Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Fiskar eller inte i terrariet?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Robert_P
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2012

Fiskar eller inte i terrariet?

Inlägg av Robert_P »

Behöver lite hjälp. Skall i dagarna lägga en beställning på ett terrarium. Det blir ett 60b x60d x 80h som jag skrev lite om i min planeringstråd i början av året.
Jag måste dock bestämma mig om jag skall göra vatten delen i framkant djup nog för att ha fiskar i.
Så vad säger ni som har eller har haft fiskar i terrariet. Är det värt besväret? Eller är det inget besvär kanske?

Fiskar som jag hade tänkt mig är ps. anulatus en lite killi.

/Robert
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Re: Fiskar eller inte i terrariet?

Inlägg av RicardH »

Hej!

Du kan absolut ha Pseudiplatys annulatus i ditt grodterrarium. De äter både hoppstjärtar och flugor, vilket är basfödan för grodorna. Dessutom behöver du inte hålla på med filter, värmare mm utan de klarar sig som det är. Det finns massor att säga om terrariekonstruktioner och vatten i framkant men jag skulle alla dagar på året satsa på lutande botten, om du skall ha vatten med fisk i framkant. Även om du satsar på större killiarter som exv. ngn Aphyosemion sp eller Fundulopanchax sp så räcker det med 5-6 cm. vattenstånd. Men men. Det var i alla fall en liten respons. Kul att det börjar dra ihop sig för showtime! :D
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Användarvisningsbild
PatrikNo
Har gett tack: 94 gånger
Har fått tack: 34 gånger
Kontakt:

Inlägg av PatrikNo »

Tips från en nybörjare som jag. Är att innan du gör ett stort terrarium. Göra ett litet och ha grodorna i. Man kan läsa och prata med andra men egna reflektioner är guld värd. Jag gjorde först ett stort men det drog ut på tiden så jag gjorde ett litet för kunna få hem grodor tidigare. Och då märker man saker som man inte frågar om eller läser om.

Sent from my iPhone using Tapatalk
/Patrik
porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2005
Har gett tack: 1 gång

Inlägg av porcelain »

Jag har fisk i mitt stora terrarium. Det som jag ser som nackdelar är rengöringen. Jag har inte självavrinning eller regnsystem utan sköter allt för hand i terrariet. Om jag inte haft fisken i skulle det nog blivit lite mindre skit. Annars har det inte varit några problem :)
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

I detta fall handlar det om fiskarter som blir 2-3cm långa och har samma volym som två tändstickor. Belastningen är minimal.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 13 gånger
Har fått tack: 65 gånger

Inlägg av Illustratören »

Jag tycker absolut att man kan ha firrar om gorodorna inte riskerar att skadas eller dö pga djupt strömmande vatten tex.
Har man grodor som är marklevande kan jag dock tycka att det är synd att ta bort en del av deras yta och ersätta med vatten.
Har man trädlevande och små grodarter tycker jag absolut man kan ha en fiskdel, särskilt om det är killis. Enda problemet som jag ser det är väl att vattnet riskerar att bli grumligt pga terrariets substrat och avrinning. Men löser man det så är det para att köra.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
Robert_P
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av Robert_P »

Tack för svaren. Jag kör på fiskar. Eventuellt följer jag Redinas råd att skaffa en mindre burk först
Och dra lite erfarenheter av den innan jag köper den stora. Skall kolla med glasmästaren vad det gör
på priset.
Jag kommer köra med en liten oxydator i vattendelen, vilket förhoppningsvis skall boosta nedbrytningen.
/Robert
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Simon »

P. annulatus är det väl inga problem med, men vissa Fundulopanchax-arter borde väl kunna ge sig på grodyngel?
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
MartinF
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 6 gånger
Kontakt:

Inlägg av MartinF »

en silverhaj e aldrig fel ;)
amanoräkor e rätt trevliga håller rent på alger med sen risken att dina extra djur i terrariet kan komma o skada grodyngel är ganska liten så länge det e små fiskar och icke fenbitare(om du skulle få mkt sniglar i vatten delen så köp för allt i världen inte en snigelätande snigel de äter ALLT de får tag i fiskar,räkor,yngel) ,grodrommen kommer säkerligen ätas av alla som kommer åt den utom grodorna själva.

Men om det är din första så håller jag med föregående talarna få igång ett mindre men fungerande terrarie först o sen bygger du stort börjar man med ett jätteprojekt det första man gör stannar det allt som oftast i kategorin #intefärdigt
Be kind rewind.
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Re: Sv: Fiskar eller inte i terrariet?

Inlägg av MattiasS »

Får rätta NOSen lite. Det är snäckor inte singlar. Sen att Helenor skulle äta yngel är nog inte troligt. Ägg kan säkert ätas upp. För deras taktik är att slemma ikapp andra snäckor och krypa upp och täcka för andra snäckornas ingång och suga ut innehållet. Och snäckor är perfekta städare. Och mycket snäckor beror på mycket mat (överfodring)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"