Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

A.galactonotus, grupp eller par?

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Användarvisningsbild
Carlsson
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

A.galactonotus, grupp eller par?

Inlägg av Carlsson »

Jag har ett litet "problem".

Jag har en grupp A.galactonotus "75% orange" (1.2.0). Jag uppfattar det så att de två honorna inte gillar varandra riktigt. Den ena verkade trycka ner den andra ganska ofta genom att helt enkelt sätta sig på henne. Dessutom gömde sig den utsatta honan hela tiden. Jag flyttade då underdåniga honan till en egen burk.

Frågan 1 är om jag uppfattade situationen korrekt. Visar honor av denna art rivalitet på detta sätt?

Fråga 2 är om jag ska satsa på att skaffa en hane till och sätta ihop alla fyra igen (terrariets storlek räcker enligt mitt förmenande), eller ska jag hålla dem som ett par och försöka avyttra den ensamma honan?

Tar tacksamt emot råd.
/Thomas/
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Re: A.galactonotus, grupp eller par?

Inlägg av FrankD »

Har själv aldrig haft galactonotus men tror ändå att man utan tvivel kan besvara fråga 1 med ja. Vad gäller fråga 2 så känns det tyvärr osannolikt att det skulle bli bättre med en hane till.
Användarvisningsbild
LarsH
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 19 gånger
Har fått tack: 36 gånger

Re: A.galactonotus, grupp eller par?

Inlägg av LarsH »

Håller med Frank!
Jag vill mena, att när det gäller de stora arterna blir det gärna rivalitet inom könen, särskillt honorna. Dock, när den uppstår kan ta lång tid om djuren gått ihop från att vara riktigt små. Jag hade 2 par Regina i en 50x50x50 burk, som båda la ägg ett par gånger och inte bråka för det. Men till sist fick den ena honan för sig att sätta sig på den andra, som blev skygg och tillbakadragen.
Tror inte att du kan lösa några problem med att tillföra ytterligare en hane nu till redan vuxna individer.
2 burkar 2 par eller avyttra en hona.
Hälsn
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"