Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Behöver hjälp- Grodyngel- Auratus

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
Miss_frogg

Behöver hjälp- Grodyngel- Auratus

Inlägg av Miss_frogg »

Har upptäckt ett litet yngel och undrar nu om någon kan hjälpa mig med:
Hur tar jag bäst hand om den lille under dess uppväxt, från yngel till groda?? Vad ska man tänka på. Läste någonstans att man ska mata dem med fiskmat. Stämmer detta?? Vet ingenting om detta, och har inte hittat så mycket info gällande just pilgift auratus...vore tacksam om någon kunde hjälpa mig få lite mer kött på benen när det gäller detta.
Vill ju få ynglet att klara sig och utvecklas på bästa möjliga sätt:)
Så ALL info uppskattas:)
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 4 gånger

Re: Behöver hjälp- Grodyngel- Auratus

Inlägg av PittoresktMangel »

Jag har mina yngel i alkott-vatten (15 alkottar som ligger och drar i en och en halv liter vatten i fyra-fem dagar). Sen har jag ynglen var för sig i ölglas. Byter vatten var fjärde dag. Jag matar dem varannan dag. Jag matar med antingen granulat baserat på spirulina, röda mygglarver och krossad fiskmat blanda med dendrocare-vitaminer. Sen kombinerar jag dessa ibland. Varierad kost är bra. Det ligger även ett halvt eklöv i varje ölglas som de kan beta av. Jag har dem i vanlig rumstemperatur och ingen extra lampa än den som finns i rummet.
Lycka till.

Med vänliga hälsningar.
Grodor och huggormar
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

Var hittade du ynglet? Hade hanen själv burit det till någon vattensamling? Finns det flera?
Som Pittoresk sa, så kan du ha dem var för sig i en glasburk. Belysning, men inte varmare än 25 grader . Vattendjup från början 2-3 cm, senare 10-15 cm.
Mat: röda mygglarver - bara enstaka till en början. Lite fiskmat.
Senare små klippta bitar av daggmask. Som vid akvarieskötsel: se till att det inte blir alltför ruttet vatten. Ynglen knaprar på bakteriefilmen på burkens sidor, så tvätta inte bort den påväxt som bildas. Alkotte-te, alternativt en alkotte i burken. Byt inte vatten om det inte stinker!

Du har alltså inte sett att dom lekt. Det kan hända att det blir fler yngel, så håll ögonen öppna!.

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Användarvisningsbild
andré
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

Inlägg av andré »

Här är ett gäng filmer som kanske kan hjälpa.
Miss_frogg

Inlägg av Miss_frogg »

Tack för all hjälp.

Hur vet man när man ska byta från 2-3 cm vatten till 10-15 cm?
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av tummen »

Miss_frogg skrev:Tack för all hjälp.

Du kan ha behållaren/karet de går i lutat (så botten sluttar) så kan ynglen själva bestämma på vilket djup de vill gå....
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem

Inlägg av LarsÖ »

Miss_frogg skrev:Tack för all hjälp.

När ynglen är små (dvs första-andra veckan) kan dom ha svårt att komma upp till ytan för att byta luft. Då kan det vara bra med bara någon cm vattendjup. När man ser att dom kan simma utan problem är det lämpligt med djupare vattenstånd. Eftersom dom knaprar bakteriefilm från burkens botten och sidor är det bra att så stor yta som möjligt blir påväxt. Ha alltså ordentlig belysning på burkarna (utan att koka dem!)

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Miss_frogg

Inlägg av Miss_frogg »

Hann inte svara på din fråga förut (Lars Ö)
Jag hittade den i en vattenskål jag har i terrariumet, blev väldigt förvånad då jag inte sett någon lek eller några andra tecken.
Har heller inte sett några andra ännu... men de verkar vara mer "beskyddande" nu och befinner sig lite extra runt skålen.
Har tyvärr ej hunnit flytta den ännu, utan ska inreda dens nya hem först.
Så man får väl se...de kväker även mycket just nu.

Sen vill jag tacka er alla för hjälpen, ny har ynglet fått små armar och ben...så nu kan det inte vara lång tid kvar:)
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem

Inlägg av LarsÖ »

Miss_frogg skrev: nu har ynglet fått små armar och ben...så nu kan det inte vara lång tid kvar:)
Det viktiga nu är att ynglet (ungen) kan söka sig till grundare vatten och gå upp i strandkanten. Den äter inget förrän svansen resorberats. Bäst är om du tar ut den och har den i en godislåda som står snett. Lite växter och blad, och ympa med hoppstjärtar, så att den kan börja äta så fort munnen har gjorts om till den vuxna grodans.
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Miss_frogg

Inlägg av Miss_frogg »

LarsÖ skrev:
Miss_frogg skrev: nu har ynglet fått små armar och ben...så nu kan det inte vara lång tid kvar:)
Det viktiga nu är att ynglet (ungen) kan söka sig till grundare vatten och gå upp i strandkanten. Den äter inget förrän svansen resorberats. Bäst är om du tar ut den och har den i en godislåda som står snett. Lite växter och blad, och ympa med hoppstjärtar, så att den kan börja äta så fort munnen har gjorts om till den vuxna grodans.
Ok, ska fixa det direkt! Undrar, hur länge ska den bo så? I en liten godislåda alltså?
Har köpt ett litet terrarium på 30x30x30 som jag hade tänkt ha den i, då jag läst att den ska bo på en mindre yta under ett år då den har svårt att hitta födan i ett större terrarium.
Sen är tanken att den ska få bo i det större terrariumet som är ca 50x70x50 efter ca 1 år.
Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"