Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Fiskar eller inte i terrariet?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Re: Fiskar eller inte i terrariet?

Inlägg av BengtO »

Har posthorn i de terrarier jag har med lutande botten-vattendel med breddavlopp. De klarar sig för övrigt i extremt lite vatten så länge vattenkvaliten är bra. Hittade en (ja de tar sig små landutflykter) i en vattenfylld filmburk. Levde där ett bra tag. Håller rent bra.
Sen avråder jag från räkor. Har försökt i mina "svartvattensakvarier". De överlever inte. Skulle tro att du skulle få rätt lågt ph(?), men kan ha fel. Nån som kollat? Mitt avloppsvatten från terrariena är ialla fall rejält brunt.
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Re: Sv: Fiskar eller inte i terrariet?

Inlägg av MattiasS »

Stämmer nog bra det Bengt. Räkorna måste ha ett ph på 7 och uppåt för att överlevna kanske går att hålla körsbärsräkor. Även äppelsnäckor går bort (Är förövrigt förbjudna i Eu numera) då dom behöver högt ph och kalk till skalen. Men posthorn och även pysa,kanelrullesnäckor fungerar fint då deras skal inte behöver kalk.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
PatrikO
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1995

Inlägg av PatrikO »

Caridina trifasciata har jag i ett av mina stora terrarium och så har jag Caridina Babaulti i mitt växtterrarium och det blir mycket småräkor från båda , så jag har bara bra erfarenhet av räkor i mina burkar, har inte kollat mitt ph men det är tydligen bra för dom lever och frodas, och mitt vatten är brunt som tea mvh Patrik
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av tummen »

Exelon skrev:Stämmer nog bra det Bengt. Räkorna måste ha ett ph på 7 och uppåt för att överlevna kanske går att hålla körsbärsräkor. Även äppelsnäckor går bort (Är förövrigt förbjudna i Eu numera) då dom behöver högt ph och kalk till skalen. Men posthorn och även pysa,kanelrullesnäckor fungerar fint då deras skal inte behöver kalk.

NÄR blev Ampullaria/äppelsnäckorna förbjudna i EU & varför????
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2005

Inlägg av porcelain »

De förbjöds enligt denna artikel från Jordbruksverket nu i november pga att man inte vill ha de i vilda inom EU.
Jordbruksverket skrev:Snäckor som tillhör släktet Pomacea får inte säljas eller förflyttas inom EU. Tänk på att all handel och förflyttning inom Sverige också är förbjuden. Du får dock i akvarium behålla snäckor som du redan har hemma.
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Inlägg av BengtO »

casparus skrev:Caridina trifasciata har jag i ett av mina stora terrarium och så har jag Caridina Babaulti i mitt växtterrarium och det blir mycket småräkor från båda , så jag har bara bra erfarenhet av räkor i mina burkar, har inte kollat mitt ph men det är tydligen bra för dom lever och frodas, och mitt vatten är brunt som tea mvh Patrik
Tackar för tipset!
Har testat crystal o Amano som inte klarat många dgr. Inredningen i mina akvarier består enbart av torv, rötter, boklöv och alkottar.
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av MattiasS »

Crystal är väldigt känsliga för vatten kvalité och ph. Hade fullt upp att hålla dom vid liv i en räkburk. Samma art som körsbärräkorna så inga dyra gröna räkor prova med körsbärsräkor först.

JensJ
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 1996

Inlägg av JensJ »

Simon skrev:P. annulatus är det väl inga problem med, men vissa Fundulopanchax-arter borde väl kunna ge sig på grodyngel?
Instämmer. Fundulopanchax-arter kan vara riktigt rovlystna.
MartinF
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 6 gånger
Kontakt:

Inlägg av MartinF »

Exelon det var av egen erfarenhet jag sa att de äter grodyngel och räkor om du googlar lite på det kommer du se att jag inte är ensam om denna erfarenhet
Be kind rewind.
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av MattiasS »

Jo men då är nästa fråga om dom "uppätna" var vid liv/döende när don blev tagna. Friska djur borde ju sticka ifrån snäckan. Har hållit dom med endlers guppy och dom sover på botten. Enda gången jag sett att dom äter annat än fiskmat och snäckor var sjuka fiskar. Men det är min erfarenhet.

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"