Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Ormhassel
Ormhassel
Jag tänkte eventuellt ta grenar av Ormhassel till terrariet. Såvitt jag vet och kan läsa mig till finns inga indikationer på att den skulle vara farlig eller skadlig på något sätt. Någon som hört något annat?
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Re: Ormhassel
Nej, jag kan inte tänka mig att den är farlig, men den kommer nog att ruttna ganska fort.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
Jo jag misstänker också det, så det blir inga bärande konstruktioner av det direkt
Bara tycker det är väldigt vackert 
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Vill man ha grenar som inte ruttnar har man antingen inga grenar eller EW-grenar.
När en gren har hunnit bli så där moss- och ormbunksinklädd som man önskar, är den samtidigt så murken att den brukar rasa ihop.
När en gren har hunnit bli så där moss- och ormbunksinklädd som man önskar, är den samtidigt så murken att den brukar rasa ihop.
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2009
Ett alternativ till grenar (om man har plats) är ihåliga bitar kork (tror jag det är). Ärligt talat är jag inte helt säker på vad det är jag har, men de finns i akvariebutiker och ser ut som ihåliga grenar. Jag köpte en dito som var cirka 50 cm lång och cirka 10 cm tjock. Den ruttnar inte (men är samtidigt svårare att hålla fuktig om man vill odla mossa), och den skrovliga barken gör det lätt att få växter att fästa. Dessutom gillar åtminstone mina tinctorius att krypa in i hålrummen, de brukar tillbringa delar av dagarna därinne.
För att illustrera hur det ser ut kan du kolla på mina videolänkar i det här inlägget; forum/viewtopic.php?f=16&t=1601
För att illustrera hur det ser ut kan du kolla på mina videolänkar i det här inlägget; forum/viewtopic.php?f=16&t=1601
Tony
1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
Jag ska bygga grenar av Epiweb hade jag tänkt, men jag ville peta in några grenar ormhassel för att det ser fint ut
de behöver inte vara mossbeklädda. Sett det i några terrarier och det såg trevligt ut 
-
HåkanP
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 22 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Ormhassel är ofarligt och används ofta i burkar för ödlor och ormar. Säljs ofta som "trollhassel" i blomsterbutiker men se upp för behandlade grenar.
Om du tar några som du trär i varandra (skruvar ihop eller vad man ska säga)får man rätt fina lian liknande rötter som blir snygga mitt terrariets torrare del som en egen stam. Sen på med någon mossa och lite epifyter eller kanske någon orkide.
Om du tar några som du trär i varandra (skruvar ihop eller vad man ska säga)får man rätt fina lian liknande rötter som blir snygga mitt terrariets torrare del som en egen stam. Sen på med någon mossa och lite epifyter eller kanske någon orkide.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Fruit flies like bananas"
Jo, jag tycker att grenarna är fina om man kan få till det bra, de är estetiskt tilltalande
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
OT. Det ser ut som kork.tony skrev:Ett alternativ till grenar (om man har plats) är ihåliga bitar kork (tror jag det är). Ärligt talat är jag inte helt säker på vad det är jag har, men de finns i akvariebutiker och ser ut som ihåliga grenar. Jag köpte en dito som var cirka 50 cm lång och cirka 10 cm tjock. Den ruttnar inte (men är samtidigt svårare att hålla fuktig om man vill odla mossa), och den skrovliga barken gör det lätt att få växter att fästa.
Det är synd att man så sällan hittar smala "grenar" av kork eftersom de som sagt inte ruttnar (iaf väldigt långsamt) samt erbjuder bra gömställen.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"