Fredrik85 skrev:Då tar vi det nog senare i veckan.
Finns tre anledningar till att jag är inne på exo-terra.
1. Jag tycker de är snygga.
2. Jag har hittat ett begagnat till bra pris.
3. Känns lagom att börja med när man är ny.(kanske bara känns så dock)
Men jag håller helt och hållet med om att det är praktiskt att få byggt efter ritning, mitt nästa akvarium kommer definitivt beställas från en glasmästare.
Finner en orsak till: De har dörrar!
Fast jag skulle gärna se att åtminstone de mindre burkarna hade en dörr istället för två halvor. Finns dock en viss säkerhet i att inte behöva öppna upp hela terrariet på vid gavel.
Samma sak gäller skjutdörr men vad övrigt positivt finns det att skriva om skjutglas? Inget fans av skjutdörr även fast jag sett imponerande hyllor med terrarium, där glasen skjuts fram och tillbaka i samma list. Vilket annars är ett skjutdörrs problem när man ställer flera terrarium på rad. Och man får en springa mellan glasen som är större än någon springa jag har på nått Exo-Terra.
Sen har vi lutande dörren, helglas vilket är snyggt och oftast tätast men inte den säkraste när man öppnar. Har redan på den tid jag haft grodor råkat ut för flera "kamikaze-hoppare" som nu fastnat på en stängd dörr istället för att få en 2 meters flygtur någonstanns. Dörr eller skjutglass går snabbt att öppna och snabbt att stänga.
Sen som LarsÖ skriver om svart. En smaksak eller (inrednings)detalj. Haft tankar på ett terrarie byggt i sånt där opti-white glas och utan synliga fogar precis som aquascapers kör med. Fast det i ett annat rum för det skulle göra sig bäst med nått sånt där.
/Håkan