Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Funderigar över grodors beteende

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
jetn
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2013

Funderigar över grodors beteende

Inlägg av jetn »

Är nybliven grodägare i oktober 2013 till 2 st D. Auratus Costa Rica.
Har för länge sen konstaterat att dom inte är "dumma i huvudet" dom vet att efter sprayning av terrat så kommer maten :)
Och då min egen hjärna har en förmåga att gå på högvarv och fundera hit och dit har jag en fråga jag inte kan släppa så jag undrar om det är nån som vet eller om det finns teorier om hur accepterar D. Auratus Costa Rica exempelvis D.auratus Camoflage? Jag tänker inte på om det blir hybrider utan om dom har lite olika beteende och språk eller om dom inte bryr sig om utseendet/lokaliteten alls...
Alla idéer och tankar välkomna.
Som sagt min hjärna har ett eget liv ;-)
Jenny
Mvh
Jenny
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Re: Funderigar över grodors beteende

Inlägg av MattiasS »

Är väl samma art men olika populationer så det blir väl samma som när vi träffar folk från andra världsdelar. :lol:
Deras utseende är nog mer utveckling för att klara sig i dom olika miljöerna och om dom har mycket rovdjur så blir dom säkert skyggare. Eftersom dom kan para sig så förstår dom ju "språket" från hannen´s amore sånger. ;)
Att djuren lär sig allra helst när det gäller mat( är väl ganska logiskt och smart). Mina d.azureus brukar stå på skjutlisten och vänta/tigga innan jag ens har fått upp flugburken. Så var även mina malawi fiskar alla 30 fiskarna stod med näsan mot glaset när jag kom in i rummet för det var jag som matade dom. Kom sambon in så var det inte en enda fisk som var på glaset. Fiskarna reagerade på mina fotsteg/vibrationer i vattnet, grodorna troligtvis på att skjutglaset åker upp. Så dom är väl så smarta som dom behöver vara för att överleva. Dock tror jag att får är totalt tvärdumma där slog nog evolutionen krokben på sig själv.
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"