Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Er Ranitomeya reticulata sky (shy)?

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
ThomasDK
Började med grodor år: 2010
Har fått tack: 1 gång

Er Ranitomeya reticulata sky (shy)?

Inlägg av ThomasDK »

Hej alle,

Jeg er en dansk grodentusiast, der daglig følger diskussionerne på jeres fine forum. Der er langt mere aktivitet ovre hos jer. Dejligt! :). Håber, at det er okay at jeg "blander" mig her.

Jeg overvejer at lave et display terrarium til Ranitomeya reticulata. Til et display terrarium vil man jo gerne have en groda, der er aktiv og fremme i terrariet :). Jeg synes, at jeg har læst lidt forskelligt, men ofte virker den at være ret modig (bold). Jeg hører meget gerne om jeres erfaringer.

Jeg påtænker et terrarie af en vis storlek og vil derfor også gerne høre erfaringer med at holde frøerne i grupper og lidt større terrarier (ca. 70x50x50).

På forhånd tak for hjælpen.

Thomas
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Re: Er Ranitomeya reticulata sky (shy)?

Inlägg av FrankD »

Jag får väl börja med att säga att jag inte har någon nämnvärd erfarenhet av reticulata. Försökte en gång för några år sedan men misslyckades pga sjukdom (maskar). Så egentligen borde nog någon annan svara, men enligt allt jag har läst och hört är de rätt skygga i början men börjar bli tuffare sedan. Att ha dem i ett större terrarium lär dock inte vara optimalt. De klarar bara små foderdjur (främst hoppstjärtar) och behöver en rätt hög fodertäthet, vilket i ett stort terrarium inte är så lätt att säkerställa. Eftersom de är så små kommer man ju också att vilja ha en grupp, men enligt dendrobase blir grupper mer problematiska i större terrarier eftersom grodorna bildar revir och stressar varandra ihjäl. Men, som sagt, jag har inga egna erfarenheter. Jag tror Simon hade reticulata någon gång, och säkert några andra också. Det berättas ju rent allmänt om arten att den tillhör en av de svårare.
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 1 gång

Inlägg av MattiasS »

Nån som vet vilken storlek terrariet skall vara till dessa om man håller dom i en liten grupp?
ThomasDK

Inlägg av ThomasDK »

Ja, jeg er også interesseret i erfaringer med hold i grupper. Har også fået den opfattelse, at det ikke er optimalt, men i et større terrarie burde det vel kunne fungere. Jeg har også læst om de observationer, som Drewes henviser til, men det kunne være sjovt at høre om nogen har prøvet det i praksis.

Jeg har også hørt at de ikke så er aktive i deres fødesøgning, men havde forestillet mig at køre terrariet ind over et par måneder med masser af springhaler og uden frøer og på den måde skabe et konstant og stort fødegrundlag - men det er måske urealistisk.

Thomas
Användarvisningsbild
Frogfarmer
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 11 gånger
Kontakt:

Inlägg av Frogfarmer »

Hej!

Jag har 5 st i ett exoterra 45x45x60. Tycker det fungerar klockrent. Dem blir lite skrämda när man öppnar men jag skulle inte påstå att de är blyga. I snitt ser jag 3 st varje gång jag tittat in. Av alla arter jag har, är det dem tillsammans med azureus som imponerar mest på icke "grodnerdar".Jag rekomenderar dem varmt.
Användarvisningsbild
davidkjH
SDS-medlem
SDS-medlem
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av davidkjH »

Jag håller med om att de inte är skygga grodor. Av de ranitomeya jag har så är reticulata en av de arter jag ser mest. Jag håller par i 30x40x30 cm. (lxbxh).

MVH
David
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 1 gång

Inlägg av MattiasS »

Skulle det gå att hålla ett par/trio i en burk med måtten 30x30x32? Eller är det för litet?
ThomasDK

Inlägg av ThomasDK »

Tak til jer begge for jeres observationer. Det lyder meget lovende, synes jeg.

Hvad fodrer i med? Primært springhaler (hoppstjärtar?) eller fluer? Hvis hoppstjärtar er den primære fødekilde, hvordan sikrer i så at frøerne får tilstrækkeligt med vitaminer - hoppstjärtar kan vel ikke rystes i vitaminpulver som fluer?

Oplever I også, som jeg har hørt flere sige, at frøerne holder sig til små territorier/områder i terrariet?

Thomas
Användarvisningsbild
Frogfarmer
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 11 gånger
Kontakt:

Inlägg av Frogfarmer »

Jag matar endast med hoppstjärtar när de är ungar. Vuxna djur tar även den lilla bananflugan.
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996

Inlägg av Simon »

Jag köpte en trio som gick i ett 40*40*50 terrarium. En dog efter ett tag (om den blev kuvad eller dog av någon annan anledning vet jag inte). Paret som blev kvar fick jag flera ungar av, men sen dog hanen en varm sommar och jag lyckades inte hitta en ny hane åt henne. Jag tror honan fortfarande lever hos Bengt.
Har alltså ingen större erfarenhet av grupphållning. Jag tyckte de var väldigt känsliga som unga och kan väl inte säga att jag "lyckades" med de vuxna heller. Otroligt fina grodor som säkert är tåliga med lite ålder och mycket hoppstjärtar.
Jag såg mitt par ofta.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"