Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Ombyggnadsprojekt
- RogerL
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 6 gånger
Ombyggnadsprojekt
Ska se om jag kan fixa en bild. Har kollat bilder av Endlers nu ochvdet är det troligen inte. Dessa har mindre färg och nte de två spjuten. Ca 30 liter vatten.
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Re: Ombyggnadsprojekt
Inte alla endlers har över- och undersvärd, men troligen är det nog någon "vanlig" vildguppy-variant du har, men jag skulle vilja se en bra bild på en hane för att kunna avgöra det mer säkert.Roger skrev:Ska se om jag kan fixa en bild. Har kollat bilder av Endlers nu ochvdet är det troligen inte. Dessa har mindre färg och nte de två spjuten. Ca 30 liter vatten.
Någon killifisk kanske skulle funka (ännu)bättre, eftersom guppy får så hemskt många yngel...annars får du rensa bort guppyyngel vartefter så du inte har mer än 5-6 stycken vuxna och kanske lika många yngel i taget i din damm....men något säger mig att du har akvarier också, så det kanske inte blir något problem...?
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
- RogerL
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
Ombyggnadsprojekt
Inget problem med yngel
ska försöka ta en bild till på lördag så kanske jag kan få hjälp med artbestämning.
Hela den här burken är ett litet test inför bygget med den större som ska påbörjas under höstlovet. Jag har ju tagit ledigt under förespegling att vara med min son den veckan
I den burken blir det lite större vattendel och killis.
Igår pajade givetvis den inbyggda pumpen som driver bäcken. Men konstruktionen funkade för ett byte av pump som tänkt.
Roger
Hela den här burken är ett litet test inför bygget med den större som ska påbörjas under höstlovet. Jag har ju tagit ledigt under förespegling att vara med min son den veckan
I den burken blir det lite större vattendel och killis.
Igår pajade givetvis den inbyggda pumpen som driver bäcken. Men konstruktionen funkade för ett byte av pump som tänkt.
Roger
-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
30 liter är ju mycket, odlar/har odlat och håller massor av olika småfiskar i betydligt färre liter. Små labyrintfiskar skulle funka utmärkt tex Lakritsgurami (finns massor av olika arter) eller små Betta arter (vildformer). Du skulle också kunna ha en stor grupp Boraras naevus, en mycket liten, vacker och charmig fisk.Roger skrev:Ska se om jag kan fixa en bild. Har kollat bilder av Endlers nu ochvdet är det troligen inte. Dessa har mindre färg och nte de två spjuten. Ca 30 liter vatten.
-
tummen
Ja, 30 liter kan funka bra, speciellt till de arter du nämner, men nuförtiden brukar man rekommendera betydligt större vattenvolym än förr i tiden för att fiskarna skall få leva ut sitt riktiga beteende...och med just guppy kan det självklart funka mycket bra i 30 liter upp till ett visst antal, men risken är ju att fiskarna inte vet att de sedan skall sluta föröka sig.BengtO skrev:30 liter är ju mycket, odlar/har odlat och håller massor av olika småfiskar i betydligt färre liter. Små labyrintfiskar skulle funka utmärkt tex Lakritsgurami (finns massor av olika arter) eller små Betta arter (vildformer). Du skulle också kunna ha en stor grupp Boraras naevus, en mycket liten, vacker och charmig fisk.Roger skrev:Ska se om jag kan fixa en bild. Har kollat bilder av Endlers nu ochvdet är det troligen inte. Dessa har mindre färg och nte de två spjuten. Ca 30 liter vatten.
Thomas
-
MickeK
- Styrelse

- Började med grodor år: 2004
- Har gett tack: 2 gånger
- Kontakt:
EndlersRoger skrev:Här en bild på guppyn, om än dålig tagen med mobilen. Art?
Roger
-
tummen
Inte för att säga emot bara för sakens skull,men för mig är det där en vanlig "vildguppy", endlers brukar ha betydligt större svarta fläckar än så där.Confessor skrev:EndlersRoger skrev:Här en bild på guppyn, om än dålig tagen med mobilen. Art?
Roger
Thomas