Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Epi Web Integrated Irrigation System IIS
-
Robert M
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2012
Epi Web Integrated Irrigation System IIS
Hej!
Tänkte höra era åsikter om att köra Epi Web IIS som det levereras med bak och bottendel i mitt nya ET 60x45x60?
Det talas om regelbundna vattenbyten, men som systemet ser ut så täcker det ju hela bottendelen med Epi Web.
Hur är det tänkt egentligen med vattenbytena? Är det borrardags som gäller för dräneringshål osv..
Är det överhuvudtaget gångbart ihop med grodor eller blir det för "stökigt".
Tacksam för svar, det kanske finns någon redan idag som har erfarenhet av Epi Web IIS ihop med grodor.
Tänkte höra era åsikter om att köra Epi Web IIS som det levereras med bak och bottendel i mitt nya ET 60x45x60?
Det talas om regelbundna vattenbyten, men som systemet ser ut så täcker det ju hela bottendelen med Epi Web.
Hur är det tänkt egentligen med vattenbytena? Är det borrardags som gäller för dräneringshål osv..
Är det överhuvudtaget gångbart ihop med grodor eller blir det för "stökigt".
Tacksam för svar, det kanske finns någon redan idag som har erfarenhet av Epi Web IIS ihop med grodor.
-
porcelain
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2005
- Har gett tack: 1 gång
Re: Epi Web Integrated Irrigation System IIS
Jag har epiweb IIS med grodor och det funkar bra. Detta terrarium kan du se här: http://pilgift.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=3508
Det är dock inte ett exo terra men principen är ju densamma som med epiweb-exo terra lösningen.
Annars går det väl att lägga i en mindre slang för att göra det lättare att suga ur gammalt vatten? *tänker vidare*
Edit: tänkte mest säga att det går att ha grodor ihop med IIS.
Det är dock inte ett exo terra men principen är ju densamma som med epiweb-exo terra lösningen.
Annars går det väl att lägga i en mindre slang för att göra det lättare att suga ur gammalt vatten? *tänker vidare*
Edit: tänkte mest säga att det går att ha grodor ihop med IIS.
- PatrikNo
- Har gett tack: 94 gånger
- Har fått tack: 34 gånger
- Kontakt:
Så som jag har gjort och skulle fungera för dig är att lägga i en tom slang som går ut utanför och under vattennivån. Då är det bara att "suga" ut vatten med kapillärkraft.
/Patrik
- JMild
- SDS-medlem

- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 57 gånger
Re: Sv: Epi Web Integrated Irrigation System IIS
Jag körde hävert initialt men har nu borrat båda mina burkar för att kunna slippa manuella steg. Men det funkar som du brskriver också. Se Milds burk nr 2 där jag har Epiweb IIS.
Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har fått tack: 1 gång
Re: Sv: Epi Web Integrated Irrigation System IIS
En enkel lösning är att göra ett hål i epiWeb botten med en sax eller kniv och kapa en pet flaska och använda toppen som på fyllning och tömning. Har du fler frågor så kan du skicka ett PM så ska jag hjälpa dej. Har epiWeb i tre burkar med alla olika setup. Så det är bara att fråga på.
//Mattias
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
//Mattias
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
- jsl
- Kassör

- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 53 gånger
Har du inte ett skuret snitt i epiwebben långt fram till vänster eller höger i bottendelen. där kan man trycka ner en smal slang eller vika upp vid vattenbyte. Så ser det ut på den variant jag precis håller på att montera 30x30x45.
-
Robert M
- Tidigare SDS-medlem

Tack för alla svar, som jag tänkte så finns det erfarenhet att få hjälp av där ute.
Tror jag kör på PET lösningen, återkommer säkert med funderingar när grejerna har anlänt.
En fråga väcktes hos mig direkt, kör ni med endast Epi Web i botten eller har ni bottensubstrat över Epi Webben, såsom lecakulor samt andra former av substrat?
Det verkar ju lite "overkill" att ha detta också, men jag kan ju ha fel..
Tror jag kör på PET lösningen, återkommer säkert med funderingar när grejerna har anlänt.
En fråga väcktes hos mig direkt, kör ni med endast Epi Web i botten eller har ni bottensubstrat över Epi Webben, såsom lecakulor samt andra former av substrat?
Det verkar ju lite "overkill" att ha detta också, men jag kan ju ha fel..
-
per08
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 16 gånger
- Har fått tack: 24 gånger
Kolla bottenhöjden (terrariebotten till underkant epiwebb) så pump o slang får rum ordentligt.
Det kanske går åt en 90 graderskoppling från pumpen.
MvH Per
Det kanske går åt en 90 graderskoppling från pumpen.
MvH Per
-
porcelain
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2005
Jag kör leca, nät och jord ovanpå epiweb på botten. Provade att ha bara epiweb först men tyckte att jord vart naturligare.