Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Blanda morfer?

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
DavidI
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2013

Blanda morfer?

Inlägg av DavidI »

Inom grododlarhobbyn är man ju ganska negativt inställd till att blanda färgmorfer av olika slag. Men om man skulle bortse från just odlingen, hur resonerar ni då?

Jag ska köpa mig 2 eller 3 dendrobates auratus men har så himla svårt att bestämma mig för färg - blå eller grön. Är det okej att köpa en hona av varje färg då de ändå inte kommer kunna para sig med varandra. Eller borde man, för grodornas egen skull, hålla sig till en variant?
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 4 gånger

Re: Blanda morfer?

Inlägg av PittoresktMangel »

Jag ser inga problem med att ha två olika morpher tillsammans om risken för avkommor är lika med noll.
Grodor och huggormar
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Simon »

Jag tycker det är bättre att bestämma sig för en variant eller skaffa två terrarier.
Rätt vad det är har man glömt vilken som var vilken och så säljer man kanske den ena till någon som inte har så stor koll och så blir det blandning.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
DavidI
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2013

Inlägg av DavidI »

Simon skrev:Jag tycker det är bättre att bestämma sig för en variant eller skaffa två terrarier.
Rätt vad det är har man glömt vilken som var vilken och så säljer man kanske den ena till någon som inte har så stor koll och så blir det blandning.
Hur ska man kunna blanda ihop dem om de har olika färger? :roll:
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"