Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
måste sätta upp ett nytt terrarium pga nemertiner
måste sätta upp ett nytt terrarium pga nemertiner
Hejsan
jag måste sätta upp ett nytt terrarium då jag har problem med nemertiner. Jag blir inte av med de och de föröka sig mer o mer.
Nu undra jag hur det blir med plantor, kan jag flytta öva de till nya terrariet eller behöva jag skaffa nya? Eller funka det kanske att ta ut plantor och spraya de med insekticid och låta det verka i 1dag och sedan tvätta de ordentlig?
Jens
jag måste sätta upp ett nytt terrarium då jag har problem med nemertiner. Jag blir inte av med de och de föröka sig mer o mer.
Nu undra jag hur det blir med plantor, kan jag flytta öva de till nya terrariet eller behöva jag skaffa nya? Eller funka det kanske att ta ut plantor och spraya de med insekticid och låta det verka i 1dag och sedan tvätta de ordentlig?
Jens
- Illustratören
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 13 gånger
- Har fått tack: 65 gånger
Re: måste sätta upp ett nytt terrarium pga nemertiner
Hur ser dessa nemertiner ut?!? Är nyfiken, har läst om dem i andra trådar men inte sett några bilder. Och exakt vad blir problemet, ger de sig på grodorna i form av parasitism eller?
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Nej, på grodorna ger de sig inte. Jag upptäckte dem nyligen också i flera av mina terrarier.
Problemet är att de äter hoppstjärtar, bananflugor, ärtbladlöss, ... Det värsta är att de förstör hoppstjärtspopulationen i terrariet. Ju fler hoppstjärtar eller annat foder man kastar in desto fler nemertiner blir det. De verkar dock inte kunna döda gråsuggor. Om jag minns rätt fanns t.o.m. förhoppningen att gråsuggorna skulle äta nemertinernas ägg (om de nu lägger ägg) men i terrarierna där jag upptäckte nemertinerna (i ett fall i stora mängder) finns massvis med tre olika arter av tropiska gråsuggor. Jsl berättade om något liknande, tror jag. 
Kort har jag inga men de är rödbruna, ca 2 cm långa och rätt smala med ett spetsigt "huvud" som gör svepande rörelser när de letar efter offer. De behöver fukt, så i torrare terrarier förökar de sig inte lika mycket. Men tyvärr är ju grodorna inte heller speciellt förtjusta i ökenklimat.
Kort har jag inga men de är rödbruna, ca 2 cm långa och rätt smala med ett spetsigt "huvud" som gör svepande rörelser när de letar efter offer. De behöver fukt, så i torrare terrarier förökar de sig inte lika mycket. Men tyvärr är ju grodorna inte heller speciellt förtjusta i ökenklimat.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Jag är nyligen helt befriad från dem. Jag har torkat ut terrarierna helt ett i taget. De enda växter jag har återanvänt är sådana som tål att ligga torrt i lägenheten några dagar (bromelior och vissa orchideer).
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Intressant, Simon. Kan du berätta igen om ett par tre månader? Enligt vad jag läste någonstans (minns inte var) dödar uttorkning bara de färdiga nemertinerna men inte äggen som (enligt dessa källor) skulle klara sig även om det är helt torrt under ett antal år. Det vore ju otroligt skönt om läget inte skulle vara fullt så illa.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
- UrbanV
- Har gett tack: 4 gånger
Jag har använt mig av samma metod som Simon, och lyckades bli kvitt nemertinerna......för en tid. Fick alltså tillbaka dom igen och misstänkte då, precis som Frank skriver, att det fanns ägg som överlevt uttorkningen, men de kan också ha kommit in med "kontaminerade" växter.
- Simon
- SDS-medlem

Ajajaj. Det låter inte bra.
Det första terrariet torkade jag ju i och för sig ur för flera månader sedan.
Jag har alltså plockat ur dem helt och hållet och använt ny inredning. Jag hoppas verkligen att de inte kommer tillbaka. Hemska saker!
Det första terrariet torkade jag ju i och för sig ur för flera månader sedan.
Jag har alltså plockat ur dem helt och hållet och använt ny inredning. Jag hoppas verkligen att de inte kommer tillbaka. Hemska saker!
Hulteke skrev:
-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
Har oxå använt mig av uttorkning. Har dock hänt att jag fått tillbaka dom i en del burkar. Har återanvänt en del grenar, Xaxim o.dyl men misstänker att jag fått tillbaka dem med växterna. Hade äggen klarat sig borde jag haft dem kvar överallt. Just nu har jag dem bara i ett terrarium utav 14st som tidigare alla var "smittade".
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Det vore intressant att veta var dom här djuren kom från första gången. Jag känner inte till att dom finns hos andra än oss pilgiftsfreaks, men hos oss är dom rätt vanliga. Frågan är alltså om vi smittat varandra efter någon första infektion (med någon tropisk växt, förmodligen) ?
/Lars
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
- Simon
- SDS-medlem

Ja, det intressanta är ju att det också verkar vara ett internationellt problem för froggers.LarsÖ skrev:Det vore intressant att veta var dom här djuren kom från första gången. Jag känner inte till att dom finns hos andra än oss pilgiftsfreaks, men hos oss är dom rätt vanliga. Frågan är alltså om vi smittat varandra efter någon första infektion (med någon tropisk växt, förmodligen) ?
/Lars
Hulteke skrev: