Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Ormhassel

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Bambikill
Började med grodor år: 2010

Ormhassel

Inlägg av Bambikill »

Jag tänkte eventuellt ta grenar av Ormhassel till terrariet. Såvitt jag vet och kan läsa mig till finns inga indikationer på att den skulle vara farlig eller skadlig på något sätt. Någon som hört något annat?
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Re: Ormhassel

Inlägg av FrankD »

Nej, jag kan inte tänka mig att den är farlig, men den kommer nog att ruttna ganska fort.
Bambikill

Inlägg av Bambikill »

Jo jag misstänker också det, så det blir inga bärande konstruktioner av det direkt :) Bara tycker det är väldigt vackert :)
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Vill man ha grenar som inte ruttnar har man antingen inga grenar eller EW-grenar.
När en gren har hunnit bli så där moss- och ormbunksinklädd som man önskar, är den samtidigt så murken att den brukar rasa ihop.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009

Inlägg av tony »

Ett alternativ till grenar (om man har plats) är ihåliga bitar kork (tror jag det är). Ärligt talat är jag inte helt säker på vad det är jag har, men de finns i akvariebutiker och ser ut som ihåliga grenar. Jag köpte en dito som var cirka 50 cm lång och cirka 10 cm tjock. Den ruttnar inte (men är samtidigt svårare att hålla fuktig om man vill odla mossa), och den skrovliga barken gör det lätt att få växter att fästa. Dessutom gillar åtminstone mina tinctorius att krypa in i hålrummen, de brukar tillbringa delar av dagarna därinne.

För att illustrera hur det ser ut kan du kolla på mina videolänkar i det här inlägget; forum/viewtopic.php?f=16&t=1601
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
Bambikill

Inlägg av Bambikill »

Jag ska bygga grenar av Epiweb hade jag tänkt, men jag ville peta in några grenar ormhassel för att det ser fint ut :) de behöver inte vara mossbeklädda. Sett det i några terrarier och det såg trevligt ut :)
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Inlägg av HåkanP »

Ormhassel är ofarligt och används ofta i burkar för ödlor och ormar. Säljs ofta som "trollhassel" i blomsterbutiker men se upp för behandlade grenar.
Om du tar några som du trär i varandra (skruvar ihop eller vad man ska säga)får man rätt fina lian liknande rötter som blir snygga mitt terrariets torrare del som en egen stam. Sen på med någon mossa och lite epifyter eller kanske någon orkide.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Bambikill

Inlägg av Bambikill »

:) Jag tänkte stjäla från en kompis trädgård. Han har en stor fin Ormhassel i trädgården som gott tål att snattas lite ifrån.
Jo, jag tycker att grenarna är fina om man kan få till det bra, de är estetiskt tilltalande :)
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Simon »

tony skrev:Ett alternativ till grenar (om man har plats) är ihåliga bitar kork (tror jag det är). Ärligt talat är jag inte helt säker på vad det är jag har, men de finns i akvariebutiker och ser ut som ihåliga grenar. Jag köpte en dito som var cirka 50 cm lång och cirka 10 cm tjock. Den ruttnar inte (men är samtidigt svårare att hålla fuktig om man vill odla mossa), och den skrovliga barken gör det lätt att få växter att fästa.
OT. Det ser ut som kork.
Det är synd att man så sällan hittar smala "grenar" av kork eftersom de som sagt inte ruttnar (iaf väldigt långsamt) samt erbjuder bra gömställen.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"