Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

EpiWeb

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
CalleHenkan
Började med grodor år: 2010
Har fått tack: 1 gång

Re: EpiWeb

Inlägg av CalleHenkan »

Illustratören skrev:Själv körde jag med Epiweb systemet (kit), och med bevattning 24tim/dygn. Vattnet fick pumpa runt dygnet runt första månaden för att sedan sakta minska bevattningen. Nu kör jag bevattning mellan 20.00-24.00 och en dusch med regnsystemet på morgonen och en på kvällen.
Är kanon nöjd! Enda nackdelen skulle möjligen vara att med min mix fanns det uppenbarligen mängder av ormbunksfrön vilken resulterade i en kaskad av ormbunkar (samma sort). Jag ville ha mångfald inte enfald, men det är bara att vara ihärdig med rensning eller gilla läget.

Personligen tror jag ni som misslyckas antingen:
1. Vattnar för dåligt i startmomentet, mixen ska vara fuktig hela tiden misstänker jag.
2. Slarvat med vattenbyten. Ska göras minst varannan vecka.
3. Har för dålig teknik, dvs luftcirkulation, ljus, bevattning eller annat.
4. Inte följt instruktionerna.

Med lite teknik och en dunke vatten (med lite orkide näring i), ett självgående terrarium som behöver omvårdnad ca 10min 1gång/mån (endast vattenbyte i terrariumet). Går nästan inte att misslyckas, det är vad jag tror.
Resultatet talar för sig självt:
Bild
Ca tre månader senare:
Bild
Har bara en fråga hur lång tid ungefär tog de till du började bli lite täckning på din epi web? med mossa å ormbunkar?
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 13 gånger
Har fått tack: 65 gånger

Inlägg av Illustratören »

Allt började såhär, bild tagen 23maj:http://www.repti.net/reptile_picture/Eq ... _83959.jpg
Bild tagen 10juni:http://www.repti.net/reptile_picture/Interior_84430.jpg
Bilder från 19juni:http://www.repti.net/reptile_picture/Interior_84659.jpg
Sedan var det någon gång i mitten av juli som det började bli riktigt respektabelt och grönt i hela burken och ormbunkarna började explodera.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
Användarvisningsbild
CalleHenkan

Inlägg av CalleHenkan »

Illustratören skrev:Allt började såhär, bild tagen 23maj:http://www.repti.net/reptile_picture/Eq ... _83959.jpg
Bild tagen 10juni:http://www.repti.net/reptile_picture/Interior_84430.jpg
Bilder från 19juni:http://www.repti.net/reptile_picture/Interior_84659.jpg
Sedan var det någon gång i mitten av juli som det började bli riktigt respektabelt och grönt i hela burken och ormbunkarna började explodera.
Bilden som är tagen den 23 Maj Hur långt inan den togs la du på mossMixen?
Men de tar typ mllan 2-3 månader innan de börja se bra ut eller?
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Hittade startbilden som togs första maj:
Bild
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
Användarvisningsbild
CalleHenkan

Inlägg av CalleHenkan »

Tackar nu har jag en lite bättre uppfattning om hur lång tid de tar :D
Vad har du för Orkide arter i din burk?
Kan du rekommendera Nån bra sida där man kan beställa mini orkider allt från 5-max 15 cm höga?

MVH Henke
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Svaret har jag lagt in i en annan tråd som handlar om just växter:forum/viewtopic.php?f=17&t=315&p=16125#p16125
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

EpiWeb

Inlägg av RicardH »

Hej!
En kortis: du har ett munstycke ser jag. Jag kör med två i motsvarande terrariestorlek, men i ganska korta intervaller. (max 30s.) Hur långa och många intervaller kör du?

Ps. Använder en app för att skriva/läsa denna tråd. Mycket smidigt! Ds.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Hej!
En kortis: du har ett munstycke ser jag. Jag kör med två i motsvarande terrariestorlek, men i ganska korta intervaller. (max 30s.) Hur långa och många intervaller kör du?
Nu är ju jag långt ifrån proffessor i detta område, har bara haft en burk tidigare innan denna och är fortfarande amatör. Men jag kör mitt regnsystem 2ggr per dygn. En gång på morgonen precis innan första lampan tänds och en gång mitt på dan ungefär samtidigt som andra lampan tänds.
Har försökt ställa in mitt regnsystem så att det inte behöver fyllas på vatten i Epiweb-systemet och vattendelen. För att det ska fungera ligger regnintervallerna ligger på ca60sek.
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

OK. En smart idé men, och det här vet du säkert men någon annan kanske läser också, det är viktigt att byta ut vattnet ibland för man får ansamlingar av näringsämnen som inte är så positiva för det lilla vivariet. Det grodorna lämnar efter sig + döda flugor etc. gör att det finns gott om näring för växterna. Dessutom höjs konduktiviteten i vattnet (salthalten) då saltet aldrig avdunstar, eller åtminstone inte mer än i försumbara mängder ...
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

OK. En smart idé men, och det här vet du säkert men någon annan kanske läser också, det är viktigt att byta ut vattnet ibland för man får ansamlingar av näringsämnen som inte är så positiva för det lilla vivariet. Det grodorna lämnar efter sig + döda flugor etc. gör att det finns gott om näring för växterna. Dessutom höjs konduktiviteten i vattnet (salthalten) då saltet aldrig avdunstar, eller åtminstone inte mer än i försumbara mängder ...
Kan inte poängteras nog.
Jag byter var tredje vecka, men då har jag inga grodor i ännu.
Att fixa med vattensystemet så vattennivån håller sig på samma nivå var mer en estetisk fråga. Jag vill inte få vit bred kalk/avlagrings-rand längst med vattenytan. Dels är den jobbit att få bort och dels ser det inte så snyggt ut. Man får också svårt att se pumpen tillslut och hur det ser ut i vattnet. Särskilt när man kör dubbelbotten med Epiweb så blir det extra problematiskt att bli av med de avlagringar som blir om vattenytan höjs och sänks hela tiden.
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"