Tjabba! Jag har varit ganska inaktiv på forumet men har fått upp intresset igen. Nu har jag tänkt använda mitt gamla akvarium som terrarium och komma igång med dessa underbara djur.
Tidigare har jag haft diverse ormar och just nu har jag 1.1 Corallus Hortulanus (Trädgårdsboa)så jag har lite koll på terrariedjur i stort men är novis på pilgiftsgrodor.
Jag har tänkt ställa det på höjden och har fått lite tips på grodor i denna tråden: forum/viewforum.php?f=16
Akvariet har måtten 74x34x37 (HxBxD) och ser ut såhär:

Egentligen får jag inte ha något mer terrarium för min sambo men i och med att jag "redan hade" detta akvarium stående så hoppas jag på att få dispens. Av erfarenhet vet jag att hon brukar mjukna lite när hon ser hur roligt jag tycker det är med min hobby. Hon tycker om inredning och tycker inte att ett terrarium är så vacker så jag får inte ha ett till i vardagsrummet. Jag har försökt övertyga henne om hur vackert det kommer bli men hon viker inte på den punkten. Så jag får nog smyga in det på min sida i sovrummet där jag ändå har en stor blomma just nu. Jag tror att det finns fler som har liknade problem som jag. Iaf, jag börjar bygga nere i källaren och överraskar henne när det börjar hända grejer.
Så här har jag tänkt att det skulle se ut:

Två väggar blir klädda med rötter/fogskum och sen sikamix. Sen tänkte jag sätta en glasskiva längst ner som håller bottenmaterialet och vattnet på plats. Jag funderar lite på att "bygga ut" nattduksbordet med lite mdf för att fortfarande få plats med väckarklockan och annat krafs man vill ha där. Då kan jag flytta ut terrariet lite åt vänster och lite bakåt.
Jag har två täckskivor som har legat på akvariet och jag funderar på att använda dessa som dörrar. Är det möjligt att silicona fast gångjärn på aluminiumet och glasrutorna? Dem är avskurna i ändarna och jag funderar på om jag kan använda detta till ventilation på något sätt. Just ventilationen kan ju bli ett problem. Nån som har en ide? Hulteke, du hade nån ide om detta va?

jag tar bilderna med min Iphone då jag snabbt kan ladda upp dem på Photobucket. Mer detaljerade bilder kommer när det behövs. Jag tänkte bokföra alla utgifter jag har för att andra ska få en känsla för vad det kan kosta att bygga ett regnskogsterrarium. Just nu har jag inte lagt ut någonting som tur är.
Nästa steg blir att göra en inköpslista för nästa Hornbach-besök. Dags att sticka till plugget!