Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

D. leucomelas, monogamodling eller harem?

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
MartinH
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2010

D. leucomelas, monogamodling eller harem?

Inlägg av MartinH »

Har 5 st, 1 garanterad hane och 4 troliga honor i ett 120x45x45 terrarie. Horna har jag haft tillsammans sedan de var små, de är snart 1,5 år nu. Jag tyckte det var lite tyst i burken så jag införskaffade en skönsjungande tenor till dem, han spelade upp hela sitt register efter ca 20 min i burken :D men det har nu gått ett par månader och det har nu tystnad igen.

Så några frågor:
Kan honorna påverka att hanen känner sig lite nertryck (prestationsångest ;) ) och inte spelar pga det?
Kan en av mina honor vara hane (som ännu inte börjat med opera) som trycker ner nykomlingen?
Vore det bättre att sätta hanen och 1 utvald hona i egen burk?
Eller ska jag helt enkelt vara lite tålmodig och vänta på att de löser det själva :)

Martin
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Re: D. leucomelas, monogamodling eller harem?

Inlägg av BengtO »

Problemet med för många honor kan vara att de äter varandras ägg. Tror knappast det finns nån dold hane som förtrycker, då skulle du höra den. Prova att byta till dig en hane till mot en av dina honor. Eller som du skriver sätt ett par för sig själva och se vad som händer.
Vikan
Började med grodor år: 2011

Re: D. leucomelas, monogamodling eller harem?

Inlägg av Vikan »

Hej, jag har en liknande grupp av leucomels (en hanne på tre honor). Hannen är runt 1,5 år och har börjat spela lite försynt. En grej som jag testat, är att spela upp ett leucomelas läte (finns på youtube). Min leucomelas hane svara på den fiktiva konkurrenten och jag tycker han spelar mer och stakare nu än tidigare. :)

Gruppen består av en äldre hona som jag sett brotta ned de andra yngre grodorna (även hanen). Hon verkar dock inte mobba någon enskild individ utan går på alla när hon är på dåligt humör. :P

/Vikan
/Viktoria
Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"