Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

375 liter regnskog

Presentera ditt terrarium här!
MarkusB
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2021
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 4 gånger

375 liter regnskog

Inlägg av MarkusB »

Nytt terrarium beställt

Tjabba! Jag har varit ganska inaktiv på forumet men har fått upp intresset igen. Nu har jag tänkt använda mitt gamla akvarium som terrarium och komma igång med dessa underbara djur.

Tidigare har jag haft diverse ormar och just nu har jag 1.1 Corallus Hortulanus (Trädgårdsboa)så jag har lite koll på terrariedjur i stort men är novis på pilgiftsgrodor.

Jag har tänkt ställa det på höjden och har fått lite tips på grodor i denna tråden: forum/viewforum.php?f=16

Akvariet har måtten 74x34x37 (HxBxD) och ser ut såhär:Bild

Egentligen får jag inte ha något mer terrarium för min sambo men i och med att jag "redan hade" detta akvarium stående så hoppas jag på att få dispens. Av erfarenhet vet jag att hon brukar mjukna lite när hon ser hur roligt jag tycker det är med min hobby. Hon tycker om inredning och tycker inte att ett terrarium är så vacker så jag får inte ha ett till i vardagsrummet. Jag har försökt övertyga henne om hur vackert det kommer bli men hon viker inte på den punkten. Så jag får nog smyga in det på min sida i sovrummet där jag ändå har en stor blomma just nu. Jag tror att det finns fler som har liknade problem som jag. Iaf, jag börjar bygga nere i källaren och överraskar henne när det börjar hända grejer.

Så här har jag tänkt att det skulle se ut:
Bild
Två väggar blir klädda med rötter/fogskum och sen sikamix. Sen tänkte jag sätta en glasskiva längst ner som håller bottenmaterialet och vattnet på plats. Jag funderar lite på att "bygga ut" nattduksbordet med lite mdf för att fortfarande få plats med väckarklockan och annat krafs man vill ha där. Då kan jag flytta ut terrariet lite åt vänster och lite bakåt.

Jag har två täckskivor som har legat på akvariet och jag funderar på att använda dessa som dörrar. Är det möjligt att silicona fast gångjärn på aluminiumet och glasrutorna? Dem är avskurna i ändarna och jag funderar på om jag kan använda detta till ventilation på något sätt. Just ventilationen kan ju bli ett problem. Nån som har en ide? Hulteke, du hade nån ide om detta va?
Bild

jag tar bilderna med min Iphone då jag snabbt kan ladda upp dem på Photobucket. Mer detaljerade bilder kommer när det behövs. Jag tänkte bokföra alla utgifter jag har för att andra ska få en känsla för vad det kan kosta att bygga ett regnskogsterrarium. Just nu har jag inte lagt ut någonting som tur är.

Nästa steg blir att göra en inköpslista för nästa Hornbach-besök. Dags att sticka till plugget!
Senast redigerad av 1 MarkusB, redigerad totalt 25 gånger.
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Re: 93 liter regnskog

Inlägg av RicardH »

Hej Viridis och välkommen till denna hobby. Du kommer nog att få en nöjd sambo vad det lider. För att ditt terrarium skall skänka mer glädje än huvudvärk är det bra att inte bygga in presumtiva problem. Jag bollar här lite tips och frågor som förhoppningsvis är till hjälp ...

Dörrar/gångjärn
Jag börjar med denna fråga först då den får konsekvenser för de följande. Silikon är som regel ett flexibelt material som rent generellt inte är tillräcklig kraftigt för att hålla för den hävarm du får genom dörrarnas höjd. Limytan på ett gångjärn är för liten i förhållande till kraften. Allt går. Det finns förmodligen speciallösningar med gångjärn som limmas på glas och som "aldrig" lossnar. Om det också finns sådana lösningar för fuktiga miljöer vet jag inte, men om jag svarar rent generellt och du skall hitta prylar på Hombach (var där i fredags!) eller annat göteborgsbaserat företag, eller för den delen på nätets terrariebutiker, så är nog svaret att gångjärn+glasdörr+flugtät (=sambovänlig)=sorry kompis.
Om du vill använda ditt glas och spara ngn krona så läs mer under "Frontlist". Mitt förslag är att du sätter dit en E-list runt hela öppningen för att göra det hela så flugtätt som möjligt.

