Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Fjärilshuset i Hagaparken
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2009
Fjärilshuset i Hagaparken
Jag och sambon besökte Fjärilshuset i Hagaparken häromdagen för att titta på deras "regnskog" och grodor. Delen med grodorna var en besvikelse: små och relativt enkla terrarier, ett med några auratus och ett med en färgglad padda (tror jag i alla fall). Jag är kritisk till storleken på Auratusburken, den är inom ramarna för L80 såvitt jag kan bedöma men det ser väl snålt ut med plats för grodorna, särskilt med tanke på antalet (jag räknade inte dem så noga men det var nog minst 4-5 djur därinne). I det tredje terrariet såg jag inget alls. Regnskogsdelen var desto bättre; ett utrymme med gångar genom ett frodigt växthus med hög luftfuktighet och temperatur. När jag var där var det säkert närmare 30 grader och runt 90% relativ luftfuktighet, så svetten rann ymnigt efter en kort stund. Gott om friflygande exotiska fjärilar och som bonus även stänger med kokonger där man i realtid kan bevittna fjärilarnas metamorfos. En hel del fisk i de strömmande vattendelarna under gångbroarna. Frågan är om det inte hade varit trevligare att ha grodorna lösa inne i regnskogsdelen, som jag förstått att man har det i Göteborgs botaniska trädgård.
Summa summarum: kan vara nog så intressant för entomologer och andra fjärilsintresserade. Regnskogsdelen är förvisso fin, men inte särskilt annorlunda från vad man kan uppleva på Skansenakvariet m.fl. ställen.
Summa summarum: kan vara nog så intressant för entomologer och andra fjärilsintresserade. Regnskogsdelen är förvisso fin, men inte särskilt annorlunda från vad man kan uppleva på Skansenakvariet m.fl. ställen.
Tony
1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

- Jolo
- Ordförande

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 326 gånger
- Har fått tack: 193 gånger
- Kontakt:
Re: Fjärilshuset i Hagaparken
Ibland undrar man om de som har djur för att ställa ut har koll på de regler de har att rätta sig efter. Det som gäller för Fjärilshuset är Djurskyddsmyndighetens föreskrifter om djurhållning i djurparker, L108.tony skrev:Jag är kritisk till storleken på Auratusburken, den är inom ramarna för L80 såvitt jag kan bedöma men det ser väl snålt ut med plats för grodorna, särskilt med tanke på antalet (jag räknade inte dem så noga men det var nog minst 4-5 djur därinne).
Minsta utrymme för mark och trädlevande grodor enligt L 108 är 0.35 m2 och höjd 0.4m. på denna yta får de hålla max sju grodor.
Jag tycker du tagit fina bilder.
/ Johan
- Necrophagist
- Tidigare SDS-medlem

- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Sjyssta bilder!
Den färgglada paddan borde vara en horngroda ("pacman frog").
Den färgglada paddan borde vara en horngroda ("pacman frog").
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

Tack för upplysningen, jag tänkte inte på att det är andra regler som gäller för djurparker. Bra att veta!jolo skrev: Ibland undrar man om de som har djur för att ställa ut har koll på de regler de har att rätta sig efter. Det som gäller för Fjärilshuset är Djurskyddsmyndighetens föreskrifter om djurhållning i djurparker, L108.
Minsta utrymme för mark och trädlevande grodor enligt L 108 är 0.35 m2 och höjd 0.4m. på denna yta får de hålla max sju grodor.
Tony
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Kan bara instämma.jolo skrev: Jag tycker du tagit fina bilder.
/ Johan
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
-
HåkanP
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 22 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
+1tummen skrev:Kan bara instämma.jolo skrev: Jag tycker du tagit fina bilder.
/ Johan
Flera av dem skulle göra sig bra i tryck!
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Fruit flies like bananas"
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

Tack för kommentarerna, om det finns intresse att trycka någon eller några av bilderna så tillhandahåller jag gärna högupplösta versioner (jag har dem i RAW-format så jag kan skicka i önskat filformat).Håkan skrev:
+1
Flera av dem skulle göra sig bra i tryck!
Tony
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Jag vill gärna se ett foto av hela terrarierna också, så man lättare får en känsla av vilken miljö grodorna har där....
Thomas