Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Vitaminer+gråsuggor/hoppstjärtar?

Frågor och diskussioner om föda och foder.
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Re: Vitaminer+gråsuggor/hoppstjärtar?

Inlägg av MattiasS »

Hur gör du LarsÖ men dom invånarna som redan finns i komposten är det en tur i ugnen som gäller eller får dom vara kvar? Anledningen är att jag vill odla en kultur är att terrariet dom ska in i inte är klar än och eftersom det är ganska stort så tänkte jag att det vore bra om jag fick upp antalet innan jag får igång det.
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

Visst kan man köra komposten i mikron en liten stund, men det har jag aldrig brytt mig om.
Jag undviker (om det går) att låta daggmask följa med, liksom de svenska 'stora' gråsuggorna. Men egentligen är det inte så stor risk, eftersom en kompost som 'brinner' lätt når upp i 50 C , och då överlever inte så mycket.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
McGallon

Inlägg av McGallon »

Någon som har prövat Faraomyra, Monomorium pharaonis? Denna myra räknas som skadeinsekt och blir upp mot 2 mm långa, en fördel är att de trivs där det är fuktigt. För många år sedan så hade jag en koloni boende i mitt ångstrykjärn, jag hitta dom genom att följa stigen med myror från köksbänken in till städskåpet. Jag behöver väl inte berätta hur jag utrotade dom. :twisted:
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

Faraomyran är nära släkt med Tetramorium, så det är klart att man har provat med den. Grodorna äter den.

MEN - den myran ska man akta sig för att få in i huset. Den bildar gärna dotterkolonier och sprider sig snabbt till alla utrymmen som kan tänkas. Det finns fasaväckande historier...

Den lär sig snart att bara vara framme nattetid, och undgår därigenom att bli äten av grodorna.
Allt som den själv kan äta som inte ligger i frysboxen angrips.

Zooaffärer som köper in reptiler brukar därmed också få in Faraomyror, och sen är det Anticimex som gäller.

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"