Ventilation
Du behöver skaffa dig en glasborr. :) Det är alltid vanskligt att borra i gammalt glas men om du skall få vettig ventilation behöver du öppna upp burken. Ett alternativ är att du låter den övre E-listen lämna ett mellanrum över sig, upp till aluminiumramen. Denna spalt kan med nät för, fungera som ventilation. Gällande nät vill du ha ett flugtätt nät. Det kan du köpa av en föreningsmedlem som heter Pelle. Gå in i "Meddelande" och välj "skriv nytt..." och i rutan för mottagare skriver du Pelle och väljer "lägg till". Nu kan du skicka ett pm så löser han det åt dig. Han har rostfritt nät som har 0.3mm maskor. Väldigt bra. Det är inte dumt att i en så här hög burk också ha ventilation nära botten för att förhindra att grodorna kvävs.

Frontlist
Om du vill så använd dina täckglasskivor för att skära till den främre nedre listen som skjutglaslisten(E-listen) skall vila på.

Frågor
Jag tänkte ställa lite frågor också. Mest för att få igång tänket runt en del detaljer man behöver fundera igenom.
  • Belysning - vad tänker du dig för lampa? Om jag får föreslå något till ett så kompakt terrarium så är det följande!
  • Bottenkonstrution - skall du ha lecakulor och löv på dem eller hur tänker du med det? Lutande botten? Falsk botten? Eggcrates?
  • Regn/handdusch - regnsystem eller handkraft?
  • Avrinning - när du tillför vatten i en sluten behållare stiger nivån. Hur tänker du lösa det?

Lycka till!

//Ricard
MarkusB
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av MarkusB »

Dörrar: Jag är väldigt sugen på att köra med en sån variant men det kanske blir svårt att få tätt. Låt oss säga att jag löser problemet med gångjärnen då borde jag väl få det lika tätt som t.ex ett exoterra? Annars kan man ju köra på en glasbit längst ner->ventilation->list->frontglas->eventuellt ny ventilation. Hur fäster man frontglaset i ovankant med en sån lösning?

Ventilation: Jag kollade detta på Hornbach och de hade 10mm borr som störst. Frågan är om man kan borra flera sådana i toppen utan att det spricker? Annars borde ju en spalt längst upp på frontglaset fungera.

Svar på frågor:
Belysning - Jag hade tänkt mig någon form av rund reflektor på toppen med en stark lampa av nån liknande typ som du visade. Jag har sådana i mitt nuvarande exoterra till Bo'orna.

Bottenkonstrution - Jag tror jag kör "falsk botten" eller lecakulor.

Regn/handdusch - Det får bli biltemas tryckspruta till att börja med, men i framtiden vill jag ha ett regnsystem. Har tidigare kört med Herpers Choice variant till min gamla trädpyton.

Avrinning - Hur mycket kan det stiga egentligen. Lite avdunstar väl? Jag har sett en variant av brunn med toppen av en pet-flaska som man kan tömma när det behövs.
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Viridis skrev:Dörrar: Jag är väldigt sugen på att köra med en sån variant men det kanske blir svårt att få tätt. Låt oss säga att jag löser problemet med gångjärnen då borde jag väl få det lika tätt som t.ex ett exoterra?
Exakt så är det. Problemet är att ExoTerra är lika flugtäta som en... de är inte alls flugtäta. Confessor här på SDS/Pilgift är i full färd med ett projekt där han bygger om sina 13 ET-terrarium för att få dem flugtäta. Så, om du löser problemet får du ett lika flygläckande terrarium som om det hade varit ExoTerra.

Viridis skrev:Annars kan man ju köra på en glasbit längst ner->ventilation->list->frontglas->eventuellt ny ventilation. Hur fäster man frontglaset i ovankant med en sån lösning?
Om du använder aluminiumskjutlister har de stadga nog men om du inte tycker det känns bra, så kan du ju ha en övre frontlist som den övre skjutglaslisten sitter uppfäst i. Då blir det stadigt, även om det bygger lite. Att ha ventilation i nederkant, under skjutglaset, är inte att rekommendera. Du vill ju inte ha vattenläckage?!

Viridis skrev:Ventilation: Jag kollade detta på Hornbach och de hade 10mm borr som störst. Frågan är om man kan borra flera sådana i toppen utan att det spricker? Annars borde ju en spalt längst upp på frontglaset fungera.
Ja, man vet aldrig med glas. Därför brukar man borra glas före man monterar ihop det till akvarium eller terrarium.

Viridis skrev:Svar på frågor:
Belysning - Jag hade tänkt mig någon form av rund reflektor på toppen med en stark lampa av nån liknande typ som du visade. Jag har sådana i mitt nuvarande exoterra till Bo'orna.
Det låter bra.

