Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Melanophryniscus stelzneri
-
PatrikO
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1995
- Har gett tack: 1 gång
Melanophryniscus stelzneri
Ja det är ju en padda, en kul sådan.Efter lite jobb med att bygga en regnlåda ,så fanns där plötsligt först lite obefruktade ägg men sen kom det fina ägg och jag har räknat till 36 ägg som visar att det kommer bli yngel lite kul tyckte jag nu i mörka tider foto kommer in men jag vill inte öppna och störa eftersom dom är fortfarande i full gång med lek MVH Patrik
-
mercanshusse
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1994
- Har fått tack: 5 gånger
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Re: Melanophryniscus stelzneri
Vad kul!
Beskriv hur du gick tillväga och hur regnkammaren är byggd. Hade du dem något i kylen innan?
Det blir stor hoppstjärtsåtgång om ett par veckor då
Beskriv hur du gick tillväga och hur regnkammaren är byggd. Hade du dem något i kylen innan?
Det blir stor hoppstjärtsåtgång om ett par veckor då
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
-
PatrikO
- SDS-medlem

Tjena Simon! Regnkammaren är en stor plastback med lock, model( Ikea). Regnsystemet är en exoterra pump med passand akvarieslang som jag har gjort hål i och satt igen änden med en strilrörs plugg.Slangen sitter i locket.I med kontakten sen regnar det ska du se.Honan ska alltid gå kallt en tid innan, annars blir det inte många ägg MVH Patrik
- LarsH
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 19 gånger
- Har fått tack: 36 gånger
Va kul, det har sedan tider tillbaka förekommit försök med triggad uppfödning i norra trakterna från Fjollträsk. Själv har jag 6 st humlepaddor, och ser /hör jag att någon lyckas med triggad uppfödning, då vill även jag pröva.
Håll tråden varm!!!
Håll tråden varm!!!
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"
-
PatrikO
- SDS-medlem

Många yngel har dött i natt pga av vad vet inte jag, svaga från början, för varmt vatten. Ynglena gick i rumstemp som är ca 24c i grodrummet . Men det finns några pigga yngel kvar och fler ägg finns i regnkammaren så man får experimentera lite här, för nu vet man ju hur man får yngel på dom 
- LarsH
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 19 gånger
- Har fått tack: 36 gånger
Jag tror ofta på vad andra mer lärda än jag säger, så när det gäller groddjur som släpper en herrans massa ägg, 150-200 när det gäller Stelzneri, då är det åxå många som försvinner "på vägen".
Mina Reginor o Azureus släpper som mest 8-10 ägg per gång, och då blir det oftast grodor av alla istället.
Mina Reginor o Azureus släpper som mest 8-10 ägg per gång, och då blir det oftast grodor av alla istället.
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"
- Simon
- SDS-medlem

Var det i regnkammaren de lekte eller flyttade du dom till ett akvarium efter ett tag? Hur länge regnade det? Hur många djur och vilken könsfördelning hade du, hur högt var vattnet och hade de tillgång till land?
Många frågor ......
Många frågor ......
Hulteke skrev:
- Simon
- SDS-medlem

Ett par frågor till.
Hur länge var de i kylen och hur många dagar gick det från det att du tog ur dem ur kylen till att du stoppade dem i regnkammaren?
Hur länge var de i kylen och hur många dagar gick det från det att du tog ur dem ur kylen till att du stoppade dem i regnkammaren?
Hulteke skrev:
-
PatrikO
- SDS-medlem

Med dom frågorna kan jag lika gärna skriva en bok, hahahaha 3 veckor svalt inte i kyl, regn dygnet runt i 2 dagar 1-8cm vatten en hona tre hanar. liten del land med ett torrt område (viktigt) massor med javamossa. Jag satte hanarna i kammaren först sen kom honan i efter att hanarna börjat sjunga.Lycka till nu alla med Melanophryniscus stelzneri mvh (Casparus) Patrik olsson