Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Uppdrivning av olika arter i samma burk
- Jolo
- Ordförande

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 326 gånger
- Har fått tack: 193 gånger
- Kontakt:
Uppdrivning av olika arter i samma burk
Jag undrar om ni tror att det går bra att driva upp ungdjur av R. variabilis och R. imitator tillsammans? Jag kommer sära på dem innan könsmognad.
/ Johan
-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
Re: Uppdrivning av olika arter i samma burk
Det kan vara lite knepigt att driva upp ungdjur av olika arter tillsammans. Även att dra upp grodor av samma art ställer specifika krav. Jag kan utan vidare dra upp säkert 30 amazonicor tillsammans medan imitator kan vara svårt att lyckas dra 10 tillsammans. Olika arter/varianter är olika framfusiga/skygga av sig. Försökte dra upp auratus Camo och leucomelasungdjur. Gick inte bra då leucosarna var alldeles för matglada gentemot de skyggare auratusarna, så jag fick dela dom.
Ranitomeyorna växer ju så fort att "könsmogna" beteende kan börja visa sig redan vid ca 4 mån. Detta ställer till besvär gällande imitator.
För att komma till din fråga så skulle jag prova, men ha noga koll så alla hinner/får äta och inte ha för många imitator.
Ranitomeyorna växer ju så fort att "könsmogna" beteende kan börja visa sig redan vid ca 4 mån. Detta ställer till besvär gällande imitator.
För att komma till din fråga så skulle jag prova, men ha noga koll så alla hinner/får äta och inte ha för många imitator.
- Jolo
- Ordförande

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 326 gånger
- Har fått tack: 193 gånger
- Kontakt:
Re: Uppdrivning av olika arter i samma burk
Tack för utförligt svar. Det är fyra variabilis och bara en imitator det handlar om och kanske en till om den är fin när den klivit upp. Jag provar och håller lite extra koll.
/ Johan