Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Folosaurus hoppar på grodtåget

Presentera ditt terrarium här!
Folosaurus

Folosaurus hoppar på grodtåget

Inlägg av Folosaurus »

Efter ett antal års dregglande över vivariumbyggen och dess underbara invånare är det dags att få tummen ur och hänga på!

Lite kort om mig själv, kille på 20, bor i karlstad och jobbar på djuraffär.
Jag har sysslat med diverse reptiler och amfibier (salamandrar) till och från sen barnsben. För tillfället har jag på grund av platsbrist endast en uppfödning av ögonfransgeckos, men ett erbjudande jag inte kunde tacka nej till angående 3 stycken 30x30x45 exo terra terrarium fick mig att tänka "lite plats går ju säkert att göra".
Jag hoppas att kunna bidra med något här och kanske få lite tips här och där.

Hur som helst tillbaka till mina byggplaner.
1.jpg
Terrarium nummer ett tänker jag mig ett vanligt bygge med falsk botten av raster, dränering på baksidan.
2.jpg
Terrarium nummer två blir lite mer avancerat, jag har tänkt mig att ha precis som terrarium nummer ett men med en liten "glaspool" på vänster sida, i den här har jag tänkt mig att placera en liten pump som kan dra upp vatten i bakgrunden och rinna ut över möjligtvis en rot.
Frågetecknen ni kan se är angående vart jag ska sätta avrinningarna på bästa möjliga sätt, vattnet i denna "pool" har jag tänkt att hålla någorlunda klart och tänkte därför förenkla processen med vattenbyten.
3.jpg
Numero tre, jag vet att många här kanske anser det vara ett misstag att sätta så mycket vattenfall i sina första vivarium, samt i detta utrymme men hey! Jag gör ett försök åtminstone, det värsta som kan hända är ju att jag får göra om... ;)
I alla fall här har jag tänkt mig att låta en pump av möjligen lite bättre kvalitet som även kan rena vattnet lite dra upp vatten under den falska bottnen, för att sen låta det rinna ner i ett "hål" i den falska bottnen.
Självklart också en vanlig avrinning i bakändan på detta.

Terrarierna kommer att hämtas på reptilmässan i solna, sen ska det vara fritt fram.
Jag är envis som bara den och älskar pilljobb så nu jäklar kör vi!!

De frågor jag har på direkten är:

1. Kommer två vanliga compact top's räcka som belysning till varje terrarium eller finns det något bättre alternativ nånstans?
1. Flugsäkra nät samt raster, vart kan jag inhandla detta?
1. När det kommer till avrinningen skulle jag gärna vilja ha ett system där jag kan vrida på något för att tillåta vattnet rinna ut och inte bara låta det flöda fritt, tips på detta?

Lite stökiga skisser, kanske något som är oklart, säg till isåfall så ska jag skriva ut det bättre. :D

Med vänlig hälsning.
Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2012
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 57 gånger

Re: Folosaurus hoppar på grodtåget

Inlägg av JMild »

1. Ljuset är framför allt till för växterna då grodorna inte är så kinkiga. Till mitt 30x30x45 kör jag dusk.se UHOP 30x10 vilket ger mer ljus och tar mindre plats men är lite dyrare.
2. Raster kan du köpa av Aquawarehouse.se eller göra själv av brödback alt Bergoplattor som finns i flera byggvaruhus. Nät skulle jag kolla med Pelle här på forumet som jag tror ska till mässan dessutom.
3.Jag kör kran till min avrinning i PVC, köpt på Aquawarehouse.
4. Har själv haft vattenfall även i större burkar men nu slitit ut alla. Du kan ju absolut få det att funka till skillnad från mej och det värsta (bästa) om det inte funkar är att du då får bygga om vilket för mej är ett stort nöje och inget aber.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2004
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Inlägg av mats_wikstrom »

Hej och välkommen! Ta och sparka lite på AndreasI. Han har säkert de finaste exoterran jag sett med inredning a la Bengt, och man kan kanske pressa honom att lägga upp en bild. :D

Det finns alltid plats för en terrariehylla till :)

Mild hur länge har du haft pumparna så de slitits ut? den jag kört längst går väl på sitt 10nde år som
bäst?

EDIT: Ahaa hah. Du menar rivit ut... Ja, hos mig funkar de prima. har en i varje burk.

Mats
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 53 gånger

Inlägg av jsl »

Jag råder dig att inte ha vattenfall eller vattendel i så små burkar. Funkar nog bättre i en större burk.
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Roligt att du äntligen får "tummen" ur. :) Gick själv och klutade under snudd på 20 år. Nu till dina planer:

Botten
Glöm inte en "servicelucka" så du kommer åt pump för rengöring. Vid större problem får du ändå riva hela terrariet, men vid rengöring är det kanon.

