Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

dör?

Levande växter och plantor, arter, ljusbehov mm...
Lollanzza
Började med grodor år: 2008

dör?

Inlägg av Lollanzza »

Hey.
jag har precis gjort i ordning mitt nya stora terrarium, men växterna verkar inte vilja trivas där. Dom vissnar, eller slokar, jag vattnar dom och så har lampan på. dock så har jag inte grodorna i än, för jag vill se om det funkar först. Men någon som kan ha en ide om vad som kan vara fel?
Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2006
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 1 gång
Kontakt:

Re: dör?

Inlägg av Pny »

Lollanzza skrev:jag har precis gjort i ordning mitt nya stora terrarium, men växterna verkar inte vilja trivas där. Dom vissnar, eller slokar, jag vattnar dom och så har lampan på. dock så har jag inte grodorna i än, för jag vill se om det funkar först. Men någon som kan ha en ide om vad som kan vara fel?
Vet du vad det är för växter? På vilket sätt dör dom? Torkar dom eller blir dom gula och tappar bladen eller ruttnar dom? Hur mycket belysning har du och hur länge har du tänt varje dag?
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
Lollanzza

Inlägg av Lollanzza »

jag och växter .. hmm jag vet att ja ghar en ormburke, typ liten. sen har ett par ficus pumila sen någon annan slags fikus tror jag. Men jag har lika dana växter i mitt mindre terrarium och där trivs de kanon.

Bladen blir gula på några av växterna, dom andra ser du ut som dom vissnar.. blir torra.

En lysramp.. som är lika lång som terreriumet, jag tycker det ger bra ljus och så. Jag får upp värmen i hela terrariumet med den iaf. jag har lampan på under hela dagen och jorden är alltid fuktig
Glännman
Kontakt:

Inlägg av Glännman »

Vissa arter av ormbunkar är jättelätta och andra supersvåra och de finns över hela världen så lite svårt att ge info där...

Ficus pumila brukar växa på bra bara det är fuktigt och ljust... Vet inte riktigt vad som är problemet där, hur varmt har du ?

En lysramp säger du, men är det enkelt rör eller dubbelt, vad är det för storlek på terrariet? I mitt grodterrarium som är 70x50 så har jag 5 lysrör. Ibland så tycker vi det är ljust men växterna inte.

mvh // Johannes
Lollanzza

Inlägg av Lollanzza »

Jag har mellan 25-28 grader på dagarna, svalare på nätterna.
I mitt lilla terrarium så växter dom så det knakar så jag vet inte vad det kan vara :S

Mitt stora terrarium är 124*47*47.
det är ett enkelt rör. Kanske är det för svagt ljus då, men jag vet inte om jag vågar ha mer för då blir det mycket varmare
Skriv svar

Återgå till "Växter"