Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Ranitomeyayngel som inte hittas
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Ranitomeyayngel som inte hittas
Jag undrar vilka erfarenheter de som odlar Ranitomeya (dock inte imitator) har gjort med yngel som odlaren inte hittar och som därför måste klara sig själva i t.ex. en bromelia. Händer det att de klarar sig på insekter som ramlar i vattnet, alger som bildas o.dyl.?
Anledningen till att jag frågar är att en av mina R. summersihannar helt plötsligt sprang omkring med 2 yngel på ryggen som han numera har lämnat någonstans, fast tyvärr inte i filmburkarna. Det finns en stor klump med bromelior i terrariet, så jag lär knappast ha en chans att hitta ynglen och än mindre att få ut dem. Finns det ändå hopp?
Anledningen till att jag frågar är att en av mina R. summersihannar helt plötsligt sprang omkring med 2 yngel på ryggen som han numera har lämnat någonstans, fast tyvärr inte i filmburkarna. Det finns en stor klump med bromelior i terrariet, så jag lär knappast ha en chans att hitta ynglen och än mindre att få ut dem. Finns det ändå hopp?
-
PatrikO
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1995
- Har gett tack: 1 gång
Re: Ranitomeyayngel som inte hittas
Hej Frank!! Ett stort antal av mina Reticulator är självutvecklade i bromelier, så ja dom klarar sig jätte bra.Det bildas gott om alger av olika former i bromelierna
- UrbanV
- Har gett tack: 4 gånger
- Har fått tack: 1 gång
Jag har samma erfarenhet som Casparus. Hade tidigare ett 1-kubiks "display-terrarium" fullt av bromelior. I den burken gick bl.a. en grupp R. variabilis, många av deras ungar växte "på egen hand" i bromeliorna.
-
MickeK
- Styrelse

- Började med grodor år: 2004
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 6 gånger
- Kontakt:
Börjar med ett grattis....är inte nå avundsjuk.....grrr 
Har oxå bra erfarenheter med självuppdragna grodor. Enda nackdelen är när dom går upp och är väldigt små (under centimetern), då kan dom ha svårt att få mat. Det är mycket lättare med dom som är strax över centimetern.
Lycka till!!!!
Har oxå bra erfarenheter med självuppdragna grodor. Enda nackdelen är när dom går upp och är väldigt små (under centimetern), då kan dom ha svårt att få mat. Det är mycket lättare med dom som är strax över centimetern.
Lycka till!!!!
- FrankD
- Styrelse

- Kontakt:
Tack för svaren. Då finns det alltså skäl att vara optimistisk och jag behöver inte göra om inredningen till en mer översiktlig.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
Hvis at du vil have maksimal udbytte af æggene, bør du fjerne dem en 4-5 dage efter at de er blevet lagt og fordele haletudserne i hvert sit bæger/krus, når de begynder at klække. Men hvis at du gerne vil se dyrenes ynglestrategi, kan du bare lade dem gøre sit og håbe at hannen er god til sit job 
Mvh Joel
Mvh Joel
- FrankD
- Styrelse

- Kontakt:
Ja, hade jag hittat ägg någonstans så hade jag förstås tagit ut dem men grodorna är inte tillräckligt kooperativa för att lägga dem i filmburkarna eller någon annanstans där de syns. 
-
Filip jakobsson
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 7 gånger
Mina Vanzo yngel som gick i bromelier var typ dubbelt så stora som dom ynglena jag tog hand om, hmm men honan mata dessa med obefruktade ägg därav storleken.
Skall inte vara några problem
Skall inte vara några problem
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
- FrankD
- Styrelse

- Kontakt:
Nu var de i farten igen, och den här gången höll de till i en av burkarna jag hade lagt ut. Fyra grodor som hade roligt med varandra i 5-6 timmar. Resultatet ser än så länge lovande ut med avseende på både kvantitet och kvalitet men det är förstås alldeles för tidigt för att jubla...