Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

tricolor eller anthonyi

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

tricolor eller anthonyi

Inlägg av Simon »

Jag tror inte vi har benat ut exakt var E. tricolor och E. anthonyi kommer ifrån och vad som skiljer dem (om något) rent morfologiskt.
Så låt oss göra det i denna tråd.

Kom ihåg att stöda dina argument med referenser, så vi vet att vi får korrekt information.

Mvh
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Re: tricolor eller anthonyi

Inlägg av tummen »

Det har redan pratats lite om detta i den här tråden:
forum/viewtopic.php?f=3&t=389&st=0&sk=t&sd=a&start=20

Och även här:
forum/viewtopic.php?f=11&t=247&start=0

Samt kanske även på flera andra ställen ;) ....Den som verkar ha bäst koll på detta är nog max_lindholm här på pilgift....eller har jag fel, kan någon annan mer än han så skriv gärna mer om detta....
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

På dendrobase.de finns en del information kring den här frågan under artbeskrivningarna för den som kan tyska. Enligt deras uppgifter har nya DNA-analyser och biogeografiska undersökningar visat att namnet E. tricolor bara är korrekt för ett fåtal populationer från ett rätt begränsat område i centrala Ecuadors högland. Alla andra bör kallas för anthonyi Konkret hänvisar de till GRAHAM, C.H. , S. R. RON, J. C. SANTOS, C. J. SCHNEIDER & C. MORITZ (2004): Integrating XX Phylogenetics And Environmental Niche Models To Explore Speciation Mechanisms In XX Dendrobatid Frogs. – Evolution 58(8): 1781–1793. Finns även tillgänglig som PDF, se http://life.bio.sunysb.edu/ee/grahamlab ... 1_1793.pdf.
tummen

Inlägg av tummen »

drewes:
Om du (eller någon annan som känner sig manad) är duktig på tyska så är du mer än välkommen att översätta texter för oss andra som inte kan det språket så bra.... ;)
Thomas

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

tummen skrev:drewes:
Om du (eller någon annan som känner sig manad) är duktig på tyska så är du mer än välkommen att översätta texter för oss andra som inte kan det språket så bra.... ;)
Herr Drewes är synnerligen bra på tyska, kan jag gå i god för.

Men du måste lära dig tyska hjälpligt, Tummen! Man går miste om mycken
terrariekunskap om man inte har tillgång till den tyska terrariehobbyns långa historia.

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

LarsÖ skrev:Herr Drewes är synnerligen bra på tyska, kan jag gå i god för.
Med tanke på att Herr Österdahl inte hade förmånen att få lära sig tyska under lika gynnsamma förhållanden är det faktiskt mer anmärkningsvärt att även denna herre är mycket bra på just det språket. :)
LarsÖ skrev:Men du måste lära dig tyska hjälpligt, Tummen! Man går miste om mycken
terrariekunskap om man inte har tillgång till den tyska terrariehobbyns långa historia.
Ja, även om man bortser från allt tryckt material och bara tittar på webben får man väl säga att speciellt de två dendrobasekillarna har gjort ett otroligt jobb. Men det känns ganska meningslöst att börja översätta deras artbeskrivningar. Vilka tar man med, var börjar man, hur gör man med alla bilder och teckningar (som liksom själva texten är skyddade av upphovsrätten), uppdaterar man när de gör det? Dessutom, under den tid det tar för någon härifrån att översätta alla deras artbeskrivningar skulle du troligen kunna lära dig läsa tyska, tummen. ;)
tummen

Inlägg av tummen »

Hej på er alla! Jag läste tyska på högstadiet, fick 2:a i betyg, och jag själv förstår inte hur jag kunde få så högt betyg ens, det måste ha berott på att jag hade för snälla lärare helt enkelt. ;)

Alltså har jag inte pratat/läst/tränat tyska på sisådär 20-talet år, och har nog inga illusioner om att jag nu skulle lyckas bättre än då, tyskan är för mig obegriplig, så är det bara. :shock:

Nåja, jag får väl hålla till godo med era recensioner och engelskspråkiga skrifter istället..... :mrgreen:
Thomas

tummen

Inlägg av tummen »

Thomas

Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"