Lutt skrev: 22 jan 2025, 10:42
Hejsan froglovers!
Jag har ett nedmonterat 250x60x200cm terrarium som är främst anpassat för ökendjur. Men med lite moddning kan man allt göra det beboeligt för pilgiftgrodor. Har visserligen lovat bort terrariet till 2 vänner, men de har verkat så där pepp på det och det var typ 3-4 månader sedan.
En undran, skulle man kunna ha tinctorius i grupp i ett sådant akvarium och kan de själva föda upp ungar till vuxen storlek i ett sådant? Eller är det typ Epipedobates man får köra eller kanske Phyllobates? Kommer isf köra med olika hoppstjärtar och gråsuggsarter. Men givetvis mata själv med bananflugor.
Eller är detta bara en galen dröm?
Tinctorius är ju ganska problematiska i grupp då framförallt honorna är bråkiga, så oftast brukar bara par fungera i längden. I en burk så stor som som din borde det definitivt gå att ha mer än ett par, men du skulle definitivt inte kunna ha lika i närheten av lika hög "grodtäthet" som med exempelvis Phyllobates, Epipedobates eller någon av de andra Dendrobates-arterna. Jag tror en passande gruppart hade varit roligare i din burk.
En del grodor stödmatar sina yngel med foderägg (alla Oophaga sp., samt en handful Ranitomeya sp.). Dessa kan förstås föröka sig själva i burken. Resten av grodorna stödmatar inte sina yngel, och brukar då inte kunna föröka sig regelbundet på egen hand i terrariet då födotillgången (typ drunknade bananflugor och alger) oftast är alldeles för liten och oregelbunden om de lämnas i mindre enskilda vattensamlingar i terrariet.
Det finns dock en del av dessa icke äggmatande arterna (nämnvärt alla Epipedobates och Phyllobates) som brukar välja att lägga sina yngel tillsammans i snäppet större vattensamlingar, så om du har en vattendel på ett par liter (onödigt stora vattendelar avråds dock ifrån, då de tar upp värdefull landyta från våra väldigt landbundna grodor) till en sådan art så har de mycket bättre förutsättningar att växa upp i burken eftersom de har en större miljö att leva i. (Jag skulle nog rekommendera lite stödmatning med fiskmat ändå, för det absolut sista du skulle vilja är att yngel går upp på land med spindelben på grund av matbrist, men det är inte särskilt svårt i en vattendel.) Just nu har jag ett helt gäng Epipedobates anthonyi på G i en sådan vattendel. Dendrobates skulle kanske också placera några enstaka yngel i en sådan halvstor vattensamling, men dessa yngel är i viss utsträckning kannibalistiska och brukar gå enskilt i mindre vattensamlingar i det vilda, så man får inte alls samma framgång utan snarare kanske någon enstaka smågroda då och då i bästa fall.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials
Jag håller D. tinctorius Azureus, D. leucomelas Guyana Banded, P. vittatus, E. anthonyi Rio Daule/Göteborg, O. pumilio Punta Laurel, R. variabilis Franska Guyana, R. reticulata och R. sirensis Contamana. Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko, jungfrugeckor och några fågelspindlar.