Viridis skrev:Bottenkonstrution - Jag tror jag kör "falsk botten" eller lecakulor.
ok .... Inte bestämt dig alltså. Vad talar för falsk botten? Vad talar mot falsk botten? Vad talar för lekakulor, vad talar mot ..?

Viridis skrev:Regn/handdusch - Det får bli biltemas tryckspruta till att börja med, men i framtiden vill jag ha ett regnsystem. Har tidigare kört med Herpers Choice variant till min gamla trädpyton.
Den där sprutan ger jättebra regn! Alltså den från Biltema!

Viridis skrev:Avrinning - Hur mycket kan det stiga egentligen. Lite avdunstar väl? Jag har sett en variant av brunn med toppen av en pet-flaska som man kan tömma när det behövs.
Precis. Avdunstning beror på ventilation i samverkan med värme.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
MarkusB
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av MarkusB »

Jag tror jag gör så att jag först sätter en glasbit, ca 10 cm->ventilation ca 2 cm->skjutglas->ventilation. Jag har hört att det är bra med ventilation både upp och nere i en hög burk samt att det kan hjälpa till med avdunstning på frontrutorna. kan jag undvika att borra i glaset så gör jag det men överväger det om det verkar behövas.

frontruta: Hur gör man med springan mellan glasen när man använder skjutglaslister? kan man ha någon tunn gummilist som smiter åt där då?

Botten: Jag vet egentligen inte vad som vore bäst, falsk botten eller bara lecakulor. Ni får gärna ge förslag, jag vet helt enkelt inte vad som är bra för vad.

Angående bevattning: Jag har ju den gamla akvariepumpen kvar. Skulle man kunna köra den i en tank utanför och sen koppla den till ett munstycke motsvarande det på trycksprutan. Jag gillar allt som går per automatik. jag ska nog undersöka det lite. Med lite flyt går den att få loss utan större problem.
Oddball

Inlägg av Oddball »

Giljotinlisten är en plastlist för affischer som finns på vart enda varuhus.
Giljotinlisten är en plastlist för affischer som finns på vart enda varuhus.
DSC_0004.JPG (41.7 KiB) Visad 9270 gånger
Jag hade satsat på botten lösningen som du har med glas-ventilation-list och petflaske dränering.
Sedan hade jag använt dubbellist i botten och på sidorna, sen satt en ganska bred frontbit uppe som fick sitta i innre spåret men lämnat ventilationsspalt längst upp, idet yttre spåret hade jag satt en giljotinruta med en limmad list i överkant. Har gjort sån lösning på mina mindre burkar (därav rådet att använda stora fasta bitar både uppe och nere så giljotinen inte blir för stor när du ska in i burken)
MarkusB
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av MarkusB »

Det blir ju en ganska stor ruta att lyfta ur och i vid varje matning och duschning med en giljotinruta. Skulle det funka med vanliga skjutglas som man för åt sidan istället? Ska man in å fixa i burken så tar man bara ut båda rutorna. Problemet är väl som sagt springan mellan men det borde väl gå att lösa med någon lite gummilist som smiter åt mellan glasen.

Smart lösning med sådana lister på sidorna men jag är rädd att det skulle bli bökigt med en så stor ruta att lyfta ur varje gång, lätt att slå sönder osv.

Hur vet jag förresten hur mycket ventilation som behövs? Jag vill ju inte behöva lägga till i efterhand.
Oddball

Inlägg av Oddball »

Sidolisterna hade jag silikonat och blindnitat i falskanten där du normalt lägger täckglaset.
MarkusB
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av MarkusB »

Oddball skrev:Sidolisterna hade jag silikonat och blindnitat i falskanten där du normalt lägger täckglaset.
Jag hänger inte riktigt med där. Blindnitat? falskkanten? Vad blir det i mitt fall?
Oddball

Inlägg av Oddball »

Jo det funkar säkert med skjutglas i samma variant, fördelen med gilotin är ju att det ser cleant ut och är flugtätt.
När det gäller ventilation så ta hellre i i överkant och täta sen än tvärt om kan jag tycka.
Risken med att ha all vent i fronten är ju att luften kan stå still i bakkant, det är ju bättre om man kan bygga en skorstenseffekt som går genom hela burken.
Blindnita eller popnita fast dubbellisten i akvarieramen på sidorna.
Jag får göra en skiss och scanna istället, gör det efter jobbet ikväll :D
Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"