Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Djungel av bakgrunder

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
olwelj

Djungel av bakgrunder

Inlägg av olwelj »

Hej! Jag är helt ny i denna värld men har planer på att försöka bygga ett vivarium/paludarium. Har haft en rad olika akvariekonstellationer som liten men var alltid mest fascinerad av burkar med landdel också. Grodor har funnits i bakhuvudet i många år nu men jag vill helst starta en burk och köra den ett tag först. Har stort intresse i mossor, ormbunkar och alla växter som hör regnskogen till(Sydamerika).
Nu till saken. Jag är grymt kräsen på utseendet och framförallt realismen så när jag såg ett vivarium som detta http://www.dendroboard.com/forum/parts- ... arium.html blev jag helt såld! Nyckeln i utseendet ligger i bakgrunden som jag ser det. Det jag undrar över är vilka slags material ni rutinerade använder för att kunna skapa nåt liknande? Epiweb och xaximplattor kan se bra ut efter ett tag men den killen har byggt det precis som jag vill ha det på en gång!
Har sökt igenom mängder av forumtrådar men många har material som inte finns här. Frågor om ljus, fuktsystem, pumpar osv tänkte jag plåga er med mer senare :)

1. Funkar det att bygga med fogskum, frigolit, plaströr, rep och sedan bara täcka med silikon och torv? Tål det fukt under lång tid? Killen använder ju Flevopol och nån slags sealant som jag inte hittat på nätet i detta land i alla fall.
2. Vilka andra typer av material använder ni för att kunna vara kreativa? Planen är att kunna låta bakgrunden fortsätta ner i vattendelen också och det bör ju hålla för det.
3. Vilken typ av svart silikon använder ni? Giftfri är ju såklart en förutsättning, tips på sort?
Tack på förhand!!
Ola
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 53 gånger

Re: Djungel av bakgrunder

Inlägg av jsl »

1. Ja
2. Plast, bark, mangroverötter mopanirötter, red more rötter, lianer, epiweb, lera, torv, xaxim. Möjligheterna och materialen är nästan oändliga
3. Vanligt svart akvariesilicon använder jag. Jag har sett nån använda brunt silicon men jag har inte hittat nåt utan antimögelmedel i. Jag skulle hellre använda brunt då de flesta bakgrunderna är bruna så gör det int lika mycket om man missar lite
Användarvisningsbild
dendro46
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 1981
Kontakt:

Inlägg av dendro46 »

Hej. Om du ser på tråden "otroligt bygge" i denne kategorien, vil du se diskussion af netop dette emne.

Med grodhälsningar, Vagn
olwelj

Inlägg av olwelj »

Tack! Där fanns en del länkar och tips! Själv kommer jag att göra en del olika former med rep och fogskum och täcka det med silikon och torv bara för att testa innan jag ger mig på ett fullstort bygge. Är ganska så superkräsen på att få en realistisk känsla i bakgrunden 8-)
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"