Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Odla ärtbladlöss ?

Frågor och diskussioner om föda och foder.
ernst the frog
Började med grodor år: 2008

Odla ärtbladlöss ?

Inlägg av ernst the frog »

Hej igen !
Fick tag på lite ärtbladlöss, och tänkte få upp dom i antal innan jag börjar ge grodorna. Hade en länk förut där nån beskrev allt möjligt i grodfoderväg och hur man odlade bl.a ärtbladlöss. Men den sidan verkar vara nedlaggd :cry:
Sökte här och läste lite om mycket ljustimmar och att dom bara går på ärtplantor. Men hade behövt nåt bra recept på framgångsrik odling .
Funderar på att skaffa ett miniväxthus & ha ärtplantor+ löss där i !
Både snyggt och funktionellt :D Då kan man ju bara öppna fönstret till växthuset, ta en kvist med löss på och stoppa in till grodorna lit då & då !
Kanske en vanlig kruka med gula örtor i ? eller hur får man igång sina ärtväxter ?
Hej så länge
Filip jakobsson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Har fått tack: 7 gånger

Re: Odla ärtbladlöss ?

Inlägg av Filip jakobsson »

Ja just d.... Jo ärtbladlössen skall ha minst 10-12 timmar just, annars omformerar dem sig och blir bevingade varelser. Jag odlar dem som flugorna i ölglas i plast. I botten lite substrat , jord eller kokos fibrer(håller på och experimenterar) lätt fuktigt. Det är lite träning förfuktigt så möglar
ärtorna och för blöt så ruttnar dem o för torrt så ja ... torkar dem, lite träning. När man har fått upp några gröna groddar i ett glas applicerar man några löss, en vecka senare ca är hela odlingen full av löss.

Skaka loss löss och mata, vattna försiktigt i odlingarna och så nya mellan mellanrummen för odlingarna håller ofta bara i några veckor.

Detta är mina tips och erfarenheter.

Lycka till!
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
davide82
Kontakt:

Inlägg av davide82 »

jag har mina i vanliga små krukor. Man behöver inte vara orolig att de ska ge sig på andra plantor...
Filip jakobsson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Har fått tack: 7 gånger

Inlägg av Filip jakobsson »

Det fina med ärtbladlössen är som namnet säger att dem endast sätter sig på just ärtväxter och man behöver inte oroa sig att dem käkar på växterna ex i terrariet. Men jag har testat att ha odlingar på just "fria" krukor, för mig funkar det bäst i glas.. Men pröva det funkar kanske!
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av tummen »

Filip jakobsson skrev:Det fina med ärtbladlössen är som namnet säger att dem endast sätter sig på just ärtväxter och man behöver inte oroa sig att dem käkar på växterna ex i terrariet. Men jag har testat att ha odlingar på just "fria" krukor, för mig funkar det bäst i glas.. Men pröva det funkar kanske!
Det största problemet med att odla dem i vanliga krukor är väl att de torkar bort lätt? (både ärtplantan och lössen)
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
ernst the frog

Inlägg av ernst the frog »

tackar för alla svar ! Vill nog ha ett miniväxthus med några krukor med ärter i. (katten är väldigt nyfiken av sig) Ska se om det finns nåt litet käckt att köpa eller kanske bygga. Ikeas var slut :shock:
davide82
Kontakt:

Inlägg av davide82 »

tummen skrev:
Filip jakobsson skrev:Det fina med ärtbladlössen är som namnet säger att dem endast sätter sig på just ärtväxter och man behöver inte oroa sig att dem käkar på växterna ex i terrariet. Men jag har testat att ha odlingar på just "fria" krukor, för mig funkar det bäst i glas.. Men pröva det funkar kanske!
Det största problemet med att odla dem i vanliga krukor är väl att de torkar bort lätt? (både ärtplantan och lössen)
Nu har jag inte testat att odla dem på något annat sätt. Men svårt i kruka tycker jag inte att det är. Man får vattna lite varannan dag, men det är lätt att komma ihåg, man vattnar då man matar.
tummen

Inlägg av tummen »

davide82 skrev:
tummen skrev:
Nu har jag inte testat att odla dem på något annat sätt. Men svårt i kruka tycker jag inte att det är. Man får vattna lite varannan dag, men det är lätt att komma ihåg, man vattnar då man matar.
Ja, det jag hört är att OM man missar vattningen så dör lössen fortare än kvickt, men "vaktar" man bara noga med vattenkannan så borde det ju inte vá nå´t problem, för ärter är ju i alla fall INTE svårodlade, tack och lov! 8-)
Thomas

Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av PittoresktMangel »

Jag köpte två kulturer bladlöss på mässan idag. :)
Grodor och huggormar
tummen

Inlägg av tummen »

KUL! Och ärter hade du börjat förgro innan eller var det MED planta du köpte lössen?
Thomas

Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"