Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Dendrobates histrionicus
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 4 gånger
Dendrobates histrionicus
God kväll.
Hur är det egentligen med Dendrobates histrionicus, hur vanlig är den i hobbyn i Sverige?
Det känns som om den är ganska vanlig i utlandet. Men inte här. Hur kommer det sig? Är det någon av er som håller histrionicus nu, eller har hållt?
Mvh, Ludde.
Hur är det egentligen med Dendrobates histrionicus, hur vanlig är den i hobbyn i Sverige?
Det känns som om den är ganska vanlig i utlandet. Men inte här. Hur kommer det sig? Är det någon av er som håller histrionicus nu, eller har hållt?
Mvh, Ludde.
Grodor och huggormar
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Re: Dendrobates histrionicus
Hej!
Jag tror att Lars Ö någon gång i tiden hade O. histronica (se bilden på http://hem.passagen.se/frogkeeping/) men det har han i alla fall inte nu längre. Han skulle troligen kunna berätta mer om dem.
/Frank
Jag har inga erfarenheter med den själv och det kan mycket väl vara så att den inte finns i Sverige, men enligt allt jag vet är den rätt ovanlig i utlandet också. Det är bara så att det ju finns betydligt fler grodfantaster i t.ex. Tyskland och Holland, och några få av de håller många olika arter, bl.a. även O. histronica. Pilgiftsbibeln (Lötters et al.) verkar kunna ge en förklaring. De vill ha hög luftfuktighet (konstant över 90 %) för att föröka sig och måste vänja sig vid terrariet ungefär ett år innan de börjar lägga rom. Under den tiden bör man helst inte rota i terrariet alls. Dessutom tillhör de ju Oophaga, vilket medför att man inte kommer att få massvis med ungar i alla fall. Inte så förvånansvärt alltså att de inte erbjuds så ofta, och sedan till ett ganska saftigt pris.PittoresktMangel skrev:God kväll.
Jag tror att Lars Ö någon gång i tiden hade O. histronica (se bilden på http://hem.passagen.se/frogkeeping/) men det har han i alla fall inte nu längre. Han skulle troligen kunna berätta mer om dem.
/Frank
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

"Oophpaga histrionica. Could also be sylvatica, i'll leave that to the experts. Don't know about the US but they are illegal in most European countries as Colombia does not export them. Some get in the country through smugglers"
Detta läste jag nyss på Dendroboard i en tråd. Hur ser lagen ut i Sverige?
Detta läste jag nyss på Dendroboard i en tråd. Hur ser lagen ut i Sverige?
Grodor och huggormar
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
Låter konstigt, de finns ju till salu helt öppet, även här, se själv:
forum/viewtopic.php?f=7&t=345
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

