Observerade just ett beteende jag inte lagt märke till tidigare. Hanen satt i en filmburk och kraxade som vanligt, inget ovanligt med det. Men utanför satt nu båda honorna (det brukar bara vara en, den större). När den lite mindre gjorde ett försök att gå in, hoppade den aningen större honan upp bakifrån på den mindre, och ett smärre tumult uppstod. Eller inte tumult, hon rättare sagt hoppade upp på ryggen på den mindre och satt kvar där i ca 2-3 sekunder innan hon spatserade in till den väntande hanen varpå den mindre lommade iväg.
Inget konstigt med det, antagligen. Men jag har inte sett något tecken på konkurrens tidigare.
Kan det här resultera i att den mindre honan förstör äggen i fortsättning?
/Peter
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Tumult
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Re: Tumult
Jag trodde att någon av de som vet mer om R. ventrimaculata skulle svara men nu gör jag det. Jag har aldrig hört att Ranitomeyahonor brukar äta andras ägg. Ett sådant beteende är ju rätt vanligt hos t.ex. D. leucomelas men, som sagt, jag tror inte att det förekommer hos Ranitomeya. Hör gärna av dig i den här tråden igen om och när du har nyare observationer.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
Jag har läst någonstans att "konkurrerande" honor kan trampa sönder äggen. Visste inte att de även äter dem. Ska hålla utkik.
1.2.1 Ranitomeya Ventrimaculata "Franska Guyana"
-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
Uppmärksammade inte att det rörde sig om ventrimaculator. Jag håller mina i grupper om 4-6 st. Det skulle säkert gå att ha fler då de inte bråkar utan gärna sitter tillsammans. Det är klart att om flera honor samtidigt är mogna att lägga ägg så konkurerar de nog. Men jag hittar ofta många äggsamlingar samtidigt så de lyckas leka ändå. Kanske du skulle skaffa någon, några hanar till.
/Bengt
/Bengt