frogman skrev:Personligen tycker jag att det är helt värdelöst att skicka in spindlar i sitt terrarium. Kan inte förstå att man tycker spindlar är mycket bra mat.
De kryper upp i taket och förökar sig kraftigt där. Så om du inte har grodor som sitter upp och ner i taket och äter dem eller om du vill slippa en massa spindelnät överallt, så bör man absolut undvika att mata med spindlar. Det finns helt klart mycket bättre foder att mata med.
Måste anmäla avvikande åsikt. Jag matar mycket med spindelungar under några veckor varje sommar. De spindlar jag tar in är Pisaura och Dolomedes. Båda dessa lägger sina ägg i en spånad i toppen på grässtrån, och man trär en glasburk över hela 'kokongen', väntar ett ögonblick så att spindelmamman hinner sticka därifrån, och sätter sedan på locket. Hemkommen lägger man sedan in glasburken i terrariet och grodorna mumsar. Visst, några spindlar överlever och tar sig upp i terrariets tak. Men det brukar bara bli enstaka som sitter där, eftersom dom är kannibaliska och dom större äter upp dom mindre. Har man en ödla (Gecko!) i terrariet så överlever inga spindlar.
Dolomedes (=Kärrspindel) är vår största spindel, och en stor sådan äter gladeligen grodor och -grodyngel, så man får naturligtvis se till att inga riktigt stora spindlar hinner växa upp.
/Lars
PS Googla 'Kärrspindel' resp 'Rovspindel' så ser du hur dom ser ut. DS
/Lars