Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Spindlar i terrariet, bra eller inte?

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
MartinH
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2010

Spindlar i terrariet, bra eller inte?

Inlägg av MartinH »

Hej!

Har fått in spindlar i mitt ena terrarie. Jag har låtit dem vara för jag tyckte de var lite söta (liten spindel som sitter i ett hörn och mumsar flugor). Men nu har jag sätt tiotalet äggnystan. Nu till min fråga: ska jag plocka bort dem eller se dem som ett litet extra proteintillskott för mina grodor (D. azureus)? Eller har jag att se fram emot en spindelinvasion i lägenheten :D

mvh

Martin
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Re: Spindlar i terrariet, bra eller inte?

Inlägg av FrankD »

Små spindlar är mycket bra mat, men det förutsätter förstås att grodorna kommer åt dem och spindlarna inte hinner rymma innan dess. Annars blir det invasion. ;)
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Simon »

Man kan samla in spindeläggnystan på sommaren. De sitter ofta bl.a. på barken på trädstammar. Grodorna brukar missa några som växer upp och spinner nät. Men det är ju bara att fånga in dem och ta ut.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
MartinH
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2010

Inlägg av MartinH »

Ok, då får de vara kvar. Får se om jag får skriva in spindelfarm under inventeringen framöver :)
Användarvisningsbild
frogman
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 1980
Kontakt:

Inlägg av frogman »

Personligen tycker jag att det är helt värdelöst att skicka in spindlar i sitt terrarium. Kan inte förstå att man tycker spindlar är mycket bra mat.
De kryper upp i taket och förökar sig kraftigt där. Så om du inte har grodor som sitter upp och ner i taket och äter dem eller om du vill slippa en massa spindelnät överallt, så bör man absolut undvika att mata med spindlar. Det finns helt klart mycket bättre foder att mata med.
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

frogman skrev:Personligen tycker jag att det är helt värdelöst att skicka in spindlar i sitt terrarium. Kan inte förstå att man tycker spindlar är mycket bra mat.
De kryper upp i taket och förökar sig kraftigt där. Så om du inte har grodor som sitter upp och ner i taket och äter dem eller om du vill slippa en massa spindelnät överallt, så bör man absolut undvika att mata med spindlar. Det finns helt klart mycket bättre foder att mata med.
Måste anmäla avvikande åsikt. Jag matar mycket med spindelungar under några veckor varje sommar. De spindlar jag tar in är Pisaura och Dolomedes. Båda dessa lägger sina ägg i en spånad i toppen på grässtrån, och man trär en glasburk över hela 'kokongen', väntar ett ögonblick så att spindelmamman hinner sticka därifrån, och sätter sedan på locket. Hemkommen lägger man sedan in glasburken i terrariet och grodorna mumsar. Visst, några spindlar överlever och tar sig upp i terrariets tak. Men det brukar bara bli enstaka som sitter där, eftersom dom är kannibaliska och dom större äter upp dom mindre. Har man en ödla (Gecko!) i terrariet så överlever inga spindlar.
Dolomedes (=Kärrspindel) är vår största spindel, och en stor sådan äter gladeligen grodor och -grodyngel, så man får naturligtvis se till att inga riktigt stora spindlar hinner växa upp.
/Lars
PS Googla 'Kärrspindel' resp 'Rovspindel' så ser du hur dom ser ut. DS
/Lars
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"