Nu ska jag byta ut mina fiskar igen mot grodor. Jag har ett 1200 liters akvarium med bra belysning som jag ska tömma på 13 st vuxna Diskus, någon som är intresserad att börja med dessa fantastiska fiskar hör av er annars går de till akvarie affären.?
Jag funderar på att ha 2-3 pilgifts arter då det är så stort terrarium med mkt yta 70 cm högt och sexkantigt. Jag funderar på Tricolor och någon större enklare marklevande groda till att börja med gärna ljudliga, kanske kommer jag sedan lägga till nån mer trädlevande svårare pilgiftare. Vilka grodor ska jag välja tycker ni? Vilka fungerar bra ihop med tanke på temp mm.
Jag har pumpar, fläktar och massa andra tillbehör så nu ska jag inreda detta fd akvarium, eftersom det är lite svåråtkomligt ska jag försöka att göra denna lilla miljö så självförsörjande som möjligt. Mycket växter och ett liten bäck tänkte jag få till, ett bra underlag i botten vad vet jag inte riktigt, och på bakre väggen samt sidoväggarna ska jag klä med ex epiweb eller liknande. Några bra förslag? Eller har någon bra och inte allt för dyrt inredningsmaterial och växter till salu samt såklart grodor. det var 8 år sedan jag hade pilgiftare sist och jag antar att det hänt en del inredningsvis sedan dess.
Detta bygge är ett prov innan jag ska ta och förverkliga min dröm att inreda ett helt rum som terrarium jag har ett 12 m2 stort rum som jag tänkte fuktspärra, lägga på polerytangolv med en golvbrunn i mitten. Sedan ska jag inreda med dagsljuslysrör massa växter, en speciell fläkt som styr fuktigheten modell större och ett par liggfåtöljer i rotting där man kan ligga och få lite välbehövligt ljus på vintern i en lagom temperatur, ett rum som ska tilltala alla sinnen. (o:
Detta projekt kräver dock lite mer ekonomi och en hel del planering när det gäller isolering mm så jag får se när detta projekt kan starta förhoppningsvis till nästa år. När detta kommer igång så lovar jag att dokumentera allt med bilder och text.
Jag dyker upp till groddagen i Jönköping och tänkte köpa lite Tricolor eller annan enklare pilgiftare så har någon en grupp till salu eller allra helst en massa yngel eller smågrodor får ni gärna höra av er.
MVH
Tomas Bergström
tomas@jasiri.se
Jag vill passa på att skicka ett speciellt tack till Lars ö som var den som sålde mina första pilgiftare till mig för snart 11 år sedan och fick mig intresserad av denna hobby.
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Nybygge
-
Jasiri
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2002
- Kontakt:
Re: Nybygge
Så nu så har jag de första grodorna de blev 3 st Hyloxalus azureiventris som jag köpte på groddagen i Jönköping. Nu ska jag bara inreda stora burken på 1200 liter som blir lite av en försmak av det rum jag håller på att fukttäta samt löser ventilationen. Jag hoppas att kunna inreda och sätta igång detta rum 2012 och att jag då har en del grodor att sätta där.
Nästa groda blir nog Tricolor som jag ska försöka köpa ett gäng på 6-12 st.
Nästa groda blir nog Tricolor som jag ska försöka köpa ett gäng på 6-12 st.