Inom grododlarhobbyn är man ju ganska negativt inställd till att blanda färgmorfer av olika slag. Men om man skulle bortse från just odlingen, hur resonerar ni då?
Jag ska köpa mig 2 eller 3 dendrobates auratus men har så himla svårt att bestämma mig för färg - blå eller grön. Är det okej att köpa en hona av varje färg då de ändå inte kommer kunna para sig med varandra. Eller borde man, för grodornas egen skull, hålla sig till en variant?
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Blanda morfer?
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 4 gånger
Re: Blanda morfer?
Jag ser inga problem med att ha två olika morpher tillsammans om risken för avkommor är lika med noll.
Grodor och huggormar
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Jag tycker det är bättre att bestämma sig för en variant eller skaffa två terrarier.
Rätt vad det är har man glömt vilken som var vilken och så säljer man kanske den ena till någon som inte har så stor koll och så blir det blandning.
Rätt vad det är har man glömt vilken som var vilken och så säljer man kanske den ena till någon som inte har så stor koll och så blir det blandning.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
-
DavidI
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2013
Hur ska man kunna blanda ihop dem om de har olika färger?Simon skrev:Jag tycker det är bättre att bestämma sig för en variant eller skaffa två terrarier.