Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
decomposing disktrasa!
-
holy_hjalmar
decomposing disktrasa!
Hej jag har installerat mitt terrarium efter PNY´s guide till att bygga regnskogsterrarier. Nu har jag läst någonstans att disktrasor multnar bort relativt snabbt! Jag använder en form av disktrasa på rulle som jag köpt på Biltema. Är det ngn som har använt sådan och haft problem med den? Ska jag rycka upp allt i terrariet nu innan jag köper djur? Vad kan man använda ist? Tvättlappar av skummgummi tänkte jag. Sådana man tvättar bebisar i röven med.
-
Adamanteus
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 5 gånger
Re: decomposing disktrasa!
Du kan använda diskunderlägg, brukar finnas i vanliga affärer. Det är en skumgummi matta och den funkar bra.
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2009
Disktrasan på rulle kommer förmodligen att multna, ja. Hur har du byggt terrariet, funkar det även om disktrasan multnar? Det behöver ju inte vara en total katastrof, beroende på hur du har lagt upp designen. Själv kör jag numera med finmaskigt insektsnät.
Tony
1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
-
holy_hjalmar
jag kör med dränering. Överst bark, leca, trasan, makaroner i keramik. Jag har en pump som driver vattenfall. den kanske inte mår så bra av trasslemm? 
-
gufimuse
Markduk använder jag, eller fiberduk som den också kan heta. Fungerar mycket bra.
/Jonny
/Jonny
1.1.10 Phelsuma klemmeri. Kontakta mig via PM om du vill boka ungar!
0.0.5 Dendrobates auratus
112 Liter Sydamerika med diverse tetror, malar och dvärgciklider
0.0.5 Dendrobates auratus
112 Liter Sydamerika med diverse tetror, malar och dvärgciklider
- Carlsson
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
För att slippa riva upp allting kan du kanske se till att skydda pumpen ordentligt med filter och låta resten ha sin gång.holy_hjalmar skrev:jag kör med dränering. Överst bark, leca, trasan, makaroner i keramik. Jag har en pump som driver vattenfall. den kanske inte mår så bra av trasslemm?
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
- Pelå
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
Vad är det för markduk ni använder?
Jag tiggde till mig en bit, men jag tycker att den verkar för tät. Den ser nästan ut som en svart presenning med gröna ränder. Men plastremsorna den är vävd av sitter inte ihop, så det är inte helt tätt. Tror att det var den här http://www.nelson.se/default.aspx?tills ... 86&lng=SWE.
Vad tror ni, funkar den? Eller skall jag leta vidare efter något mer åt fibermattehållet?
Jag tiggde till mig en bit, men jag tycker att den verkar för tät. Den ser nästan ut som en svart presenning med gröna ränder. Men plastremsorna den är vävd av sitter inte ihop, så det är inte helt tätt. Tror att det var den här http://www.nelson.se/default.aspx?tills ... 86&lng=SWE.
Vad tror ni, funkar den? Eller skall jag leta vidare efter något mer åt fibermattehållet?