Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Vitaminer+gråsuggor/hoppstjärtar?
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Vitaminer+gråsuggor/hoppstjärtar?
Har ett par funderingar ang vitaminer/mineraler.
Har köpt mej Dendrocare täcker det grodans behov eller ska man ha något mer?
Sen så undrar jag hur ni gör med gråsuggorna/hoppstjärtarna. Bananflugorna får "bada" i med vitaminer innan dom åker i terrariet. Men hur ger jag dom andra "krypen" vitamindosen? Ger ni det direkt i odlingen eller skippar ni vitaminerna till dom?
Lika så har jag sett att vissa ger en dos med vitamin/mineraler direkt i flugsmeten. Får dom i sig tillräckligt att grodorna klarar sig på det eller hjälper ni till med ett bad också. Hur mycket har ni i eran flugsmet i sånna fall.
//Mattias
Har köpt mej Dendrocare täcker det grodans behov eller ska man ha något mer?
Sen så undrar jag hur ni gör med gråsuggorna/hoppstjärtarna. Bananflugorna får "bada" i med vitaminer innan dom åker i terrariet. Men hur ger jag dom andra "krypen" vitamindosen? Ger ni det direkt i odlingen eller skippar ni vitaminerna till dom?
Lika så har jag sett att vissa ger en dos med vitamin/mineraler direkt i flugsmeten. Får dom i sig tillräckligt att grodorna klarar sig på det eller hjälper ni till med ett bad också. Hur mycket har ni i eran flugsmet i sånna fall.
//Mattias
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Re: Vitaminer+gråsuggor/hoppstjärtar?
Dendrocare är väl några olika produkter? "Cricket Dust" är väl en av dom?
Men för att svara på frågan: Du ska inte pudra gråsuggor eller hoppstjärtar. Ingen pudrar dessa i naturen. Pudring av flugorna är ju mest en åtgärd för att ensidig flugkost blir just ensidig och kan leda till bristsjukdomar. Anses det.
Det finns dom som häller vitaminer i flugsmeten, men betydelsen härav kan nog diskuteras. Det är i så fall riktigare att se till att de nykläckta flugorna, innan dom blir uppätna, suger i sig något av sådant som grodorna behöver.
/Lars
Men för att svara på frågan: Du ska inte pudra gråsuggor eller hoppstjärtar. Ingen pudrar dessa i naturen. Pudring av flugorna är ju mest en åtgärd för att ensidig flugkost blir just ensidig och kan leda till bristsjukdomar. Anses det.
Det finns dom som häller vitaminer i flugsmeten, men betydelsen härav kan nog diskuteras. Det är i så fall riktigare att se till att de nykläckta flugorna, innan dom blir uppätna, suger i sig något av sådant som grodorna behöver.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

Helt rätt, det var jag som inte skrev hela namnet, Dendrocare Complete vitamin/mineral powder for Posion Arrow Frogs.
Ok det låter väl ganska logiskt, så det är det bara att ge grodorna gråsuggorna och hoppstjärtarna. Men då får flugorna bara bada, känns som grodorna borde få i sig mer av det än att hoppas på att flugorna har det i sig.
Ok det låter väl ganska logiskt, så det är det bara att ge grodorna gråsuggorna och hoppstjärtarna. Men då får flugorna bara bada, känns som grodorna borde få i sig mer av det än att hoppas på att flugorna har det i sig.
- Jolo
- Ordförande

- Har gett tack: 326 gånger
- Har fått tack: 193 gånger
- Kontakt:
Bananflugorna anses att kläckas med ett ganska näringsfattigt innehåll och Harald Divossen berättade i ett av sina föredrag att han matade sina flugor med mulivitaminjuice innan han matade grodorna med dom. Jag undrar hur ni bereder era flugor innan ni matar med dom? Förutom att skaka dom i vitaminpulver.LarsÖ skrev: Det finns dom som häller vitaminer i flugsmeten, men betydelsen härav kan nog diskuteras. Det är i så fall riktigare att se till att de nykläckta flugorna, innan dom blir uppätna, suger i sig något av sådant som grodorna behöver.
/Lars
/ Johan
-
poisonsfrog
Ett jättebra tips är att mata med Vildfångade djur som finns i våran natur
t.e.x Myror Tertramorium, Bladlöss,
Mvh
Stefan
t.e.x Myror Tertramorium, Bladlöss,
Mvh
Stefan
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

Borde inte vanliga svartmyror duga eller är dom för stora? Dom där betongmyrorna är ju så jäkla snabba och små men det finns då gott om dom på sommarn.
-
Jasiri
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2002
- Kontakt:
Jag har aldrig lyckats få mina grodor att äta svartmyror förutom mina P terribilis som åt alla slags myror även stackmyror! Jag undrar om de kan bilda gift när de äter römyror och stackmyror som ju har lite gift i sig?
Jag har nu flyttat sedan jag sist hade grodor och bor nu på en sandås och jag har sett massvis med små svarta myror som bor i sanden lite annorlunda än de vanliga svartmyrorna som bebor mina grusgångar och under alla betongplattor. Dessa "sandmyror" bygger större högar ca 1-2 dm höga ute i kohagen.
Jag bygger just nu en till damm åt de vilda svenska grodorna på gården och förbättrar de dammar jag redan har, har även en hel del större vattensalamander i mina dammar.
Samt den vanliga grodan, åkergrodan, Paddor till förbannelse en art vi försöker att minska på lite då de tar över för grodorna. Vi har även ätlig groda.
Jag har nu flyttat sedan jag sist hade grodor och bor nu på en sandås och jag har sett massvis med små svarta myror som bor i sanden lite annorlunda än de vanliga svartmyrorna som bebor mina grusgångar och under alla betongplattor. Dessa "sandmyror" bygger större högar ca 1-2 dm höga ute i kohagen.
Jag bygger just nu en till damm åt de vilda svenska grodorna på gården och förbättrar de dammar jag redan har, har även en hel del större vattensalamander i mina dammar.
Samt den vanliga grodan, åkergrodan, Paddor till förbannelse en art vi försöker att minska på lite då de tar över för grodorna. Vi har även ätlig groda.
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

Tråden tyx ha seglat in på myror nu. Den som vill ha myror bestämda (t ex Jasiris 'sandmyror') fånga några exemplar med en vanlig taperemsa och posta till mig så ska jag artbestämma dem.
/Lars Ö
Höjdv 56
186 41 Vallentuna
/Lars Ö
Höjdv 56
186 41 Vallentuna
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

Kom på en till fråga, vad odlar ni era gråsuggor i för substrat? Hittar inge rent torv utan gödning, enda jag hittar som kanske går är typ kaktusjord som är sand+torv och mineraler inge extra gödning. Även vilket foder ger ni dom, har gett mina rå potatis men dom kanske ska ha mer varierad kost.
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

Gråsuggor äter multnande växtdelar. Så en 'kompost' av trädgårdsavfall (mycket kvistar!) är en stabil grund. Sen kan man allteftersom fylla på med vegetabiliskt köksavfall, eller - om man är känslig - couscous. Gråsuggor ska man egentligen inte behöva 'odla', dom klarar sig bra inuti terrariet om det finns lite kompost där.Exelon skrev:Kom på en till fråga, vad odlar ni era gråsuggor i för substrat? Hittar inge rent torv utan gödning, enda jag hittar som kanske går är typ kaktusjord som är sand+torv och mineraler inge extra gödning. Även vilket foder ger ni dom, har gett mina rå potatis men dom kanske ska ha mer varierad kost.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet