Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Planer för 2009?

Övriga diskussioner.
admin Frank
Site Admin
Site Admin
Har fått tack: 1 gång
Kontakt:

Planer för 2009?

Inlägg av admin Frank »

Det vore kul att höra era grod- och terrarieplaner för det kommande grodåret 2009!
Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2006
Har gett tack: 2 gånger
Kontakt:

Re: Planer för 2009?

Inlägg av Pny »

Jag börjar själv: Jag är ju utan grodor sedan några månader så jag har som mål för 2009 att ta reda på vad det är inom grodhobbyn som gav mig snuva genom att först skaffa några flugkulturer och testa olika recept med/utan koncerveringsmedel osv för att se om jag kan hitta källan till problemen...
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
Kimmeh
Började med grodor år: 2008

Inlägg av Kimmeh »

Hmm, jag kommer nog börja året med att köpa den första grodan! om ingenting händer så planerar jag att köpa en leuc av lazlo efter nyåret :) sen i februari/mars eller så, så kommer jag nog utöka med ett par till! Om allt detta går bra så blir det nog till att utnyttja mitt lilla 30 liters till någonting spännande :)
0.0.3 Dendrobates Leucomelas
0.0.1 Dendrobates Azureus
1.2.0 Lygodactylus williamsi
admin Frank
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av admin Frank »

Skall vi våga hoppas på totalt 200 medlemmar i forumet vid nästa årsskifte?
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av tummen »

Pny skrev:Jag börjar själv: Jag är ju utan grodor sedan några månader så jag har som mål för 2009 att ta reda på vad det är inom grodhobbyn som gav mig snuva genom att först skaffa några flugkulturer och testa olika recept med/utan koncerveringsmedel osv för att se om jag kan hitta källan till problemen...
Låter bra som en början, kan inte doktorn hjälpa dig åxå? Någon typ av pricktest bode det ju finnas angående de allergena bönbaggarna, för det var väl dem du misstänkte mest? :x

Själv jobbar jag på att komma till skott och övertala min bättre hälft så jag med kan bygga terrarium och införskaffa frogs framöver, men jag är lite för feg ännu, det kanske ni har märkt? :mrgreen: ;)
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av PittoresktMangel »

tummen skrev:Själv jobbar jag på att komma till skott och övertala min bättre hälft så jag med kan bygga terrarium och införskaffa frogs framöver, men jag är lite för feg ännu, det kanske ni har märkt? :mrgreen: ;)
Det har vi märkt. :) Men du ska inte ta upp diskussionen snart då?
Grodor och huggormar
Användarvisningsbild
Carlsson
Har gett tack: 1 gång

Inlägg av Carlsson »

För min del gäller det i första hand att få den nuvarande burken att bli stabil med klimat, växter etc samt att få ett jämnt flöde av foderdjur. Flugodlingarna har än så länge en tendens att vara smockfulla eller nästan tomma.
Det finns dock funderingar på en (eller flera) ytterligare burkar. Tanken är att bygga vertikalt denna gång för att kunna ha mer klättrande arter. Dessutom har ett av barnen flyttat ut, vilket innebär att jag har fått tillgång till ett helt eget rum för mina hobbysysslor, vilket kan få konsekvenser.
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
tummen

Inlägg av tummen »

PittoresktMangel skrev:
tummen skrev:Själv jobbar jag på att komma till skott och övertala min bättre hälft så jag med kan bygga terrarium och införskaffa frogs framöver, men jag är lite för feg ännu, det kanske ni har märkt? :mrgreen: ;)
Det har vi märkt. :) Men du ska inte ta upp diskussionen snart då?
Så fort jag vågar..... ;) :mrgreen: Jag hör av mig om det! :D
Thomas

Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av PittoresktMangel »

[quote="tummen]
Så fort jag vågar..... ;) :mrgreen: Jag hör av mig om det! :D[/quote]

Låter great, vart ifrån hade du tänkt att inhandla grodor sen. Och vilken/vilka arter? :)
Grodor och huggormar
tummen

Inlägg av tummen »

PittoresktMangel skrev:Låter great, vart ifrån hade du tänkt att inhandla grodor sen. Och vilken/vilka arter? :)[
Var jag i så fall skall få tag i grodor blir ett senare problem, men kanske att "vi på västkusten" och andra intresserade kunde åka till kontinenten och köpa, en gemensam "grodresa" kanske? ;)

Det troligaste är väl däremot snarast att höra med grodorochfoder.se, eller någon medlem i närheten av mig som kan tänkas ha ett överskott att dela med sig av.

Arter jag "önskar mig" är D.auratus, (blå, birkhan, eller reticulated), men det är väl lättast att få tag i vanlig grön antar jag.

D.t.azureus är ju inte heller fel, D.tinctorius är väl lättare att få tag i och också ett alternativ jag kunde tänka mig. Sedan finns det flera olika jag skulle kunna tänka mig att kombinera med någon av dessa, t.ex:

E.tricolor/anthony, Ranitomeya-arter, (någon av de "lättare", typ imitator eller så; ja jag vet att de inte är nybörjararter direkt, men de är trädlevande så de kunde funka ihop med en marklevande art.) :mrgreen:

Som du ser så är planerna inte så hårt fastslagna, man får väl bygga upp terrariet först och se till att tekniken funkar först, och vilka grodor det sedan blir i slutändan får vi se, om det blir några grodor eller ens ett terrarium över huvud taget..... :D :shock:
Senast redigerad av 1 tummen, redigerad totalt 20 gånger.
Thomas

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"