Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Ärtbladlöss???
-
Jhonny2Fingers
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1977
- Har fått tack: 8 gånger
Ärtbladlöss???
Är det någon som har eller känner till någon som har ärtbladlöss, jag vill börja odla lite olika små sorters insekter och behöver en start kultur!
Jag bor i spånga men kan såklart komma och hämta om det är någon som kan undvara!
MVH
Mattias
Jag bor i spånga men kan såklart komma och hämta om det är någon som kan undvara!
MVH
Mattias
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Re: Ärtbladlöss???
Om du menar allvar är du välkommen till oss här i UmeåJhonny2Fingers skrev:Jag bor i spånga men kan såklart komma och hämta om det är någon som kan undvara!
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
-
Jhonny2Fingers
- SDS-medlem

-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
I SDS var det tidigare så. att ärtbladlöss var en gemensam tillgång. Vi var ett antal som höll kulturer gående för den händelse någon behövde. Jag var en av dessa födervärdar. Men de senaste åren har jag misskött mina kulturer, och nu har dom gått ut igen.
Frank Drewes har gett mig nya startlöss ett par gånger (jag tror att han fick sina första från mig), men nu är det väl inte någon ordning i detta. Det borde finnas någon i Stockholmsområdet och i Götaland och Skåneland som är 'officiell' tillhandahållare av ärtbladlöss.
Hur vederbörande ska ersättas för jobbet bör styrelsen få i uppdrag att tänka ut.
/Lars
Frank Drewes har gett mig nya startlöss ett par gånger (jag tror att han fick sina första från mig), men nu är det väl inte någon ordning i detta. Det borde finnas någon i Stockholmsområdet och i Götaland och Skåneland som är 'officiell' tillhandahållare av ärtbladlöss.
Hur vederbörande ska ersättas för jobbet bör styrelsen få i uppdrag att tänka ut.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
- FrankD
- Styrelse

- Kontakt:
Ja, mina första fick jag av dig. Speciellt ärtbladlösskulturer är ju väldigt lätta att mångdubbla, eftersom redan en enda individ utgör en startkultur. Visserligen hjälper det inte Ekan just nu men jag kan erbjuda att ta en bra kultur med mig till groddagen på våren. Den ställer jag till förfogande och alla som vill starta egna kulturer kan plantera ett gäng ärtor någon vecka innan. Den där kulturen tar man med sig, vi flyttar över 10-20 löss från min kultur och that's it. På så sätt kan gissningsvis 100-200 personer få sina startkulturer och alla (särskilt grodorna) är nöjda. Vid behov kan det dessutom upprepas vid kommande tillfällen.
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

En utmärkt idé, Frank.
Men det är lite riskabelt att allt hänger på en enda person. Erfarenheterna visar att det händer att kulturer går ut. När mina - som jag hållit i tre fulla år - plötsligt dog ut, och jag tog kontakt med den danske leverantören hade dom gått ut även hos honom, och han bad mig skicka till honom, om jag fick tag i några!
Så vi borde ha någon mer som känner samma ansvar som du.
/Lars
Men det är lite riskabelt att allt hänger på en enda person. Erfarenheterna visar att det händer att kulturer går ut. När mina - som jag hållit i tre fulla år - plötsligt dog ut, och jag tog kontakt med den danske leverantören hade dom gått ut även hos honom, och han bad mig skicka till honom, om jag fick tag i några!
Så vi borde ha någon mer som känner samma ansvar som du.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
-
Jhonny2Fingers
- SDS-medlem

Tack Frank och Lars för era svar! Jag kommer garanterat att grodda ett gäng ärtor till groddagen i vår 
MVH
Ekan
MVH
Ekan
- FrankD
- Styrelse

- Kontakt:
Det är sant men om vi på varje grodträff ser till att minst en som har fungerande kulturer tar en av dem med sig för att ställa den till allmänhetens förfogande sprider vi ju risken (eller snarare lössen). Sannolikheten av att alla dessa kulturer dör ut mellan två groddagar borde vara näst intill obefintlig.LarsÖ skrev:En utmärkt idé, Frank.
Men det är lite riskabelt att allt hänger på en enda person.
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

SureViridis skrev:Är det någon som har lite bilder på både lössen och plantor?
Lössen får vingar om dagslängden blir kortare än ca 16 timmar Familjeidyll. Pappor behövs inte - jungfrufödsel. När ärtplantorna börjar sloka sätter man in hela lådan till grodorna.
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet