Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Planering mitt första regnskogsterrarium.

Presentera ditt terrarium här!
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Re: Planering mitt första regnskogsterrarium.

Inlägg av HåkanP »

Fredrik85 skrev:Då tar vi det nog senare i veckan.

Finns tre anledningar till att jag är inne på exo-terra.
1. Jag tycker de är snygga.
2. Jag har hittat ett begagnat till bra pris.
3. Känns lagom att börja med när man är ny.(kanske bara känns så dock)

Men jag håller helt och hållet med om att det är praktiskt att få byggt efter ritning, mitt nästa akvarium kommer definitivt beställas från en glasmästare.

Finner en orsak till: De har dörrar!
Fast jag skulle gärna se att åtminstone de mindre burkarna hade en dörr istället för två halvor. Finns dock en viss säkerhet i att inte behöva öppna upp hela terrariet på vid gavel.

Samma sak gäller skjutdörr men vad övrigt positivt finns det att skriva om skjutglas? Inget fans av skjutdörr även fast jag sett imponerande hyllor med terrarium, där glasen skjuts fram och tillbaka i samma list. Vilket annars är ett skjutdörrs problem när man ställer flera terrarium på rad. Och man får en springa mellan glasen som är större än någon springa jag har på nått Exo-Terra.

Sen har vi lutande dörren, helglas vilket är snyggt och oftast tätast men inte den säkraste när man öppnar. Har redan på den tid jag haft grodor råkat ut för flera "kamikaze-hoppare" som nu fastnat på en stängd dörr istället för att få en 2 meters flygtur någonstanns. Dörr eller skjutglass går snabbt att öppna och snabbt att stänga.

Sen som LarsÖ skriver om svart. En smaksak eller (inrednings)detalj. Haft tankar på ett terrarie byggt i sånt där opti-white glas och utan synliga fogar precis som aquascapers kör med. Fast det i ett annat rum för det skulle göra sig bäst med nått sånt där.

/Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 53 gånger

Inlägg av jsl »

Jag håller med Håkan här. Dörrarna är den stora anledningen att jag använder dem. Man kan öppna hela om så behövs och snabbt stänga. Man kan öppna ena halvan vid matning och dörrarna kan låsas i stängt läge. Den andra är att de relativt lätt kan byggas om att passa regnskogsklimat. Inget annat kommersiellt byggt terrarium på den svenska marknaden går det lätt att göra det med förutom exoterraburkar enligt min mening. De går dessutom sen att enkelt återställa till ursprungsformatet om man vill sälja till någon som har andra behov på terrariet.

De finns dessutom i olika storlekar som är tänkta kunna stå bredvid varandra då de har samma höjd men olika bredd.
Robert M
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2012

Inlägg av Robert M »

Hakar intresserat på debatten med en förfrågan på vad LarsÖ skrev i ett tidigare inlägg i denna tråd.

Jag har idag två ET, men skulle gärna vilja prova på ett par "riktiga" pilgifts terrarier.

LarsÖ skrev att det finns flera duktiga akvariebyggare som lätt smäller ihop ett terrarie efter ritning.
Var finns dessa byggare och kan någon vänlig själ skicka kontaktuppgifter till någon eller några av dessa akvariebyggare?

Har tänkt mig 4 nya terrarium, kanske det finns någon som är villig att hjälpa till med byggandet till ett skäligt pris?

PM:a mig gärna om vem jag kan vända mig till!
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Ja. Eller skriv här i tråden för det är säkert fler som vill ha riktiga pgterrrarier.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

Milo skrev: Har tänkt mig 4 nya terrarium, kanske det finns någon som är villig att hjälpa till med byggandet till ett skäligt pris?
PM:a mig gärna om vem jag kan vända mig till!
Här i Vallentunas regnskogar, finns en kille (Allan) som fått bygga alla mina burkar de senaste 10 åren. Det blev billigare än att beställa glas hos en vanlig glasmästare (dom är oförskämt dyra i Stockholmsområdet). Dessutom gör Allan ett snyggare jobb än jag själv skulle göra med limningen.

Jag har ett EXCEL-ark som räknar ut exakta glasmått, efter att man angett bredd/djup/höjd.
Det blir då burkar av den typ som finns bland 'nyttigheter' (Se 'My Tanks'). men med de mått som man själv ställer in.
Allan vill helst inte ställa upp giggar osv för ett terrarium i taget, utan föredrar att man beställer flera samtidigt. Det påverkar också priset.
Marknaden är ju inte jättestor för pilgiftsterrarier i Sverige, så det finns inga färdiga 'standardstorlekar'. Kanske skulle vi nu när vi är så många, rösta fram sådana standardburkar, så att man kan beställa typ A, typ B etc.

Det är flera saker som spelar in när man väljer storlek på burkar. Hyllor och utrymme; typ av belysning mm. Kanske ett ämne för en work-shop på groddagen??

/Lars
Jonny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 7 gånger

Inlägg av Jonny »

Allan, som Lars nämner här, byggde ett superfint terrarium åt mig i vintras. Rekommenderar den killen!
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Inlägg av BengtO »

Håkan skrev:
Fredrik85 skrev:Då tar vi det nog senare i veckan.

Finns tre anledningar till att jag är inne på exo-terra.
1. Jag tycker de är snygga.
2. Jag har hittat ett begagnat till bra pris.
3. Känns lagom att börja med när man är ny.(kanske bara känns så dock)

Men jag håller helt och hållet med om att det är praktiskt att få byggt efter ritning, mitt nästa akvarium kommer definitivt beställas från en glasmästare.

Finner en orsak till: De har dörrar!
Fast jag skulle gärna se att åtminstone de mindre burkarna hade en dörr istället för två halvor. Finns dock en viss säkerhet i att inte behöva öppna upp hela terrariet på vid gavel.

Samma sak gäller skjutdörr men vad övrigt positivt finns det att skriva om skjutglas? Inget fans av skjutdörr även fast jag sett imponerande hyllor med terrarium, där glasen skjuts fram och tillbaka i samma list. Vilket annars är ett skjutdörrs problem när man ställer flera terrarium på rad. Och man får en springa mellan glasen som är större än någon springa jag har på nått Exo-Terra.

Sen har vi lutande dörren, helglas vilket är snyggt och oftast tätast men inte den säkraste när man öppnar. Har redan på den tid jag haft grodor råkat ut för flera "kamikaze-hoppare" som nu fastnat på en stängd dörr istället för att få en 2 meters flygtur någonstanns. Dörr eller skjutglass går snabbt att öppna och snabbt att stänga.

Sen som LarsÖ skriver om svart. En smaksak eller (inrednings)detalj. Haft tankar på ett terrarie byggt i sånt där opti-white glas och utan synliga fogar precis som aquascapers kör med. Fast det i ett annat rum för det skulle göra sig bäst med nått sånt där.

/Håkan
Tycker skjutdörr är överlägset. De blir absolut flugtäta. Ingen störande fog mitt i blickfånget. Visst, i en hylla (se mitt galleri) måste terrarierna stå lite omlott, men det stör inte mig.
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Inlägg av HåkanP »

Alla som sett ditt terrarie-bibliotek vet nog om dina specialbyggda skjudörrslister Bengt.
Så jag korrigerar mig, alla med "vanliga" skjutdörrar utom Bengts "tightare-än-ett-halvt-xxx-hår" läcker flugor och mer därtill. ;)

/Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 326 gånger
Har fått tack: 193 gånger
Kontakt:

Inlägg av Jolo »

BengtO skrev: Tycker skjutdörr är överlägset. De blir absolut flugtäta. Ingen störande fog mitt i blickfånget. Visst, i en hylla (se mitt galleri) måste terrarierna stå lite omlott, men det stör inte mig.
Står terrarierna lite "snett" så att du kan skjuta glaset åt endast ena hållet, eller? Jag förstår inte!
/ Johan
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

jolo skrev:
BengtO skrev: Tycker skjutdörr är överlägset. De blir absolut flugtäta. Ingen störande fog mitt i blickfånget. Visst, i en hylla (se mitt galleri) måste terrarierna stå lite omlott, men det stör inte mig.
Står terrarierna lite "snett" så att du kan skjuta glaset åt endast ena hållet, eller? Jag förstår inte!
Det är väl standard för den typen av skjutdörr.. "Mina" burkar står precis i rad, så skjutdörrarna går att dra mellan burkarna. Man kan få hur smal öppning man vill. En förutsättning är ju att listen är på exakt samma höjd. Standard, alltså!

Visst förekommer det att (små) arter sprätter iväg på ett okontrollerbart sätt. Men om terrariet är rätt inrett så vet grodorna (åtminstona har mina lärt sig detta) att när husse börjar joxa med glasen då ska man dra sig inåt i terrariet.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"