Sant. Men då han säger "vissa Europeiska länder", så kanske inte Sverige är inkluderat?tummen skrev:Låter konstigt, de finns ju till salu helt öppet, även här, se själv:
Grodor och huggormar
-
tummen
Skulle tro att det gäller även här (EU- och CITES-bestämmelser du vet.....) dessutom är just den killen från Tyskland, eller skulle kunna leverera till Hamm om jag fattade det rätt......PittoresktMangel skrev:Sant. Men då han säger "vissa Europeiska länder", så kanske inte Sverige är inkluderat?tummen skrev:Låter konstigt, de finns ju till salu helt öppet, även här, se själv:
Senast redigerad av 1 tummen, redigerad totalt 6 gånger.
Thomas
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Det är väl i sig inget konstigt att åka till Tyskland/Holland? Det vore väl snart dags att dra ihop en liten gruppresa som har sin start i någon liten metropol i Mälardalen och går E4 ner till Malmö för vidare färd... .
Startar en ny tråd om detta under "Mässor och aktiviteter"
Startar en ny tråd om detta under "Mässor och aktiviteter"
Senast redigerad av 1 RicardH, redigerad totalt 5 gånger.
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
tummen
Ja en resa till Hamm vore ju trevligt, OM man hade ett terrarium att fylla upp.....Hulteke skrev:Det är väl i sig inget konstigt att åka till Tyskland/Holland? Det vore väl snart dags att dra ihop en liten gruppresa som har sin start i någon liten metropol i Mälardalen och går E4 ner till Malmö för vidare färd... Startar en ny tråd om detta under [b]"Mässor och aktiviteter"[/b].
Men grundfrågan kvarstår; är Dendrobates histrionicus "laglig" eller "olaglig"?????
Thomas
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Tråddödaren!
Hej!
På frågan om D. histrionicus är laglig eller ej kan man svara på två sätt:
1. Hört talas om google?
2. Djurskyddet regleras via CITES och dess text säger att följande hör till Apendix II vilket jag skall förklara inebörden av snart:
Allobates femoralis
Allobates zaparo
Cryptophyllobates azureiventris
Dendrobates spp.
Epipedobates spp.
Phyllobates spp.
Apendix II (och den mkt närliggande texten EG-bilaga-B) innebär att det är förbjudet att handla med wc men cb går bra om styrkande dokumentation finns till hands. Alltså, har du ett uppfödarbevis på dina djur, och detta gäller SAMTLIGA PILGIFTSGRODOR, så är de lagliga. Om du inte har det, är de ej lagliga.
Ett uppfödarbevis anger var föräldradjuren kommer ifrån, vad uppfödaren heter och ger också grundläggande information om arten. Om ni vill ha mer utförlig redogörelse för hur det funkar så googla eller skriv en fråga på repti.net och pm:a Anders Bygert att svara. Han är jurist och kommer då att ge dig ALL information du behöver. (se exv. denna tråd som på intet sätt är komplett: http://www.repti.net/repti2/index.php?M ... 057&ID2=84)
Sammanfattning: alla vi som har eller planerar att hålla Allobates femoralis, Allobates zaparo, Cryptophyllobates azureiventris, Dendrobates spp., Epipedobates spp. eller Phyllobates spp. måste ha uppfödarbevis på djuren. Se till att ha det och se till att lämna det. (med Dendrobates spp. menas varenda art!)
På frågan om D. histrionicus är laglig eller ej kan man svara på två sätt:
1. Hört talas om google?
2. Djurskyddet regleras via CITES och dess text säger att följande hör till Apendix II vilket jag skall förklara inebörden av snart:
Allobates femoralis
Allobates zaparo
Cryptophyllobates azureiventris
Dendrobates spp.
Epipedobates spp.
Phyllobates spp.
Apendix II (och den mkt närliggande texten EG-bilaga-B) innebär att det är förbjudet att handla med wc men cb går bra om styrkande dokumentation finns till hands. Alltså, har du ett uppfödarbevis på dina djur, och detta gäller SAMTLIGA PILGIFTSGRODOR, så är de lagliga. Om du inte har det, är de ej lagliga.
Ett uppfödarbevis anger var föräldradjuren kommer ifrån, vad uppfödaren heter och ger också grundläggande information om arten. Om ni vill ha mer utförlig redogörelse för hur det funkar så googla eller skriv en fråga på repti.net och pm:a Anders Bygert att svara. Han är jurist och kommer då att ge dig ALL information du behöver. (se exv. denna tråd som på intet sätt är komplett: http://www.repti.net/repti2/index.php?M ... 057&ID2=84)
Sammanfattning: alla vi som har eller planerar att hålla Allobates femoralis, Allobates zaparo, Cryptophyllobates azureiventris, Dendrobates spp., Epipedobates spp. eller Phyllobates spp. måste ha uppfödarbevis på djuren. Se till att ha det och se till att lämna det. (med Dendrobates spp. menas varenda art!)
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
tummen
OK! Ungefär som jag gissade, men inte skrev, eftersom jag inte var helt säker på innebörden av olika CITES-listor, men jag hade för mig att CITES2-listade djur var extra skyddade på nå´t sätt, tack för förklaringen.......

Thomas