Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Nytt bygge för tumnaglarna!

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
McGallon

Re: Nytt bygge för tumnaglarna!

Inlägg av McGallon »

Exelon skrev:Har jag kokat all inredning denna gång, allt från lecakulor till p-soil,husk och rötter och mossan. Så nu är det bara växterna som ska in som ska få sig en dos med klorin. Sen så får jag hoppas jag slipper dessa maskar.
Nu får du nog stanna upp ett tag. Du kokat mossan, häller klorin på växterna. Hur har du tänkt att dina växter skall leva efter din behandling? Hur hade du tänkt dig att neutralisera klorinet INNAN du stoppar in grodorna? Risken är annars att de går samma väg som dina växter.
Hujedamig
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av MattiasS »

Mossan är torkad(Exoterra) och halvdöd redan, ska bara använda den till att hålla uppe fukten inget annat. Och klorinbadet har jag inte kommit till, men det är 1del klorin på 19delar vatten. Fungerar ypperligt till akvarieväxter för att döda parasiter och bakterier. Och det är en minut i det badet,sen ner i en tvättningsbalja, sen sköljas i rinnande vatten. Så om det vore "livsfarligt" så borde väl alla fiskar vara döda?
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Exelon skrev:Mossan är torkad(Exoterra) och halvdöd redan, ska bara använda den till att hålla uppe fukten inget annat. Och klorinbadet har jag inte kommit till, men det är 1del klorin på 19delar vatten. Fungerar ypperligt till akvarieväxter för att döda parasiter och bakterier. Och det är en minut i det badet,sen ner i en tvättningsbalja, sen sköljas i rinnande vatten. Så om det vore "livsfarligt" så borde väl alla fiskar vara döda?
håller tummarna MED och FÖR dig! :)
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Inlägg av HåkanP »

Exelon skrev:Mossan är torkad(Exoterra) och halvdöd redan, ska bara använda den till att hålla uppe fukten inget annat. Och klorinbadet har jag inte kommit till, men det är 1del klorin på 19delar vatten. Fungerar ypperligt till akvarieväxter för att döda parasiter och bakterier. Och det är en minut i det badet,sen ner i en tvättningsbalja, sen sköljas i rinnande vatten. Så om det vore "livsfarligt" så borde väl alla fiskar vara döda?
Bli inte förvånad om den halvdöda, kokade mossan vaknar till liv igen! :o
Har kokat rötter med moss rester och nog f-n så vaknade mossan till liv efter några månader.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av MattiasS »

Hehe jo mossa brukar tåla jäkligt mycket stryk och sporerna är väl svåra att ta död på. Så vaknar den så är det ett plus, men det blir ju dusk´s mossblanding på epiwebben så det blir nog grönt överallt.
Väntar nu på pumpar plus lite rör till bevattningen av epiwebben. Var lite korkad och sprutade 3/4 av en fogskumsflaska bakom korkstammen. Men det gick bra, nu är det 99% tätt bakom korken så inga grodor kan smyga sig in och bli kvar. Men det blev rejält lantbröd´s stor klump av fogskum. Så fixade jag en låda där pumparna ska vara och en pet flask dränering, vill inte ha sönder möbeln för bottendränering.
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av MattiasS »

Nu då är terrariet på plats, har fyllt på med leca+ markduk sen blev det ett par cm med P-Soil. Har ställt in rötterna, men behöver lite feedback på hur många och placeringen på dessa. Sen ska det in Cocos Husk runt rötterna men tänkte först bestämma hur dom ska vara.

Bild
En till rot
Bild
Ännu en till.
Bild
En blid uppifrån hur botten ser ut.
Bild

I glasslådan ryms både pumpen till vattenfallet och pumpen till epiwebben. Ska bara ha mossa ovanpå så det är enkelt att komma åt ifall man vill ändra tryck eller service.
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Inlägg av HåkanP »

Personligen hade jag kört som på 3'e bilden med fullt av rötter. Eventuellt vrid och vänt efter andra vinklar på den övre vänstra.
Brukar alltid pussla och pyssla tills jag känner att det är en bit utlyft ur en tropisk djungel, sen blir jag nöjd.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av MattiasS »

Ändra vinkeln på roten som du föreslog Håkan. Hade två rötter till som passade perfekt att sätta fast i epiwebben för att få lite djup och form på dom platta sidorna. Ska bara låta silikonet på den sista roten torka riktigt, sen så ska alla rötter på botten ur och mossmixen ska på väggarna.

Bild
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av MattiasS »

Nu är det äntligen i drift. :D
Var nära att hamna på psyket, en groda rymde vid flytten. :shock:
Letade febrilt i en timme, men groda på 2cm är inte lätt att hitta.
Så jag flyttade dom andra med gott resultat. Var och monterade upp tempmätaren, när sambon kommer in och ser att grodan har kommit tillbaka. Så den verkar oskadad, hade lite damm på sig med övrigt frisk.

Så blev slutresultatet. Ska beställa lite mer växter.
Bild

Och grodorna verkar trivas i korkeken. :D
Bild
Bild

Och rymlingen får vara med på bild.
Bild
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av MattiasS »

507muller skrev:Beställde 36w dulux från ENT nu. kom på två dagar som vanligt.
Hade en beställning via dusk som jag väntat på 6 veckor så om du tar därifrån så får du inte ha bråttom.
Bra grejer har dusk dock, om man orkar vänta...
Du verkar ha rätt har väntat nu i 1-1,5 vecka utan ett pip. Han får tills imorgon på sig,annars avbeställer jag ordern. Han är snabb iaf när man ska ha epiweb men verkar vara sämre när det gäller belysningen.

Köpte nu fyra lysrörshållare(2g11) och kontakter till dom och fyra kompaktlysrör tror det var 865 på dom det får duga, gick på 400pix från SVETILA.com tror det ligger i Slovenien av alla ställen. :)

Blev även en beställning hos Ben´s djungel på ett par orkideér och bromelior (bla en från Peru som ranitomeya arterna tydligen använder) lite ormbunkar och annat marktäckande smågodis fick följa med.

Har beställt en 92x92mm datorfläkt då det verkar bli för fuktigt och varmt.
Det ligger i snitt runt 80-90% på dagen kanske lite väl blött, det blev skillnad med den nya hygrometern. Tempraturen längst upp är mellan 26-28 (hade en top på 30 när solen låg på) och nere på marknivå ligger det runt 22-24 Så jag vill helst få ur lite varmluft från toppen då dom verkar vilja vara längst upp.
Även så kommer det säkert bli varmare med nya belysningen då två 15w t8 alstrar inte lika mycket som ett 36w kompaktlysrör.
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"