Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Affärsredovisningar
- Von Seth
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2003
Affärsredovisningar
Jag tycker vi ska ha en tråd som heter affärsredovisningar. Eller en forums del, Där man kan skriva vad man har köpt och från vem, och betyg för säjaren/köparen.
Detta systemet skulle hjälpa till då det finns de som håller på med pilgifts grodor som är inga trevliga säljare. har pratat med några och de känner igen likande historia.
"Jag köpte av *anonym* Visa dig sedan att den hade spindelben/Var skadad eller likande" (Denna person finns ej på forumet)
Det fungerar så Att man har ett tråd med sitt namn i, Där skriver de som sålde eller köpta av mig/ till mig betyg (Om jag inte gav dem pengar, skickade en torr dålig kultur eller om jag var trevlig och gärna hjälpte till)
99% av fallen kommer vara bra feedback. Men dock finns de som är lite onda. vilket med ett affärsredovisningar system kan undvika.
Detta systemet skulle hjälpa till då det finns de som håller på med pilgifts grodor som är inga trevliga säljare. har pratat med några och de känner igen likande historia.
"Jag köpte av *anonym* Visa dig sedan att den hade spindelben/Var skadad eller likande" (Denna person finns ej på forumet)
Det fungerar så Att man har ett tråd med sitt namn i, Där skriver de som sålde eller köpta av mig/ till mig betyg (Om jag inte gav dem pengar, skickade en torr dålig kultur eller om jag var trevlig och gärna hjälpte till)
99% av fallen kommer vara bra feedback. Men dock finns de som är lite onda. vilket med ett affärsredovisningar system kan undvika.
Är Varnad Nybörjare
- Pny
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2006
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 1 gång
- Kontakt:
Re: Affärsredovisningar
Om man har problem med ett köp så tycker jag att man först och främst skall kontakta säljaren för att försöka göra upp istället för att hänga ut personen på ett forum...
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
- Von Seth
- Tidigare SDS-medlem

Nja, nu tänker du lite fel, inte så jag menar
Det är redovisningar.
Dvs så man vet vilka man kan lita på om folk har köpt av personen innan och det gått bra.
Det är redovisningar.
Dvs så man vet vilka man kan lita på om folk har köpt av personen innan och det gått bra.
Är Varnad Nybörjare
- Pny
- Tidigare SDS-medlem

- Kontakt:
Kanske jag missförstår, men jag har sett något liknande på tex plantswap.se och jag tycker mest det blir klubb för inbördes beundran och riskerar att sprida dålig stämning. Skickar man tex något med posten så skall man räkna med att växter kan dö eller flugkulturer gå sönder oavsett hur väl sändaren packar in försendelse...
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Jag tycker också att förslaget låter problematiskt. Personligen skulle jag inte gilla att offentligt bli betygsatt av andra medlemmar på forumet, oavsett om det blir bra eller dåliga betyg. Det är ju min hobby och ska vara roligt och intressant istället för att bli en affärsverksamhet. Inte heller skulle jag vilja betygsätta andra, framför allt inte med avseende på deras trevlighet. Det skulle kanske avslöja mer om mig själv än om den andre. Även när det gäller företag verkar ett sådant system vara ganska onödigt. Är jag ny i hobbyn och vet inte vilka företag är bra så kan jag ju (t.ex. via forumet) ta personlig kontakt med mer erfarna grodisar [det namnet kommer att sitta kvar, Bengt
] och be dem om råd. Då brukar man få bättre tipps än om man försöker tolka abstrakta betyg. I bästa fall får man då t.o.m. svaret: De där växterna behöver du inte köpa. De kan du få av mig.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
Grundidén är väldigt bra, men den kan bli problematisk i praktiken. Detta "betygssystem" används på många andra sidor. På det stora hela funkar det väldigt bra, men vissa personer sätter dåliga betyg helt utan grund, just för att de kan. Jag håller även med drewes om att det är fel att betygsätta hur "trevlig" en person är. Det jag uppfattar som trevligt kanske inte är samma sak som ni andra uppfattar som trevligt. I mitt tycke är detta ett för subjektivt bedömningssätt.
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Ja är man besviken på "varor" man fått från någon får man väl ta det med den det gäller....
Jag tycker det verkar lite överjobbat med sådana betygssystem när det gäller handel mellan privatpersoner, däremot kan jag tycka att det på en sida som t.ex. Pricerunner kan vara befogat. Där handlar det om företag med kommersiell verksamhet så de företagen får vara beredda på att "granskas" på olika sätt, och då är köparbetyg ett av dessa....
Jag tycker det verkar lite överjobbat med sådana betygssystem när det gäller handel mellan privatpersoner, däremot kan jag tycka att det på en sida som t.ex. Pricerunner kan vara befogat. Där handlar det om företag med kommersiell verksamhet så de företagen får vara beredda på att "granskas" på olika sätt, och då är köparbetyg ett av dessa....
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
- Pny
- Tidigare SDS-medlem

