh Andree
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Re: Ny entusiast!

Inlägg av FrankD »

Hej och välkommen!

För det första måste jag säga att jag tycker att du verkar börja på helt rätt sätt. Mycket bra!

Som ett tips kan jag bara säga att "grodbibeln" Poison Frogs, se index.php?title=Boktips längst upp. Den är inte billig men jämfört med de pengar som ändå går åt terrarium, inredning, belysning, osmos, växter, grodor osv är det inte så mycket att grubbla över. Där besvaras bl.a. din första fråga väldigt utförligt (och många många andra).

Storlek/märke på burken?
Det beror till viss del på vilka grodor du vill ha. Större (t.ex. Dendrobates tinctorius eller D. auratus) eller mindre (Randitomeyor)? Oophagaarter är också rätt små men vill gärna ha lite mer plats. Personligen skulle jag inte ha mindre än 40x40 grundyta och 50 höjd för en liten art men där går åsikterna isär. Vad gäller märke så kör många med Exoterra men de måste modifieras för att duga riktigt bra. Själv tycker jag att det är roligare att bygga själv.

Vilket osmos filter?
Jag har http://www.aquawarehouse.se/shop/produc ... cts_id/815 och är mycket nöjd, men de flesta andra duger nog också.

Epiweb eller göra naturlig bakgrund av rötter?
Synd att du missade groddagen för knappt 2 veckor sedan. Där hade vi två föredrag om det. Det finns massor med olika sätt, både naturliga och "onaturliga". Epiweb är ett men jag personligen är inte så övertygad av det (för det här ändamålet). Det beror också i stor utsträckning på hur mycket jobb du vill lägga ner på det. Det kan bli mycket fint med nästan inget arbete alls om man bara placerar några rötter och ev. lite korkbark på ett bra sätt, men då bör man ha tillräckligt med tålamod för att vänta tills växterna kommer igång.

Substrat?
Även här finns massor med sätt men jag kör med en bit grovt filtermaterial eller Epiweb för att skydda avloppet, ett lager Leka e.dyl. och sedan orkidéjord samt löv (t.ex. bok- eller eklöv).

Rekommenderad belysning? ( vet lumen och så men kanske fanns någon som rekomenderas)
Jag har helt och hållet gått över till LED. Funkar mycket bättre än lysrör, Dulux-L, och HQI som jag hade tidigare, och sparar samtidigt avsevärt med ström (dock inte nödvändigtvis pengar, eftersom de är förhållandevis dyra). Se bara till att du köper sådana som är kvalitativt bra. (Jag kör med Dusks paneler, som också LarsH säljer, och tycker de är helt suveräna.)
Dre

Inlägg av Dre »

Tusen tack!

Ja exo terra har ju funnits här hemma i STORA antal när spindlarna var som flest, var lite tveksam nu dock med tanke på fuktigheten. D.auratus har alltid legat och gnagt i bakhuvudet som första faktiskt, så får inrikta mig på mått efter de! För ärlighetens skull var tanken som slog mig först; exo terra eller helglas 45x45x60 eller 60x45x60, leca i botten, filteruk orkidé jord. Med liten damm i ena hörnet med filtrering. Så logiken i ovetandet var ju inte helt ute och cykla trots allt! Men haft lite funderingar kring akvarium och borra o så då jag gillar hela frontglas och gärna pillar i burkarna uppefrån. Men som sagt innebär det en hel del borrning och fix för ventilation. Men om du nu skulle gjort riktigt basic kar? Inga moderniteter (som inne är nödvändiga) det där med att fixa flådiga bakgrunder kommer ju sen oavsett :) tex, exo terra 45x45x60, leca, filtermatta, jord, växter? Vill verkligen få igång nått från grunden så jag får aha upplevelser för minsta förbättring ja kan komma på med tiden :) lär så gärna av mina misstag så länge det inte skadar djuren i fråga, det där med att lära av andras misstag är som att sitta i skolbänken o skriva av polaren ;) och kan vara skönt att kunna förklara för frugan med under utveckligens gång så hon vaknar en dag o vill ha eget!
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Dre skrev:[...]tex, exo terra 45x45x60, leca, filtermatta, jord, växter?
Japp, så skulle jag göra. Om du sprutar för hand behövs nog inte ens avrinning. De som har auratus får kanske kommentera måtten. Ev. är 50x50x50 bättre (om du nu tänker sätta ihop det själv). Och så kan du fundera på om du ska ha lutande front, skjutglas eller gångjärn. Ventilationsnät bör då finnas i nedre delen på fronten och längst bak uppe. I alla fall är det det jag tycker funkar bäst. Förutom det kan du ha glas överallt.
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

PS: Överlägset bäst är det alltid att hälsa på någon som håller på med pilgift. Om du i profilen anger var du bor ökar chansen att någon hör av sig. De allra flesta tycker ju att det bara är kul att få snacka med någon annan som har samma intresse.
Dre

Inlägg av Dre »

Låter bra! Ja om det ska vara ännu större gör inget :) ska genast leta fram ett passande kar så det kan dras igång, får väl passa på och fråga med tanke på att jag vill få upp foder först, tips o trix?
Användarvisningsbild
TobiasB
Började med grodor år: 2013
Har gett tack: 687 gånger
Har fått tack: 379 gånger

Inlägg av TobiasB »

Kul! Välkommen hit! :)
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Dre skrev:[...] får väl passa på och fråga med tanke på att jag vill få upp foder först, tips o trix?
Trix känner jag inte till. Tropiska gråsuggor i terrariet är bra att ha, sedan åtminstone bananflugor (D. melanogaster) och hoppstjärtar som foder. Det är bara att skaffa startkulturer och prova några av recepten som man kan hitta (t.ex. här under Nyttigheter).
Dre

Inlägg av Dre »

Tack så mycket! Tror ja fick ut vart ja bor nu med i profilen, (skåne, tomelilla). Så det får gärna hojta till om någon finns i krokarna som vill agera lärare en stund :)
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Dre skrev:Tror ja fick ut vart ja bor nu med i profilen, (skåne, tomelilla).
Jag hjälpte till lite genom att göra så att orten nu också syns under din profilbild till vänster om dina inlägg. Det var det jag menade eftersom folk inte brukar klicka på profillänkenen så ofta.
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"