Lite kort om mig själv, kille på 20, bor i karlstad och jobbar på djuraffär.
Jag har sysslat med diverse reptiler och amfibier (salamandrar) till och från sen barnsben. För tillfället har jag på grund av platsbrist endast en uppfödning av ögonfransgeckos, men ett erbjudande jag inte kunde tacka nej till angående 3 stycken 30x30x45 exo terra terrarium fick mig att tänka "lite plats går ju säkert att göra".
Jag hoppas att kunna bidra med något här och kanske få lite tips här och där.
Hur som helst tillbaka till mina byggplaner.
Terrarium nummer ett tänker jag mig ett vanligt bygge med falsk botten av raster, dränering på baksidan.
Terrarium nummer två blir lite mer avancerat, jag har tänkt mig att ha precis som terrarium nummer ett men med en liten "glaspool" på vänster sida, i den här har jag tänkt mig att placera en liten pump som kan dra upp vatten i bakgrunden och rinna ut över möjligtvis en rot.
Frågetecknen ni kan se är angående vart jag ska sätta avrinningarna på bästa möjliga sätt, vattnet i denna "pool" har jag tänkt att hålla någorlunda klart och tänkte därför förenkla processen med vattenbyten.
Numero tre, jag vet att många här kanske anser det vara ett misstag att sätta så mycket vattenfall i sina första vivarium, samt i detta utrymme men hey! Jag gör ett försök åtminstone, det värsta som kan hända är ju att jag får göra om...
I alla fall här har jag tänkt mig att låta en pump av möjligen lite bättre kvalitet som även kan rena vattnet lite dra upp vatten under den falska bottnen, för att sen låta det rinna ner i ett "hål" i den falska bottnen.
Självklart också en vanlig avrinning i bakändan på detta.
Terrarierna kommer att hämtas på reptilmässan i solna, sen ska det vara fritt fram.
Jag är envis som bara den och älskar pilljobb så nu jäklar kör vi!!
De frågor jag har på direkten är:
1. Kommer två vanliga compact top's räcka som belysning till varje terrarium eller finns det något bättre alternativ nånstans?
1. Flugsäkra nät samt raster, vart kan jag inhandla detta?
1. När det kommer till avrinningen skulle jag gärna vilja ha ett system där jag kan vrida på något för att tillåta vattnet rinna ut och inte bara låta det flöda fritt, tips på detta?
Lite stökiga skisser, kanske något som är oklart, säg till isåfall så ska jag skriva ut det bättre.
Med vänlig hälsning.