- Kontakt:
Ja, men inte ens där fungerar betygsystemet... (Se tex exemplet med Kameraexperten)tummen skrev:däremot kan jag tycka att det på en sida som t.ex. Pricerunner kan vara befogat. Där handlar det om företag med kommersiell verksamhet så de företagen får vara beredda på att "granskas" på olika sätt, och då är köparbetyg ett av dessa....
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Ja jag påstod aldrig att det var ofelbart, men det KAN ju för det mesta gen en hint om hur det verkar funka....men det finns ju andra sätt att kolla upp dem på också, eller så kan man strunta i att beställa via nätet....Pny skrev:Ja, men inte ens där fungerar betygsystemet... (Se tex exemplet med Kameraexperten)tummen skrev:däremot kan jag tycka att det på en sida som t.ex. Pricerunner kan vara befogat. Där handlar det om företag med kommersiell verksamhet så de företagen får vara beredda på att "granskas" på olika sätt, och då är köparbetyg ett av dessa....
Thomas
- Von Seth
- Tidigare SDS-medlem

Det jag menar är
Hej jag heter olle har 2 post counts
Vill du köpa mina 10 Azureus för 2000kr?
jag vill ha pengarna först innan jag skickar sakerna.
I detta fallet kan det vara bra och kolla, har något handlat med denna personen innan? har det så är det bara rakt fram
Tänkte mer så här:
"Skriv i affärsredovisningar även fast en affär kanske inte slutförts av någon anledning. Dvs i de fall då köparen visat sig vara oseriös och dragit sig ur eller förhalat affären så länge att det inte blivit något av denna. På så sätt hoppas jag att vi får koll på de som konsekvent säger att de ska köpa utav folk, men skiter i affären efter det. "
Från: http://www.airsoftsverige.com/V6/viewforum.php?f=114
Det handlar inte om att hänga ut någon, utan bara skriva vad som har hänt. Med andra ord, Skriva historia
Hej jag heter olle har 2 post counts
Vill du köpa mina 10 Azureus för 2000kr?
jag vill ha pengarna först innan jag skickar sakerna.
I detta fallet kan det vara bra och kolla, har något handlat med denna personen innan? har det så är det bara rakt fram
Tänkte mer så här:
"Skriv i affärsredovisningar även fast en affär kanske inte slutförts av någon anledning. Dvs i de fall då köparen visat sig vara oseriös och dragit sig ur eller förhalat affären så länge att det inte blivit något av denna. På så sätt hoppas jag att vi får koll på de som konsekvent säger att de ska köpa utav folk, men skiter i affären efter det. "
Från: http://www.airsoftsverige.com/V6/viewforum.php?f=114
Det handlar inte om att hänga ut någon, utan bara skriva vad som har hänt. Med andra ord, Skriva historia
Är Varnad Nybörjare