Vatten
Du planerar rännil (vattenfall är liiite större) i ett och en vattendel i ett annat men skriver inget om regn. Tänker du handduscha? Eftersom du har avrinning antar jag det. I denna lilla burk är det viktigt att du avgränsar din rännil så den inte läcker ut vatten i hela substratet. Till salamandrar hade träskväta inte varit något problem, utan snarare en förutsättning (?) men dendrobatider älskar att ha det torrt om fötterna men fuktig rygg. De vill alltså att det hinner torka upp mellan regnen. Stenar, stora blad och andra torra platser blir ofta favoritstället då dessa platser rinner av och torkar upp snabbast. Så, skall du ha rännil och vattensamling får den inte "blöda" för mkt ut i omgivningen. Det räcker med det regn du förser burkarna med. Just detta är en av orsakerna till att rännilar mm. funkar bäst i större terrarium, eftersom du har mer utrymme att jobba med. Grodorna kan då välja.

Ventilation
Detta område är starkt kopplat till vatten och val av terrarium. Om du skall ha den mängd vatten du planerar (hela botten fylld under substratet) inkl vatten i ständig rörelse (rännil) + regn, kommer du förmodligen behöva den generösa ventilation ETs terrarier erbjuder. Du behöver komplettera med ett mer finmaskigt (och rostfritt!!!) nät (Pelle här i föreningen säljer syrafast. Han har plats hos Värnamoo Zoo på lördagens mässa. PM:a och se till att han har med nät till dig!) för att få mer flugtäta terrarier även om ET erbjuder fler ställen för flugor att smita ut på, än genom ventilationen. Det finns ett nummer i PG med en hel artikel som handlar om hur du moddar ett ET för pilgiftsgrodor - se här i PG 47! Om du inte hade haft rännil hade jag skrivit om att du förmodligen behöver täcka för en del av taket med glas, för att stoppa skorstenseffekten, men med Compacttop och så mkt vatten, tror jag inte det kommer behövas, men sådant vet man aldrig förrän man prövat. Du får berätta om hur det går i tråden här ...

Ljus
På din fråga räcker din löning till växterna och grodorna. Sen finns en hel rad andra lösningar. Om man exv. har ett varmt rum på grund av söderläge eller andra terrarier kan LED-alternativet vara en lösning. Men som sagt, Compactop från ET funkar bra.

De tankar jag har är utifrån det jag upptäckt. Vi har olika ingångsvärden och prioriteringar när vi bygger våra terrarier. Några fokuserar växterna, andra tekniken, ytterligare andra grodorna. De tankar jag lyfter fram har syftet att få det att funka för grodorna. Jag vill också passa på att välkomna dig att bli medlem i föreningen som driver denna hemsida, Svenska Dendrobatidsällskapet. Vi har en Groddag på gång där du träffar likasinnade och kan snacka teknik, grodor, flugor och annat hur länge som helst, utan att någon tröttnar! :) För mer info: följ länk.

Stort lycka till! Jag hoppas vi ses på groddagen - och kör så det ryker! :mrgreen:
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Folosaurus

Inlägg av Folosaurus »

Kul med så mycket snabba svar!! Känner mig välkomnad! :D

Mild: PVC kranen du har, fäster du den direkt i borrat hål eller genomföring > kran?

Ricard: Tack så mycket för utförliga förklaringar, jag planerar att skaffa ett regnsystem, rännilen hade jag tänkt mig göra av endera frigolit med silikon i eller fogskum med silikoninsida.
Jag har tänkt att göra en ganska djup skåra för att förhindra just det du pratar om, och att låta vattnet stanna i rännan.
Frågan är vad jag ska ha för passande pump till detta? Eftersom jag samtidigt vill kunna rena vattnet lite. Skulle en vanlig akvariepump med filter lämpa sig? Med en utgjord servicelucka ovanpå såklart.
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av MattiasS »

Hade nog skippat rännilen helt i ett sånt litet terrarium, mest just för att pump och rör osv tar för mycket plats plus att du måste stjäla ganska mycket höjd utrymme för att få tillräckligt vatten djup plus servicelucka. Sen så kommer den inte att synas efter ett par månader iaf eftersom växterna kommer att växa över den med rätt belysning. Det är ganska svårt att planera som det är i ett så lite terrarium. Men om du vill ha det så är en eheim compact eller maxi/mini/micro jet att föredra, filtret bygger du med filtermatta som en låda runt pumpen.
Och du! Det finns ALLTID plats för ett terrarium till! ;) Välkommen hit.
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

PVC-kran skall anslutas till pvc-rör som i sin tur ansluts till pvc-genomföring. Då blir det riktigt hållbart.
Fråga: varför kan det inte få rinna rakt ut? Vill du inte ha returvattentank stående? Inte plats för det?
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Folosaurus

Inlägg av Folosaurus »

Kanske skippar rinnet, vi får se, jag är pysselsugen så gör antagligen ett försök. :D

Jag vill inte ha det direkt rinnande ifrån "dammdelen", det andra skulle ju kunna vara fritt rinnandes!
Kan man möjligen koppla: genomföring > rör > kran > slang, alternativt: genomföring > rör > slang (för de avrinningarna som inte ska vara till "poolen")
Folosaurus

Inlägg av Folosaurus »

Jag gillar tanken på att kunna ha avrinningarna via slangar till dunkar :)
Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"