Hur brukar ni tänka när ni prissätter ett begagnat terrarium?
Jag är på väg att sälja ett terrariebygge all inclusive men är lite kluven till hur man sätter priset. Annars när jag säljer något begagnat brukar jag begära halva nypriset om varan fortfarande är i bra skick men ändå är använd. Men hur prissätter man något som man har byggt självt? Om terrariet hade varit tomt, bara rena glasrutor, så skulle jag satt halva nypris men frågan är nu om jag bör ta betalt för bygget av bakgrund? Även ljusramp och all annan inredning inkl en mindre mängd växter ska följa med.
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Prissättning begnagnat
-
FredrikSa
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2012
Re: Prissättning begnagnat
Kan du inte räkna ut halva priset på bygget också helt enkelt? Sen beror det väll lite på hur snabbt man vill bli av med grejena och om man har plats att ha kvar de ett tag och vänta på rätt pris. Har du ingen brådska att bli av med terrariet så tycke jag du ska ta i lite från början och sänka först om det vekligen inte händer något.
Du har ju ändå lagt en del tid och jobb på det också.
Du har ju ändå lagt en del tid och jobb på det också.
Tidigare Fredrik85
-
porcelain
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2005
- Har gett tack: 1 gång
Jo, bygget har kostat mig lite drygt 2000 kr. Så jag funderar på om 1000 kr är ett rimligt pris. Det är ju halva kostnaden och inget betalt för själva arbetet.
- LarsH
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 19 gånger
- Har fått tack: 36 gånger
Jag skulle begära kanske 1500:-
Är man berädd att köpa ett färdigt till halvfärdigt, då ska tiden som säljaren lagt ner vara värd något också, eftersom köparen väljer att inte lägga ner "all" tid på byggnationen.
Är man berädd att köpa ett färdigt till halvfärdigt, då ska tiden som säljaren lagt ner vara värd något också, eftersom köparen väljer att inte lägga ner "all" tid på byggnationen.
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"