Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

AndreasV Terrarie tråd

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
AndreasV
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2013

AndreasV Terrarie tråd

Inlägg av AndreasV »

Så nu har man äntligen börjat komma någon vart med nya Pilgifts hyllan som ska byggas. Det ska Bli 4st terrarier med lutande botten med måtten 40x50x50. Och för att få dom helt flugsägra så blev det giljotin lucka. Kommer bli lite olika inredning i dom för att se vad jag gillar. Första ska jag nog sätta i bens lera på väggarna och nästa blir nog xaxim istället.
Allt glas är beställt och den första burken är klar och redo för att inredas. Blir ett regnsystem med två dysor i varje tak och borrat för avlopp i botten med slang ner till en 25l dunk.
Grodorna är inköpta och klara för att flytta in i burkarna så fort dom är klara. Så de blir inga nya grodor. Fast jag har ju inte presenterat dom andra terrarierna så dom blir ju som nya ändå ;). Får hoppas jag kommer se dom i nya burkarna sen bara hehe.

Tycker terrarit vart ganska bra men det är svårt att inte få dit för mycket silikon mellan skivorna hehe.

Lite bilder på första terrariet
Bild

Bild
Användarvisningsbild
AndreasV
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2013

Re: AndreasV Terrarie tråd

Inlägg av AndreasV »

Så nu börjar man komma någonstans. Alla fyra terrarium är byggda och 3st är kvar att bara borras för dränering och dysor.
Har inrett ett terrarium med bens lera nu så få se hur det ser ut om någon(några) månader.
Lyse över dom fyra burkan blir 8st 80cm ledlister från vagn. 4rör över 2st burkar. Så jag hoppas det kommer räcka för att få mossan att växa. Men ljus mängden ser ut att vara bra :).
Blir köpa virke och bygga hyllan för terrarierna nästa vecka.

Här är några bilder på det första terrariet som kommit längst i utvecklingen
Bild

Och en bild på min ena Tarapoto (Tror jag. ni får rätta om jag har fel hehe) som huserar det nya terraiet tillsammans med 2st till.
Bild
Användarvisningsbild
Sammie
Började med grodor år: 2011
Har fått tack: 1 gång

Re: AndreasV Terrarie tråd

Inlägg av Sammie »

Den där leran verkar spännande, jag får nog ta och prova den på ett framtida bygge :)

Om jag tillåts komma med lite konstruktiv kritik i all välmening så hade jag, om jag var du, flyttat både Neoregelian och Pleurothallisen (Masdevallian?) från marken att fäst dem antingen på roten eller bakgrunden. Dels för estetiken (visserligen subjektivt) och dels för att tillåta lite luftcirkulation kring rötterna, åtminstone Neoregelian kommer må mycket bättre av det.

Jag gillar roten skarpt, det kommer se riktigt snyggt ut om ett par månader.
Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"