Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Ombyggnadsprojekt

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
RogerL
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 6 gånger

Ombyggnadsprojekt

Inlägg av RogerL »

Ska se om jag kan fixa en bild. Har kollat bilder av Endlers nu ochvdet är det troligen inte. Dessa har mindre färg och nte de två spjuten. Ca 30 liter vatten.
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Re: Ombyggnadsprojekt

Inlägg av tummen »

Roger skrev:Ska se om jag kan fixa en bild. Har kollat bilder av Endlers nu ochvdet är det troligen inte. Dessa har mindre färg och nte de två spjuten. Ca 30 liter vatten.
Inte alla endlers har över- och undersvärd, men troligen är det nog någon "vanlig" vildguppy-variant du har, men jag skulle vilja se en bra bild på en hane för att kunna avgöra det mer säkert. ;)

Någon killifisk kanske skulle funka (ännu)bättre, eftersom guppy får så hemskt många yngel...annars får du rensa bort guppyyngel vartefter så du inte har mer än 5-6 stycken vuxna och kanske lika många yngel i taget i din damm....men något säger mig att du har akvarier också, så det kanske inte blir något problem...? :mrgreen:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Användarvisningsbild
RogerL
SDS-medlem
SDS-medlem

Ombyggnadsprojekt

Inlägg av RogerL »

Inget problem med yngel :-) ska försöka ta en bild till på lördag så kanske jag kan få hjälp med artbestämning.
Hela den här burken är ett litet test inför bygget med den större som ska påbörjas under höstlovet. Jag har ju tagit ledigt under förespegling att vara med min son den veckan :-)
I den burken blir det lite större vattendel och killis.
Igår pajade givetvis den inbyggda pumpen som driver bäcken. Men konstruktionen funkade för ett byte av pump som tänkt.
Roger
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Inlägg av BengtO »

Roger skrev:Ska se om jag kan fixa en bild. Har kollat bilder av Endlers nu ochvdet är det troligen inte. Dessa har mindre färg och nte de två spjuten. Ca 30 liter vatten.
30 liter är ju mycket, odlar/har odlat och håller massor av olika småfiskar i betydligt färre liter. Små labyrintfiskar skulle funka utmärkt tex Lakritsgurami (finns massor av olika arter) eller små Betta arter (vildformer). Du skulle också kunna ha en stor grupp Boraras naevus, en mycket liten, vacker och charmig fisk.
tummen

Inlägg av tummen »

BengtO skrev:
30 liter är ju mycket, odlar/har odlat och håller massor av olika småfiskar i betydligt färre liter. Små labyrintfiskar skulle funka utmärkt tex Lakritsgurami (finns massor av olika arter) eller små Betta arter (vildformer). Du skulle också kunna ha en stor grupp Boraras naevus, en mycket liten, vacker och charmig fisk.
Ja, 30 liter kan funka bra, speciellt till de arter du nämner, men nuförtiden brukar man rekommendera betydligt större vattenvolym än förr i tiden för att fiskarna skall få leva ut sitt riktiga beteende...och med just guppy kan det självklart funka mycket bra i 30 liter upp till ett visst antal, men risken är ju att fiskarna inte vet att de sedan skall sluta föröka sig. :twisted: ...det var därför jag rekommenderade honom att satsa på killis istället... en annan fiskgrupp som skulle kunna fungera är olika arter av dvärgrasboror, även den så kallade "galaxyrasboran" vore perfekt i vattendelen... Jag är MYCKET intresserad av att få se den där bilden på "endlers/guppysarna" uppladdad här så man får se hur de ser ut! ;) Själv såg jag jättefina vilguppy "Venezuela" i Halmstad idag. :)
Thomas

Användarvisningsbild
RogerL
SDS-medlem
SDS-medlem

Ombyggnadsprojekt

Inlägg av RogerL »

Här en bild på guppyn, om än dålig tagen med mobilen. Art?
Roger
Bilagor
ImageUploadedByTapatalk1320605946.803004.jpg
MickeK
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2004
Har gett tack: 2 gånger
Kontakt:

Inlägg av MickeK »

Roger skrev:Här en bild på guppyn, om än dålig tagen med mobilen. Art?
Roger
Endlers
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av MattiasS »

+1
Skrev lite otydligt i mitt inlägg ovan, dom kan ha singel/dubbelsvärd eller sån stjärt som din på bilden.
Användarvisningsbild
RogerL
SDS-medlem
SDS-medlem

Ombyggnadsprojekt

Inlägg av RogerL »

Tackar
tummen

Inlägg av tummen »

Confessor skrev:
Roger skrev:Här en bild på guppyn, om än dålig tagen med mobilen. Art?
Roger
Endlers
Inte för att säga emot bara för sakens skull,men för mig är det där en vanlig "vildguppy", endlers brukar ha betydligt större svarta fläckar än så där.
Thomas

Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"