Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Nemertiner avsnitt 4711
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Nemertiner avsnitt 4711
Hej. Franks uppgift om det tyska namnet 'Xaxim-maskar" fick mig att börja fundera.
Våra nemertiner ar ju terrestra, men djurgruppen som helhet är marin. Vilket betyder att de flesta ska ha saltvatten att leva i. Våras anpassning till sötvatten är kanske inte helt hundraprocentig, emellertid. Jag finner ibland exemplar som ser uppsvullna ut och som dött på terrarieglaset i det kondensvatten som bildas där. Kondensvattnet är ju i princip destillerat vatten, dvs extremt saltfattigt...
Antagligen är osmosvatten inte helt saltfritt (har ingen uppgift om detta, så det är bara en gissning).
Är det någon som kör med riktigt dest-vatten till sitt regnsystem? Finns det i så fall några observationer om effekt på nemertiner?
/Lars
Våra nemertiner ar ju terrestra, men djurgruppen som helhet är marin. Vilket betyder att de flesta ska ha saltvatten att leva i. Våras anpassning till sötvatten är kanske inte helt hundraprocentig, emellertid. Jag finner ibland exemplar som ser uppsvullna ut och som dött på terrarieglaset i det kondensvatten som bildas där. Kondensvattnet är ju i princip destillerat vatten, dvs extremt saltfattigt...
Antagligen är osmosvatten inte helt saltfritt (har ingen uppgift om detta, så det är bara en gissning).
Är det någon som kör med riktigt dest-vatten till sitt regnsystem? Finns det i så fall några observationer om effekt på nemertiner?
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
- jsl
- Kassör

- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 53 gånger
Re: Nemertiner avsnitt 4711
Jag är rätt säker på att osmosvatten är saltfattigt. Jag har dock inte mätt ledningstalet men jag har för mig att det är väldigt lågt vilket innebär en extremt låg andel salter i vattnet. Osmosen ska ju ta bort det medta som inte är vatten.
Jag tror jag fått dessa maskar i ett av mina terrarier och där har jag kört vanligt kranvatten då det är uppdragningsburkar och kalken på glaset inte är ett problem. Jag kanske skulle testa osmosvatten till dessa terrarier och se om det blir någon effekt på dem.
Jag tror jag fått dessa maskar i ett av mina terrarier och där har jag kört vanligt kranvatten då det är uppdragningsburkar och kalken på glaset inte är ett problem. Jag kanske skulle testa osmosvatten till dessa terrarier och se om det blir någon effekt på dem.
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Låter som en grymt intressant notis i Pilgiftaren!jsl skrev:Jag är rätt säker på att osmosvatten är saltfattigt. Jag har dock inte mätt ledningstalet men jag har för mig att det är väldigt lågt vilket innebär en extremt låg andel salter i vattnet. Osmosen ska ju ta bort det medta som inte är vatten.
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
Filip jakobsson
- Tidigare SDS-medlem

- Har fått tack: 7 gånger
Kört osmos vatten och där fanns nemertiner ändå.....
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
- Carlsson
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Samma här, alltid använt osmosvatten!Filip jakobsson skrev:Kört osmos vatten och där fanns nemertiner ändå.....
Hos mig har de en tendens att vilja krypa ur terrariet, dvs genom ventilationen i nederkant på fronten. Väl ute ur terrariet dör de snabbt och ligger torra på bordet.
En annan observation är att de tycks förekomma i perioder. Hur jag än spanar ser jag inga på ett par veckor. Plötsligt är de där igen under en tid, för att sedan "försvinna" igen.
/Thomas/
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
-
PatrikO
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1995
- Har gett tack: 1 gång
Jag har ett litet tips, blanda 70-30 salt och vatten i en burk, ta en topps doppa i lösningen och sitt framför ert terrarium med en kall öl och topsa ihjäl dom med salt lösningen mycket bra och man får bort stora mängder mask mvh Patrik
-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
Jag har tillbringat timmar med att plocka bort såna kryp. Tips, kolla nån timme efter lampan släckts.
Tyvärr hjälper inte detta nämvärt. Jag tröttnade på att mata dom med hoppstjärtar och flugor. Släng allt blött bottensubstrat. Låt ev grenar du vill spara torka ut, helst under värme. Använd aldrig växter från infekterade terrarier. JUST NU har jag inget infekterat terrarie med denna metod.
Då jag matar mina grodor till stor del med hoppstj var detta nödvändigt då det enligt min åsikt (erfarenhet) är lönlöst att ens använda detta foder i ett terrarie med nemertiner.
Tyvärr hjälper inte detta nämvärt. Jag tröttnade på att mata dom med hoppstjärtar och flugor. Släng allt blött bottensubstrat. Låt ev grenar du vill spara torka ut, helst under värme. Använd aldrig växter från infekterade terrarier. JUST NU har jag inget infekterat terrarie med denna metod.
Då jag matar mina grodor till stor del med hoppstj var detta nödvändigt då det enligt min åsikt (erfarenhet) är lönlöst att ens använda detta foder i ett terrarie med nemertiner.
-
Filip jakobsson
- Tidigare SDS-medlem

- Har fått tack: 7 gånger
Om dom nu kommer med xaxim så är ju plattorna ganska torra, hur håller dom sig vid liv då..?
Nja man kanske ska hoppa xaxim i framtiden för att slippa detta skit, tycker lika mkt om dom som kvalster i flugodlingen.
Nja man kanske ska hoppa xaxim i framtiden för att slippa detta skit, tycker lika mkt om dom som kvalster i flugodlingen.
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Jag är tveksam till att de skulle komma med xaxim. Jag har, som Bengt, torkat bort (alltså att jag har torkat ut terrarierna) dom från terrarierna och ser inte hur de skulle överleva i torr xaxim. Däremot har jag hittat dom som liftare på växter jag har köpt och på blad i grodburkar när man köpt grodor.
Numera är jag väldigt noga med att göra rent växter från allt substrat innan jag stoppar in dom och helst torkar jag dom något dygn, men det fungerar ju bara på bromelior och vissa orchideer.
Numera är jag väldigt noga med att göra rent växter från allt substrat innan jag stoppar in dom och helst torkar jag dom något dygn, men det fungerar ju bara på bromelior och vissa orchideer.
Senast redigerad av 1 Simon, redigerad totalt 1 gånger.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"